Onverklaarbare sterfte bij kittens?

M
Melyameli Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik heb precies 2 maanden geleden een lieve poes in huis genomen.

Ze bleek toen net zwanger te zijn.

Een paar weken later, op 30 oktober 2021, is ze bevallen van 5 mooie kittens (haar eerste nestje, ze is nog erg jong, pas anderhalf jaar).

De zwangerschap verliep eigenlijk best goed en ik heb er alles aan gedaan om haar gerust te stellen. De kleintjes voelden koud aan, dus heb ik ze samen met hun moeder in een kamer van 21 graden gezet. De kleintjes miauwden en bewogen goed. Maar 's ochtends vroeg vond ik er eentje alleen in de hoek van de mand, koud en levenloos. Met de anderen ging het goed, de moeder likte ze, de baby's dronken probleemloos en ze likte daarna hun achterwerkjes en buikjes voor de spijsvertering. Om 7:00 uur ging ik naar mijn werk. Toen ik rond 14:00 uur thuiskwam, waren er nog eens 2 kleintjes overleden!!! Ik begreep er niets van en heb de dierenarts gebeld. Die gaf me wat advies en zei dat ik ze eventueel met de fles moest bijvoeren met kunstmelk, omdat ze misschien niet genoeg melk had. Dat heb ik meteen gedaan. De baby's dronken goed, geen enkel probleem, en de moeder bleef voor ze zorgen.

Terwijl ik even eten voor mezelf aan het maken was en daarna terugkwam, kreeg ik de schok van mijn leven: 2 van de 3 overgebleven kittens waren dood...

Waarom???!!! Ik heb de dierenarts weer gebeld, maar het was helaas zondag. Ik heb andere praktijken gebeld en kreeg één weekendarts aan de lijn die zei dat hij niets kon doen!!! Kittens zijn erg kwetsbaar en de sterfte in de eerste levensweek is erg hoog... hij zei dat ik moest doorgaan met de flesvoeding, wat ik ook heb gedaan. Om de 2 uur.

Maandagochtend leek het goed te gaan met de kittens. Ik gaf ze de fles en liet ze daarna bij hun moeder. Ik keek af en toe even en ze lagen te slapen. Toen hoorde ik een kitten miauwen en kermen. Ik ging kijken en op dat moment blies hij zijn laatste adem uit terwijl de moeder hem knuffelde en likte... Ik snap er echt niets van!!! Er bleef er nog eentje over, de allerkleinste, die al koud aanvoelde en af en toe stopte met ademen... Ik heb een kruik klaargemaakt met een handdoek eroverheen zodat hij kon opwarmen, maar een paar minuten later ademde hij niet meer... Hoe kan een heel nestje in minder dan 48 uur overlijden!!!

Ik heb vandaag een afspraak gemaakt om de poes te laten steriliseren... maar ik ben nog steeds in shock door wat er is gebeurd. Hoe kan zoiets moois zo snel in een nachtmerrie veranderen... Ik moest dit echt even kwijt. Mijn vraag is dan ook: heeft iemand anders dit weleens meegemaakt? Waarom zijn de kittens overleden? Hebben jullie vermoedens? Bedankt voor de hulp en voor het lezen...

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

8 antwoorden
Sorteren op:
  • M
    Moonetmiel Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi

Mijn poes is afgelopen vrijdag bevallen van 5 kittens. Eerst ging alles hartstikke goed, maar nu zijn er 2 overleden. Ik ben echt helemaal in paniek. Wat kan ik doen om te zorgen dat de andere 3 niet ook doodgaan? HELP ME ASJEBLIEFT, er is geen dierenarts beschikbaar voor september.

Vertaald Frans
    M
    Matcs12 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi, ik maak op dit moment precies hetzelfde mee als jij. Mijn kat heeft een nestje van 5 kittens en binnen 48 uur zijn er onverklaarbaar 3 van de 5 overleden. Ik heb mijn dierenarts gebeld en die denkt aan niesziekte, een ziekte die erg besmettelijk is voor kittens. Met die van mij ging alles goed, maar binnen een kwartier was er eentje dood en dat is drie keer gebeurd. Ik hoop echt dat de laatste 2 het overleven (ze zijn alle 3 in mijn armen gestorven). Ik weet eerlijk gezegd niet meer wat ik moet doen.
    Vertaald Frans
    A
    Amy2fast Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal, mij overkomt nu precies hetzelfde... Ik heb een poes gevonden, of nou ja, eigenlijk heeft zij mij gevonden. Ze liep rond bij een opslagplaats en ze kwam naar me toe op de dag dat ik daar was. Ik kon het niet weerstaan en heb haar mee naar huis genomen. Ik kwam erachter dat ze kleintjes verwachtte. 3 dagen later begon de bevalling. De eerste kwam er goed uit, maar met de tweede had ze het heel zwaar. Hij bleef halverwege steken. Na 5 minuten kwam hij eruit, maar 3 minuten later hield hij ermee op... ze waren superklein en de moeder is nog erg jong. Daarna werden er nog 2 geboren... dat ging een paar uur lang goed. Ik ben even snel wat natvoer voor haar gaan halen en wat boodschappen voor mezelf, en toen ik thuiskwam had ze er nog een gekregen die ik helaas ook dood aantrof... Even later is er nog eentje bezweken... :((( Mijn hart doet er pijn van.... Er waren er nog 3 over... vanochtend is de derde ook gegaan. Ik ging rond 7-8 uur even naar de keuken om een sigaretje te roken en toen ik terugkwam ademde hij niet meer... Ik ben naar de dierenarts gegaan om kittenmelk te halen en toen ik terugkwam voelde een van hen koud aan en dronk niet meer. Ik ben snel met de laatste 2 naar de dierenarts gegaan. Eentje leefde toen al niet meer. Ze stelden voor om degene die koud was daar te houden om hem beter op te warmen en te proberen hem in leven te houden... Ik belde 30 minuten later en hij was ook overleden... Ik hoop zo ontzettend dat de laatste het redt.... hij is wat levendiger en weegt meer dan de rest.... ***, alsjeblieft.... neem hem ook niet af.... Bedankt voor jullie verhalen en de steun.... Het is zo moeilijk om ze zo levenloos in je handen te hebben.... Pas goed op jezelf en op de dieren.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond,

