Poes die tegen alles aanwrijft, behalve tegen ons

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, ik wilde gewoon even weten of sommigen van jullie ook een kat hebben (of hebben gehad) zoals mijn poes (2 jaar, gesteriliseerd) en of daar een verklaring voor is.

Ze is van nature nogal bangig en gestrest. Het is me opgevallen dat ze het heerlijk vindt als we haar bij de aanzet van haar staart krabben. Dan wrijft ze met haar kopje tegen alle meubels, muren of andere dingen om haar heen, maar nooit tegen ons.

Soms kijk ik gewoon van een afstandje naar haar en praat ik tegen haar, en in plaats van naar me toe te komen, gaat ze haar kopje overal om zich heen tegenaan wrijven. En ze spint dan elke keer.

Als ik mijn hand op haar kop leg of bij haar snorharen houd, beweegt ze niet of ze bukt weg om het contact te vermijden. Ze probeert dan totaal niet te wrijven, terwijl ze dat bij de rest van de spullen juist overdreven veel doet...

Hebben jullie een idee of een tip hoe ze dat na verloop van tijd misschien ook bij onze handen gaat doen...?

Bedankt :)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

12 antwoorden
Sorteren op:
  • G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Begin dan maar met courgette, dat is een stuk goedkoper 😁

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik ga het eens proberen, maar zelfs kip of vis eet ze niet als ik het haar aanbied, echt bizar gewoon! 😁

Vertaald Frans
    G
    Rapporteren

Tja...

Zonder je tot een aankoop te willen dwingen: heb je de blikjes van "Cosma Nature" (de groen-witte) al eens geprobeerd? Dit is aanvullend voer (dus alleen geven als extraatje naast de brokjes). Het grote voordeel is dat de vis (en een variant met kip) in echte stukjes zit; je ziet dus precies wat voor soort vis het is. Het is totaal niet gemalen en zit gewoon in een beetje gelei (het kookvocht). Er zijn probeerpakketten op een bekende site waarmee je het kunt testen zonder dat het je een vermogen kost (een pakket met 6 blikjes in 5 verschillende smaken). Sommige varianten ruiken trouwens wel behoorlijk sterk.

Wat je ook nog kunt proberen, is een of twee plakjes gekookte courgette (zonder kruiden of zout) door de brokjes mengen. Tot nu toe heb ik nog nooit een kat gezien die dat weigerde... maar jouw kleine meid geeft me misschien wel ongelijk :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ze heeft een drinkfontein en ze drinkt best veel vind ik. Ik heb ook al allerlei soorten natvoer met verschillende texturen geprobeerd, maar ze moet er echt helemaal niets van hebben... ze deinst bijna terug als ze alleen al ruikt aan wat ik haar aanbied 😞

Vertaald Frans
    G
    Rapporteren

Je zou moeten proberen om je kat elke dag een portie natvoer te geven. Dat is beter voor de gezondheid van katten (mijn dierenarts heeft dit trouwens bevestigd). Omdat ze zelf maar weinig drinken, is extra vocht via het voer de beste manier om urinewegproblemen te voorkomen. Je moet dan natuurlijk wel zijn dagelijkse hoeveelheid brokjes verminderen. Probeer eens graanvrij natvoer; dat is niet eens per se duurder en het sluit veel beter aan bij het natuurlijke dieet van een kat.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt, wat geruststellend om te zien dat er na 3 jaar nog verandering in zit :). We hebben het al met een andere kat geprobeerd en we denken dat het haar goed zal doen... over anderhalve maand krijgen we een kitten; minder territoriaal en minder indrukwekkend voor haar denk ik, ook al is die wel energiek :)

Ze is totaal niet op eten gericht, ze eet alleen maar brokjes en niks anders trekt haar aan :/... dus daar kan ik helaas geen gebruik van maken.

Vertaald Frans
    G
    Rapporteren

Wat dat wantrouwen tegenover andere mensen betreft: ja, dat kan zeker nog veranderen. Onze Loulou van bijna 3 jaar oud sprong dit weekend voor het eerst op de bank terwijl er een vriendin op zat, iets wat hij echt nog nooit eerder had gedaan. Maar er is nog een lange weg te gaan.

Mijn advies is om te proberen haar wat meer de ruimte en haar onafhankelijkheid te geven. Zoek haar niet te veel op; in tegenstelling tot wat veel baasjes vrezen, is het niet zo dat je kat niet meer naar je toe komt als jij niet naar haar toe gaat. Juist integendeel! :)

Pas wel op met een maatje erbij, want je kleine meid zou dat misschien niet zo waarderen. Lees je in ieder geval van tevoren goed in over wat je kunt doen om de introductie van een nieuwe kat soepel te laten verlopen. Kijk ook goed naar het karakter van de kat die je wilt adopteren en probeer een kat te vinden die van dezelfde leeftijd is als die van jou (kittens zijn schattig, maar voor een volwassen kat is het nogal vermoeiend en/of irritant :) ).

