Phloroglucinol (werkzame stof) voor de kat: echt een drama!!
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Na het checken van de bijsluiter heb ik het idee dat Milbemax niet echt bedoeld is voor dit soort dingen.
Sterkte met je parasiet dus!
Wat houdt zo'n "pijnaanval" bij jouw kat concreet in?
Het is vaak lastig om de pijn bij katten te herkennen: je kunt het net zo makkelijk onderschatten als overschatten.
En het ontwormingsmiddel Milbemax, dat altijd zo goed en snel werkt tegen wormen, zou dat niet effectief zijn tegen deze parasiet?
Het punt is dat er gewoon geen behandeling voor is!
Alleen een behandeling voor mensen of die waar ik het over had (die we gaan gebruiken als de ontwormingskuur niets uithaalt), maar die is voor varkens bedoeld. Dat is dus riskant, want het is voor heel andere dieren (ik weet dat m'n poes een vreetzak is en dat ze soms snurkt, maar toch!)
Dat gezegd hebbende, ben ik het met je eens over de Spasfon (werkzame stof: floroglucinol). Ik ga met de dierenarts overleggen of er geen medicijn is dat wat prettiger is om te geven, maar anders laat ik het zitten. Hopelijk krijgt ze geen pijnaanvallen meer :/
ik heb net je andere topic gelezen
http://wamiz.com/chats/forum/chat-teste-positif-au-cryptosporidium-pas-de-traitement-53161.html
Als die parasiet inderdaad is vastgesteld en ervan uitgaande dat dit de oorzaak is van de zachte ontlasting van de afgelopen 2 maanden, denk ik dat de dierenarts wel weet welke medicijnen er nodig zijn om de parasiet te bestrijden.
Wat betreft de Spasfon (een Frans merk, werkzame stof: phloroglucinol) om de symptomen te bestrijden: ik zou geneigd zijn om dat niet te gebruiken. Ten eerste omdat ik liever wil weten of het beestje nog steeds ziek is op het moment dat je de parasiet probeert uit te roeien, en ten tweede omdat we naar mijn mening vaak te veel medicijnen gebruiken. Daarnaast is het echt niet makkelijk om een kat medicijnen te geven, dus doe het liever alleen als het écht onmisbaar is. Zo ga je zuinig om met het vertrouwen dat hij in je heeft; dat vertrouwen komt nog heel goed van pas op de dag dat je hem echt noodzakelijke medicijnen moet geven.
Gelukkig heb ik de Spasfon (werkzame stof: phloroglucinol) nooit door haar brokjes gemengd, want dat zou echt problematisch zijn geweest!!
Eigenlijk verhelpt de Spasfon haar spijsvertering niet, maar het zorgt ervoor dat ze geen pijn heeft (twee maanden lang zachte ontlasting moet van binnen echt niet fijn voelen).
De diagnose is gesteld omdat haar vorige behandelingen al een tijdje achter de rug waren en ze licht verteerbare brokjes en FortiFlora krijgt, dus er was eigenlijk geen reden voor die zachte ontlasting.
Naast die twee "aanvallen" van pijn hebben we haar ontlasting laten onderzoeken op parasieten.
Dit ding is echt zeldzaam (ik heb een ander bericht geplaatst over cryptosporidium, als je wilt zien wat een ellende dat is, om de weinige mensen in mijn situatie te helpen, want ik heb online maar één ander ervaringsverhaal kunnen vinden).
Het is een parasiet die meestal runderen en varkens treft en heel zeldzaam is bij honden of katten omdat het natuurlijk wordt geëlimineerd, behalve bij een verminderde weerstand.
Daarom is er voor hen geen specifieke behandeling voor.
Trouwens, ik denk niet dat mijn dierenarts de kans heeft gegrepen om extra te verdienen. De afgelopen twee maanden ben ik er kind aan huis geweest, hij is me vaak financieel tegemoetgekomen, gaf me zijn privénummer zodat hij mijn meisje kon volgen zelfs als hij er niet was, en heeft veel onderzoek gedaan naar dit gedoe waar hij vast niet vaak mee te maken krijgt.
En zelfs al zou hij van de uitslag hebben "geprofiteerd", dat ding zit er wel en het kan de oorzaak zijn van haar symptomen :) dus ik kan er maar beter voor zorgen dat ze daarvan geneest voordat ik naar iets anders kijk (ik hoop dat ik de goden niet verzoek door dit te zeggen!!)
En ik wil er nog aan toevoegen dat het inderdaad onschuldig lijkt (ik voel me er zelfs een beetje stom over >), maar als je ziet hoe het is gegaan...