Het is natuurlijk schokkend, maar zonder autopsie zul je de exacte oorzaak nooit weten. Onderkoeling? Een aangeboren afwijking? Was de moedermelk erg schraal of werd de kunstmelk niet goed verteerd?

Je doet er heel goed aan om deze poes snel te laten steriliseren. Wat er met dit volledig verloren nestje is gebeurd — wat gelukkig vrij zeldzaam is — had anders weer kunnen gebeuren. Probeer de beelden van de dode kleintjes te vergeten; de moeder is ze waarschijnlijk alweer vergeten. Richt je nu vooral op haar gezondheid.

Als ze eenmaal gesteriliseerd is, zal ze in elk opzicht beter af zijn. En waarom laat je niet meteen een bloedonderzoek doen tijdens de narcose voor de sterilisatie om haar op wat ziektes te testen? Dat kost wel wat extra, maar het kan heel nuttig zijn.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja, dat kan, maar normaal gesproken gaan niet alle kittens daar dood aan.

Ik denk zelf eerder aan een "verborgen" ziekte.

Dat betekent dat je poes drager is van een nare aandoening; zij is zelf niet ziek, maar de kleintjes wel. Soms worden ze al in de buik ziek en soms worden ze doodgeboren.

Het probleem is dat de kans groot is dat dit zich herhaalt. Het geval dat @del2244 noemde, heeft te maken met een mismatch tussen het mannetje en het vrouwtje en vervolgens tussen de moeder en haar kittens, maar in mijn voorbeeld ligt het probleem bij de moeder zelf. Er zijn bepaalde ziektes waardoor poezen simpelweg geen levensvatbare kittens kunnen krijgen.

Uit voorzorg zou je deze poes echt moeten laten steriliseren. In mijn voorbeeld zal de poes namelijk alleen maar nestjes krijgen die niet levensvatbaar zijn, en dat is erg gevaarlijk voor haar, zowel tijdens de zwangerschap als tijdens de bevalling. Doodgeboren kittens liggen namelijk vaak niet goed voor de uitdrijving. En in het andere voorbeeld bestaat het risico dat de poes weer hetzelfde mannetje tegenkomt dat haar de vorige keer zwanger heeft gemaakt.

Ik weet niet of het je troost, maar ik verzeker je dat het beter is dat het laatste kitten zo is heengegaan. De kans is namelijk heel groot dat het sowieso niet levensvatbaar was geweest. Door het te zogen had je het alleen maar uitstel gegeven, en dat is erger omdat je je dan aan het beestje was gaan hechten. Je had gevochten om het te redden, in de hoop dat het na het spenen rond de 2 maanden wel gered zou zijn, maar het was waarschijnlijk alsnog doodgegaan (geen absolute zekerheid, maar wel een grote kans).

Laat haar steriliseren als je geen risico's wilt nemen met je poes. Dit soort zwangerschappen met zieke of dode kittens in de buik is erg riskant voor haar. En doe het ook voor jezelf, zodat je deze schokkende situatie niet nog eens hoeft mee te maken. Ik kan me voorstellen dat je je enorm had verheugd op de kittens, maar het leven zit helaas niet altijd eerlijk in elkaar.

Vertaald Frans
    D
    Del2244 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Een simpele bloedgroepbepaling van de moederpoes zou het antwoord kunnen geven. Als ze bloedgroep B heeft, is neonatale iso-erytrolyse namelijk een veelvoorkomende oorzaak van kittensterfte in de eerste paar dagen.

Vertaald Frans
    M
    Melyameli Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Allereerst bedankt voor je reactie. Ja, dat is precies wat de dierenarts ook tegen me zei, dat het "normaal" is dat de zwaksten het niet redden... maar waren ze dan allemaal zo zwak? Dat kan toch bijna niet... Ik heb nog aan een sectie gedacht, maar om het lichaampje van dit wezentje dat al zo heeft geleden weer open te laten maken, dat staat me echt tegen...

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Misschien kun je een sectie laten doen op een van de kittens om te kijken of er sprake was van een ziekte, een afwijking of misschien gewoon onderkoeling (dat schijnt best vaak te gebeuren). Ik heb nog nooit meegemaakt dat een heel nestje overleed, maar bij de nestjes die ik heb gezien (niet supervaak hoor), of het nou honden of katten waren, was er eigenlijk altijd wel eentje die het niet haalde. De natuur is soms gewoon hard...

Vertaald Frans
  • 8 reacties van 8

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!