Poes probeert haar kittens te doden

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Mey heeft drie weken geleden haar kittens gekregen. Ik moest even weg en een vriendin heeft toen op ze gepast. En van de kittens is doodgegaan en de anderen zagen er slecht uit; de moederpoes was zelf ook erg mager. Mijn vriendin heeft de kittens daarom mee naar haar huis genomen om ze bij te voeren.

Nu ik weer thuis ben, heeft mijn vriendin de kleintjes teruggebracht, maar Mey probeert ze nu te verstikken, vooral n van de twee. Ik heb de moeder naar buiten gedaan en de volgende dag heb ik het opnieuw geprobeerd: Mey besnuffelt ze, gaat liggen, neemt ze onder haar poot, maar zodra ze merkt dat ze ze niet kan voeden, probeert ze ze weer te doden.

Mijn vragen zijn dus:

- Help, wat moet ik doen? Behalve de kleintjes bij de moeder weghouden...

Ter info: de moeder was een zwerfkat die (al zwanger) in mijn tuin is komen wonen. Ze is gewend om buiten te zijn, dus ik vraag me af of ik haar vanaf nu gewoon helemaal niet meer binnen moet laten...

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp en reacties!!

Luminita

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

6 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Ik ben superblij voor de moeder, jou en de kittens.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Overwinning!

Mey is nu al 2 uur bij haar kleintjes, ze wast ze en knuffelt met ze.

Ik ben een hele tijd bezig geweest om ze alle drie tegelijk te aaien, en blijkbaar gaf haar dat het nodige vertrouwen. Nu wordt er volop gespind!

Bedankt voor jullie advies en de aanmoedigingen!

Fijne avond

Luminita

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Wat goed allemaal. Ja, het heeft geholpen. Voor iemand die er geen verstand van heeft, vind ik dat je het tot nu toe hartstikke goed doet.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties.

De mama wordt wat rustiger, ik heb haar bij de kittens gelaten en ze is al begonnen met het wassen van eentje... Ze eet goed en ziet er gezond uit.

In ieder geval heb ik overmorgen een afspraak voor de sterilisatie en zodra het kan, neem ik de kittens ook mee.

Ze zag dat ik ze de fles gaf en rook de melk, ik heb het idee dat haar dat geruststelde (maar ik heb er verder geen verstand van!).

Ik ga ermee door om de moeder en de kittens stap voor stap aan elkaar te laten wennen, terwijl ik natuurlijk goed oplet dat ze ze niet bijt!

Bedankt allemaal,

L.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik denk niet dat het een goed idee is om haar weer naar buiten te laten gaan. Volgens mij moet ze eerst weer op krachten komen. Omdat ze het gevoel heeft dat ze er niet voor kan zorgen, wil ze ze misschien iets aandoen.

Het zou goed zijn om haar te laten steriliseren als dat kan. Ze is nu al in een slechte conditie, dus een volgend nestje zou haar gezondheid geen goed doen en zelfs gevaarlijk voor haar kunnen zijn.

Je kunt haar eventueel helpen met de verzorging van de kittens als ze dat toelaat, maar wacht ook nog even de andere adviezen af. Ik ben namelijk geen expert op het gebied van voortplanting bij katten.

Veel succes!

Edit: Anima was me net voor. :D

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, je moet de moeder apart houden tot de kittens gespeend zijn, wat zo snel mogelijk moet gebeuren. Daarna kun je ze weer bij de moeder zetten zodat ze kan helpen met de opvoeding. Dit gedrag van de moeder komt voor wanneer er niet genoeg voedsel is om de kittens te laten overleven, of als de kittens niet helemaal gezond zijn. Ik raad je aan om met de kittens naar de dierenarts te gaan zodat die hun gezondheid even goed kan controleren.

Vertaald Frans
  • 6 reacties van 6

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!