Sterilisatie, drie dagen later de hechtingen eruit getrokken, nietjes, tien dagen een kap om en antibiotica, een wond op haar neus met onbekende oorzaak, een infectie van de wond met allemaal bultjes, antibiotica die niet werken, andere antibiotica, plus alle ontstekingsremmers... En al die tijd haar spijsvertering!
Voor mijn gevoel was het een aaneenschakeling van dingen die gewoon met elkaar te maken moesten hebben.
Ik ben er helemaal klaar mee!!
Ik snap je zorgen heel goed om zijn eetlust te behouden: een kat moet in de eerste plaats gewoon eten en drinken, anders gaat het sowieso mis... dat is eigenlijk heel logisch.
Daarnaast zie ik over het algemeen het nut niet in van symptoombestrijding... Alleen in uitzonderlijke gevallen zou ik het overwegen, bij hevige pijn of wanneer een dier echt in de laatste fase zit, maar verder... Bovendien, als de symptomen echt verdwijnen, weet je niet eens meer of de kat nog wel ziek is of niet... Dat is dus niet echt een verbetering.
Tot slot vind ik de diagnose waarbij een "extreem zeldzame" parasiet de schuld krijgt nogal verdacht. Is de aanwezigheid daarvan puur hypothetisch of is het echt bevestigd door onderzoek? En zelfs als er een analyse is die de aanwezigheid van die "extreem zeldzame" parasiet aantoont, is het dan wel 100% zeker dat dit de oorzaak is van de zachte ontlasting? Of trok de dierenarts direct zijn conclusies zodra hij het resultaat zag? Ik moet trouwens zeggen dat die "zachte ontlasting" me eigenlijk vrij onschuldig lijkt: mijn katten hebben dat ook regelmatig en het gaat altijd vanzelf weer over. Oké, ik geef toe dat het bij mijn katten geen twee maanden achter elkaar duurt.
Kortom, ik heb persoonlijk niet zo’n goed gevoel bij de aanpak van je dierenarts...
Ja, precies!
Eigenlijk hebben we pas onlangs ontdekt dat ze een parasiet heeft (ze heeft een maand vol gedoe achter de rug met een hoop medicijnen, waarvan we dachten dat die de oorzaak waren van haar darmproblemen).
Helaas is er geen behandeling voor deze parasiet, behalve dan symptoombestrijding. De dierenarts heeft me voor nu een speciale ontwormingskuur voorgeschreven voor verwante parasieten, en Spasmoglucinol (werkzame stof: phloroglucinol) voor de eventuele pijn.
Het punt is dat ze nu twee keer, met een paar dagen ertussen, wakker werd terwijl ze aan het miauwen en blazen was, zonder dat ze ergens pijn leek te hebben (nadat de dierenarts haar helemaal had bevoeld). We gaan er dus vanuit dat het haar maag en darmen waren, maar zeker weten we het niet...
Als de ontwormingskuur niet werkt, stappen we over op een 'zwaardere' behandeling.
Daarom weet ik niet of het wel zin heeft om door te gaan met die Spasfon...
Net bood ik haar wat Kiri aan, wat ze nog nooit eerder heeft gehad, en ze legde meteen de link met de roomkaas van gisteren waar ik de pil in had gedaan. Ze begon meteen te kokhalzen en te blazen.
Ik wil niet dat ze straks een afkeer krijgt van al het eten...
Als ik het goed begrijp, werkt dit middeltje alleen tegen de symptomen en niet tegen de oorzaak van het probleem. We kunnen dus niet eens zeggen dat het voor de bestwil van de poes is.
In het gunstigste geval zou het voor haar comfort zijn, maar dat is blijkbaar niet zo als je haar reactie ziet.
Eigenlijk kun je beter het probleem echt aanpakken: of het is serieus en je moet er echt wat aan doen om definitief van die parasiet af te komen, of het is onschuldig en dan kun je het beter gewoon negeren.
Voor darm- en maagpijn.
Ze heeft een heel zeldzame parasiet bij katten die al bijna twee maanden voor dunne ontlasting zorgt, dus het is om te voorkomen dat ze er te veel last van heeft.
Ik ga proberen om iets anders aan m'n dierenarts te vragen, maar ik ben bang dat er niets vergelijkbaars is :/
Helaas heb je niet echt een keuze, ze moet nou eenmaal een medicijn krijgen. Vraag anders even aan de dierenarts of er een ander middel is.
Waarom is dit medicijn eigenlijk voorgeschreven?