Goedenavond,
Ik stuur dit bericht omdat ik me behoorlijk zorgen maak.
Ik heb een pleegpoes in huis die 2 weken geleden is bevallen van 8 kittens.
Ondanks het grote nest ging alles goed. Hoewel sommigen een laag geboortegewicht hadden, dronken ze allemaal goed en kwamen ze netjes aan.
Maar twee dagen geleden merkte ik bij het dagelijkse wegen dat 2 of 3 kleintjes gewicht verloren, terwijl hun groei tot dan toe perfect was.
Ze drinken allemaal goed en krachtig. Ik breng enorm veel tijd met ze door om alles in de gaten te houden, dus ik zie dat het qua voeding gewoon goed gaat.
Gisteravond ging de toestand van een van de kittens in een paar uur tijd hard achteruit. Hij wilde niet meer drinken (terwijl hij een paar uur daarvoor nog goed dronk ondanks het gewichtsverlies), hij miauwde geluidloos en was erg zwak. In de vroege ochtend is hij uiteindelijk overleden... 😪😪
Achteraf gezien merk ik dat dit kitten twee dagen voor zijn overlijden heel onrustig was; hij wilde overal op klimmen, bleef niet in het nest liggen, was bijna constant in beweging en miauwde veel. Maar ik dacht dat het normaal was, dat het gewoon een klein avonturiertje was. Hij dronk op dat moment nog normaal.
Nu ik erop terugkijk, denk ik dat die onrust een teken van ongemak moet zijn geweest. Zijn mobiliteit en ontwikkeling waren verder normaal. Ik denk niet aan een tekort aan melk, vooral omdat ik hem bijvoeding heb aangeboden die hij ondanks meerdere pogingen steeds weigerde.
Het probleem is dat er vanavond nog 2 andere kittens zijn afgevallen en zij nu ook heel onrustig beginnen te worden. Het beeld is hetzelfde: ze drinken normaal en zelfs meer dan de anderen, maar blijven maar piepen/miauwen en onrustig bewegen. Ik heb natuurlijk mijn eigen dierenarts gebeld en nog een andere, maar beiden zeggen alleen maar dat het "natuurlijke selectie" is, dat het nest te groot was en dat ze er sowieso niets aan kunnen doen.
De anderen groeien heel goed, terwijl ze nota bene minder drinken dan deze twee.
De temperatuur van het nest en de kamer is in orde. Ik let heel goed op de hygiëne en de omgeving.
Met de moeder gaat het heel goed, ze verzorgt ze goed. Ik besef dat jullie waarschijnlijk ook niet veel kunnen doen, maar hebben jullie misschien suggesties voor een mogelijke verklaring?
Ik dacht zelf aan neonatale iso-erytrolyse, maar is het daar niet wat laat voor?