Poes die net bevallen is

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi 🙂

Mijn poes is gisteren bevallen van twee kleine kittens, maar het probleem is dat ze de hele tijd naar buiten wil. Voor de bevalling was ze altijd buiten en dat is nu het lastige.

Gaan die kleine kittens eronder lijden als ze er niet is, bijvoorbeeld als ze alleen 's nachts thuiskomt?

Op dit moment blijft ze wel bij ze als ik haar terug op het nest zet, maar voor hoe lang? Het is bijna volle maan en dat zal vast wel invloed op haar hebben. Voor nu houd ik haar tot mijn spijt maar binnen...

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

10 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Ben je van plan om deze katten, poezen en kittens te laten helpen, of wil je de aarde met katten herbevolken?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Niet helemaal. Ik heb een keer een kitten van 15 dagen oud gevonden en ik had toen twee volwassen poezen die de kleine totaal niet moesten, maar ze waren niet agressief. Ik denk dat er over het algemeen maar heel weinig katten zijn die hun soortgenoten doden. Zelfs als het om heel kwetsbare kittens gaat, weten ze dat ze niet ruw moeten zijn.

Maar goed, je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen, dus houd de eerste ontmoetingen goed in de gaten. :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt voor de toelichting, heb je dit zelf ook meegemaakt? Natuurlijk komt het over een tijdje wel goed als ze echt op katten gaan lijken, maar als ze nog zo jong zijn (48 uur), lijken ze eigenlijk net op muizen!!!!!!!!! IK HERINNER ME ook nog hoe bang het katertje van 10 maanden was toen hij als kleintje zijn "vader" in de tuin tegenkwam, hij was echt doodsbang. De omgang tussen katten is dus best ingewikkeld, omdat ze niet kunnen praten...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Als ze te lang naar buiten gaat, ja, dan moet je haar binnenhouden.

Maar ik begrijp het niet, krijgt deze poes het ene nestje na het andere? Als ze ze links laat liggen en liever naar buiten gaat, kun je haar toch beter laten steriliseren?

Uit ervaring weet ik dat je katers de kittens geen kwaad zullen doen. In het ergste geval blazen ze naar ze en moeten ze niks van ze hebben, maar daar blijft het waarschijnlijk wel bij.

Kijk hun gedrag gewoon even aan, dan zie je het vanzelf wel.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik geloof dat ik het niet helemaal goed heb uitgelegd! Mijn katten van 10 MAANDEN gaan natuurlijk gewoon naar buiten wanneer ze willen. Het punt is juist wanneer ze weer binnenkomen; ik vroeg me af of ze zich misschien als roofdier gaan gedragen tegenover de pasgeboren kittens, of dat de geur van hun gezamenlijke moeder ze juist tegenhoudt 🤪

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Met 10 maanden kunnen ze naar buiten, maar alleen als ze gecastreerd zijn. Een niet-gecastreerde kater loopt namelijk een groot risico om ver weg te lopen op zoek naar krolse poezen (vooral omdat het nu de tijd van het jaar is), waardoor hij zichzelf in gevaar kan brengen... het verkeer enzo.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

10 MAANDEN??? Op die leeftijd moeten ze nu echt alleen naar buiten hoor, de mijne is 9 maanden en gaat al alleen naar buiten, maar laat ze eerst castreren...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nog een vraagje dat ik vergeten was: in huis wonen ook de twee katers uit haar vorige nestje. Kunnen ze de kittens wat aandoen als ze ze vinden, of laten ze ze met rust omdat ze de geur van hun moeder herkennen? ZE zijn 10 MAANDEN oud.

Ik moet er wel bij zeggen dat het niet mogelijk is om ze in een aparte kamer op te sluiten, omdat ik geen binnendeuren heb.

De moederpoes lijkt zich geen zorgen te maken, maar ik wel een beetje.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie, maar de vorige keer dat ze kittens had, kan ik me niet meer zo goed herinneren. Volgens mij ging ze toen maar weinig en kort naar buiten. Vanmorgen heb ik haar naar buiten gelaten, maar even later zag ik haar naar de andere kant van het dorp sjezen. Dus heb ik haar geroepen en ze kwam wel terug, maar ja... misschien is het normaal omdat het niet haar eerste nestje is. Hoelang kunnen kittens van 1 dag oud eigenlijk alleen gelaten worden zonder dat het kwaad kan? Vooral wat betreft het zogen. Over de warmte maak ik me niet zo'n zorgen, ze zijn met z'n tweetjes en houden elkaar wel warm. Ze heeft ze in een boodschappentas van de supermarkt gelegd, terwijl er genoeg andere plekjes waren, maar goed, ik wil haar niet nog meer storen. Eigenlijk is elke kat anders en hebben ze hun eigen persoonlijkheid, en vanuit ons oogpunt is dat niet altijd even makkelijk te begrijpen...

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Je poes kan best wel even naar buiten gaan. Normaal gesproken zorgt haar instinct ervoor dat ze heel snel weer naar haar kittens terugkeert en zullen haar uitstapjes korter zijn.

Als je er bent om de deur voor haar open te doen bij terugkomst en haar niet de hele dag buiten laat, kan ze gewoon even naar buiten. Zorg er wel voor dat de kittens rustig en warm liggen terwijl de moeder weg is.

Is dat niet mogelijk, dan adviseer ik je om je poes binnen te houden. Kittens eten namelijk erg vaak kleine beetjes, dus hun moeder moet regelmatig in de buurt zijn.

Mocht ze onverhoopt niet meer voor haar kittens zorgen, dan zul jij het moeten overnemen met speciale kittenmelk. Je moet ze dan met de fles voeden en hen stimuleren om hun behoefte te doen. Ik raad je aan om op dat moment een afspraak te maken bij je dierenarts; die kan je precies uitleggen wat de werkwijze is.

Ze heeft waarschijnlijk gewoon even de tijd nodig om te wennen aan haar nieuwe leven als moeder.

Succes verder,

Lucille

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 10

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!