Wat betreft het feit dat ze niet langs je heen wrijft: zoals hierboven al uitgelegd, markeren katten hun territorium door te wrijven, maar jij ruikt waarschijnlijk al naar haar, dus ze ziet er misschien het nut niet van in om dat bij jou te doen. Misschien legt ze wel de link dat markeren iets is voor levenloze voorwerpen.

In ieder geval is dit gebaar, dat wij vaak aan tederheid koppelen, dat eigenlijk niet :)

Bij mij thuis komt "de dame", de minst aanhankelijke van het stel, alleen langs onze benen wrijven als we hun voerbakken klaarmaken. Je zou kunnen zeggen dat het dankbaarheid is (of een beetje slijmen ^^), maar ik zie het meer als het willen claimen van de voedselbron (oftewel mij... of mijn wederhelft als zij het eten geeft).

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, bedankt voor je reactie! Dat langzaam knipperen met mijn ogen doe ik al sinds ze klein is en meestal knippert ze ook gewoon terug 😁 Ik heb een heel bijzondere band met haar; ze is mijn eerste huisdier en we zijn echt onafscheidelijk. Helaas heb ik haar nogal overbeschermd, waardoor ze nu niet echt meer benaderbaar is voor bezoekers... Ze is nu 2 jaar, zou ze misschien nog kunnen veranderen? Ze sabbelt al vanaf dat ze een kitten was aan mijn oorlel en bij mij is ze veel expressiever. Ik kan haar ook makkelijk optillen en aaien, dan begint ze meteen te spinnen. Maar ik vroeg me af waarom ze mij geen kopjes geeft, terwijl ze dat wel doet bij alle spullen om haar heen of zelfs op de grond als er niks in de buurt is...

Best wel vreemd eigenlijk 🤷

We zijn nu op zoek naar een maatje voor haar, misschien krijgt ze door een andere kat wel wat meer zelfvertrouwen...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, bedankt voor je reactie! Dat langzaam knipperen met mijn ogen doe ik al sinds ze klein is en meestal knippert ze ook gewoon terug 😁 Ik heb een heel bijzondere band met haar; ze is mijn eerste huisdier en we zijn echt onafscheidelijk. Helaas heb ik haar nogal overbeschermd, waardoor ze nu niet echt meer benaderbaar is voor bezoekers... Ze is nu 2 jaar, zou ze misschien nog kunnen veranderen? Ze sabbelt al vanaf dat ze een kitten was aan mijn oorlel en bij mij is ze veel expressiever. Ik kan haar ook makkelijk optillen en aaien, dan begint ze meteen te spinnen. Maar ik vroeg me af waarom ze mij geen kopjes geeft, terwijl ze dat wel doet bij alle spullen om haar heen of zelfs op de grond als er niks in de buurt is...

Best wel vreemd eigenlijk 🤷

We zijn nu op zoek naar een maatje voor haar, misschien krijgt ze door een andere kat wel wat meer zelfvertrouwen...

Vertaald Frans
    G
    Rapporteren

Hoi

Kikaah heeft 100% gelijk

Je meisje is een beetje bangig en door zich overal zo tegenaan te wrijven, stelt ze zichzelf gerust door haar geur overal achter te laten. Wanneer een kat tegen je aan wrijft, is dat de echte reden: ze markeert je. Op dit moment voelt ze de behoefte nog niet (of durft ze het nog niet) om dat bij jou te doen, en aan de andere kant: als je haar bij de aanzet van haar staart kriebelt, markeer je jezelf met haar geur ;)

Alleen zij kan beslissen om een stapje verder te gaan en naar je toe te komen.

Een tip: als je van een afstandje tegen haar praat en je haar aankijkt, knipper dan eens langzaam met je ogen. Zo laat je haar weten dat je haar vertrouwt en nodig je haar uit om hetzelfde te doen. Als ze terugknippert, is er weer een stapje gezet :)

Wij hebben thuis een poesje dat ook niet superknuffelig is. In ons geval denken we dat ze het over het algemeen lastig vindt om met andere soorten te communiceren, of zelfs de kattencodes niet helemaal begrijpt. We hebben gemerkt dat wanneer ze 's avonds bij ons op schoot komt zitten, dat echt haar sociale momentje met ons is. De rest van de tijd laten we haar met rust, op misschien een klein kriebeltje na als ze slaapt. Door haar niet te veel op te zoeken, hebben we haar de keuze gelaten om zelf aan te geven wanneer ze behoefte heeft aan contact. Dat heeft ze ons heel duidelijk laten zien... ook al duurde het bij ons even voordat het kwartje viel dat "ik zit op je schoot" betekent "oké, je mag me nu een beetje aaien". Mensen zijn soms wat traag van begrip ^^

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 12

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!