Paraffineolie tijdens de rui: hoeveel en wanneer moet ik het geven?
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Ik geef mijn kat al anderhalf jaar lang elke dag paraffineolie (15 ml voor 3,5 kg). Ook op advies van mijn dierenarts. Hij is oud en zijn stoelgang heeft wat 'hulp' nodig. Het is geen enkel probleem om het hem te geven; ik doe het door zijn natvoer, maar zelfs puur vindt hij het lekker. Ik weet niet zeker of medicinale paraffine op basis van aardolie is, in tegenstelling tot paraffine uit de bouwmarkt. In ieder geval is mijn kat nog kerngezond voor zijn leeftijd en hij rent zelfs nog overal rond. Nou, ik ben een beetje laat, maar voor het geval iemand anders zich dit ook afvraagt... Fijne dag :)
Catmalt doet wonderen, zelfs zonder boter, en katten zijn er over het algemeen dol op (die van mij zouden mijn vingers erbij opeten als ze konden!)
Houd je wel goed aan de dosering, ook al vraagt hij om meer; het blijft een medicijn!😁
Oké, dan geef ik toch maar geen paraffineolie. Ik snap echt niet waarom me dit product is aangeraden, terwijl ik hier in alle reacties juist het tegenovergestelde lees... Bedankt voor jullie tips (boter en Catmalt)!
Dit is wat ik aan mijn katten geef
https://www.pharmaservices.fr/veterinaire/3186-cat-malt-pate-orale-50-g.html
Docline, er zit paraffine in, maar minder dan in de pure vorm.
Je kunt gewoon een paar dagen wat boter op de puntjes van de pootjes smeren zodat ze wat extra vet binnenkrijgen op momenten dat dat nodig lijkt; ik vind die aardolieresten, ook al worden ze 'voedselveilig' genoemd, sowieso niet echt een fijn idee.
Over haarballen gesproken: ik zie dat er vaak producten op basis van mout worden aangeraden, maar ik weet eigenlijk niet wat daar precies de voordelen van zijn.
Vloeibare paraffine van de apotheek werkt prima tegen verstopping, maar gebruik het echt alleen heel af en toe om diarree te voorkomen. Ik geef mijn katten zelf Catmalt-pasta, 's ochtends en 's avonds tijdens de rui en na een borstelbeurt.
Wat de paraffineolie betreft: meng een theelepeltje door het natvoer als je kat dat eet, anders veel succes om het naar binnen te krijgen!
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Mijn dierenarts raadde het me aan het einde van een bezoek aan (ik heb er toen niet aan gedacht om naar de hoeveelheid te vragen omdat hij het even tussen neus en lippen door vertelde). Een van mijn katten heeft namelijk regelmatig last van haarballen (zelfs buiten de ruiperiode) en ondanks alles wat ik al heb geprobeerd (regelmatig borstelen, anti-haarbal snoepjes, vezelrijke brokjes, moutpasta) bleef ze af en toe overgeven... Ik vind het naar om haar te zien overgeven zonder dat ik haar echt kan ontlasten. Het is een angstige kat die heel weinig buiten komt vergeleken met mijn andere katten (de deur moet open blijven staan voordat ze het vertrouwt), dus ik plukte zelf maar wat gras uit de tuin voor haar. Maar op die manier weet ik nooit wanneer of hoeveel ik haar moet geven. Ik wilde die oplossing met paraffineolie eens proberen, omdat ik er al vaker over had gehoord bij haarbalproblemen, maar misschien brengt het wel meer risico's dan voordelen met zich mee...
Wat betreft dat gras tijdens de rui: een paar dagen geleden was er een incidentje waar ik nogal van schrok. Mijn (angstige) kat had zichzelf drie keer op één dag gezuiverd (vrijwillig, ze gaat nu toch wel eens naar buiten omdat we de deur open laten staan vanwege de hitte) en de derde keer zat er een beetje bloed bij haar speeksel. Er werd me verteld dat het irritatie kon zijn door het vele braken. Omdat ze zich verder normaal gedroeg en hartstikke fit was, moest ik haar gewoon goed in de gaten houden en zorgen dat ze zich niet meer zo volvreet met gras.
Ik ga dus mijn uiterste best doen tijdens deze ruiperiode. Ik dacht dat ik misschien een oplossing had gevonden die werkte voor de haarballen van mijn bange kat: haar af en toe wat zalmolie geven. Met die methode ging het een hele tijd goed zonder overgeven, tot de ruiperiode aanbrak. Nu geven al mijn 4 katten af en toe over, ondanks het borstelen, de moutpasta en de zalmolie...
Helemaal mee eens! Het is beter om je kat vaker te borstelen in deze ruiperiode dan om hem iets te geven om die haarballen kwijt te raken.
Hoe vaker je hem borstelt, het liefst elke dag, hoe minder hij ervan inslikt en hoe minder last hij krijgt van haarballen. Zo hoeft hij ook niks in te nemen om ze weg te krijgen.
Maar goed, als je dierenarts dit heeft geadviseerd, waarom heeft hij je dan niet verteld hoeveel je aan je kat moet geven?
BEL JE DIERENARTS, DIE KAN JE MEER VERTELLEN OVER DE DOSERING ALS JE HET TOCH WILT GEVEN. IK KEN DIT PRODUCT VERDER NIET EN GEEF NOOIT IETS, IK BORSTEL GEWOON MEER.
Hetzelfde hier, ik gebruik ook maar heel zelden paraffineolie.
Moutpasta bevat inderdaad paraffineolie, maar in veel kleinere hoeveelheden, en vooral mout, water en soms propylparabeen.......
En ja, borstel je kat regelmatig, dat voorkomt een hoop problemen met die uitgebraakte "haarballen".
Ik snap het niet, er zit toch gewoon paraffineolie in moutpasta's zoals die van het merk Laxatone? Het is alleen in de vorm van een "smakelijke" pasta, maar mijn katten eten het niet uit zichzelf op als ik het niet door hun natvoer meng...
Op internet wordt het meestal gebruikt tegen verstopping, maar mijn dierenarts heeft me verzekerd dat het ook prima werkt tegen haarballen... En toen ik bij de apotheek was, heb ik de apotheker nog gevraagd of je dit product bij dieren mag gebruiken en hij bevestigde dat dit inderdaad kan.
- Ik heb 40 soorten brokjes vergeleken... en heb het belangrijkste over het hoofd gezien
- Dikke katten na sterilisatie ondanks speciale brokken