Hoi allemaal, ik heb mijn kitten een paar weken geleden geadopteerd toen hij 3 maanden oud was, maar de laatste paar dagen houdt hij me echt uit mijn slaap. Elke avond als ik naar bed ga, wordt hij superdruk voor ongeveer 1 à 2 uur. Ik heb geen idee waarom. Ik woon in een studio, dus ik kan hem niet in een andere kamer zetten om rustig te kunnen slapen en dat begint me nu echt uit te putten. Ik heb echt alles al geprobeerd: zeker een kwartier intensief met hem spelen om hem moe te maken voor het slapengaan, zijn voerbakje een paar uur eerder weghalen en pas op het laatste moment weer geven, hem negeren als hij zo druk doet, hem knuffelen om hem te proberen te kalmeren, maar niets helpt. Het enige wat hij wil is rondrennen, me krabben en bijten (wat hij op andere momenten echt nooit doet) en hij probeert allerlei ondeugende dingen uit te vreten waarvan hij weet dat het niet mag en die hij normaal nooit doet. Ik ben er inmiddels zowel mentaal als fysiek door uitgeput omdat ik zo'n slaaptekort heb. Ik kom dus even bij jullie aankloppen om te horen of jullie nog tips voor me hebben om hem rustig te krijgen. Groetjes!
Overactieve kitten 's avonds
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Bedankt voor je antwoord,
Ik werk bij defensie, dus mijn werktijden zijn nogal wisselend. Gemiddeld werk ik 8 uur per dag in blokken van 4 uur, met een pauze tussen de middag waarin ik even naar huis ga om bij hem te kijken.
Ja, ik ben zeker van plan om hem overdag naar buiten te laten gaan. Ik wacht alleen nog tot hij volledig is ingeënt, voor de rest is alles al in orde.
Aan speeltjes heeft hij geen gebrek en hij speelt er ook dolgraag mee. Hij heeft ook een grote krabpaal en een hangmatje aan het raam zodat hij lekker naar buiten kan kijken.
Ik ga proberen om vaker met hem te spelen, in de hoop dat dat werkt!
Hoi, allereerst bedankt voor je reactie!
De dierenarts vertelde me dat hij nog te jong is om te worden gecastreerd, dus dat is nu nog geen optie... Hij heeft al een krabpaal van ongeveer 1,70 meter hoog en een heleboel speeltjes om mee te spelen. Bedankt voor de tip over het voerbakje, dat onthoud ik. Ik heb het misschien verkeerd verwoord, maar ik speel veel langer dan een kwartier per dag met hem. Dat kwartiertje is de tijd die ik vlak voor het slapengaan met hem doorbreng om hem te proberen af te matten. Het is niet zozeer het lawaai dat me uit mijn slaap houdt, maar vooral het feit dat hij me "aanvalt" zodra ik naar bed ga.
Hoi,
Het is heel normaal dat een gezonde kitten barst van de energie.
Als hij 's avonds erg druk is, betekent dit vaak dat hij overdag niet genoeg beweging krijgt. Ben je voor je werk lange tijd van huis? Zit hij het grootste deel van de tijd binnen?
Het beste is om hem naar buiten te laten zodra hij volledig gevaccineerd, ontwormd, behandeld tegen vlooien en teken, en gecastreerd is.
In de tussentijd is het belangrijk om veel met hem te spelen om hem moe te maken en hem genoeg speeltjes te geven zodat hij zichzelf kan vermaken als je weg bent.
Nog een fijne dag.
Caroline
Hoi,
Het gedrag van je kitten is heel normaal, alle katten hebben wel hun dagelijkse 'gekke uurtje'. Maar dat duurt normaal gesproken geen twee uur. Je kunt het volgende doen:
- Laat hem nu al castreren om hem wat rustiger te krijgen
- Zorg dat er altijd speeltjes op de grond liggen, vooral balletjes die rollen (zoals pingpongballetjes)
- Koop een krabpaal zodat hij kan klimmen en zijn nagels kan scherpen
- Haal zijn voerbakje nooit weg om voedselstress te voorkomen, want daar worden ze nerveus van
- Speel veel langer dan een kwartiertje met hem, en dan vooral vlak voordat je gaat slapen
- Koop oordopjes om te kunnen slapen; dat is echt een uitkomst als je van die drukke katten hebt.
Een gezonde kitten moet zijn energie echt kwijt kunnen, er is geen enkele reden om hem kunstmatig te kalmeren. Hij heeft gewoon meer vermoeiende interactie met jou nodig en genoeg speeltjes.
4 reacties van 4
- Leren om buiten zijn behoefte te doen
- Wat te doen? De kat van de buren komt binnen en pikt de brokjes van mijn kat