Hoi allemaal,
Ik heb precies 2 maanden geleden een lieve poes in huis genomen.
Ze bleek toen net zwanger te zijn.
Een paar weken later, op 30 oktober 2021, is ze bevallen van 5 mooie kittens (haar eerste nestje, ze is nog erg jong, pas anderhalf jaar).
De zwangerschap verliep eigenlijk best goed en ik heb er alles aan gedaan om haar gerust te stellen. De kleintjes voelden koud aan, dus heb ik ze samen met hun moeder in een kamer van 21 graden gezet. De kleintjes miauwden en bewogen goed. Maar 's ochtends vroeg vond ik er eentje alleen in de hoek van de mand, koud en levenloos. Met de anderen ging het goed, de moeder likte ze, de baby's dronken probleemloos en ze likte daarna hun achterwerkjes en buikjes voor de spijsvertering. Om 7:00 uur ging ik naar mijn werk. Toen ik rond 14:00 uur thuiskwam, waren er nog eens 2 kleintjes overleden!!! Ik begreep er niets van en heb de dierenarts gebeld. Die gaf me wat advies en zei dat ik ze eventueel met de fles moest bijvoeren met kunstmelk, omdat ze misschien niet genoeg melk had. Dat heb ik meteen gedaan. De baby's dronken goed, geen enkel probleem, en de moeder bleef voor ze zorgen.
Terwijl ik even eten voor mezelf aan het maken was en daarna terugkwam, kreeg ik de schok van mijn leven: 2 van de 3 overgebleven kittens waren dood...
Waarom???!!! Ik heb de dierenarts weer gebeld, maar het was helaas zondag. Ik heb andere praktijken gebeld en kreeg één weekendarts aan de lijn die zei dat hij niets kon doen!!! Kittens zijn erg kwetsbaar en de sterfte in de eerste levensweek is erg hoog... hij zei dat ik moest doorgaan met de flesvoeding, wat ik ook heb gedaan. Om de 2 uur.
Maandagochtend leek het goed te gaan met de kittens. Ik gaf ze de fles en liet ze daarna bij hun moeder. Ik keek af en toe even en ze lagen te slapen. Toen hoorde ik een kitten miauwen en kermen. Ik ging kijken en op dat moment blies hij zijn laatste adem uit terwijl de moeder hem knuffelde en likte... Ik snap er echt niets van!!! Er bleef er nog eentje over, de allerkleinste, die al koud aanvoelde en af en toe stopte met ademen... Ik heb een kruik klaargemaakt met een handdoek eroverheen zodat hij kon opwarmen, maar een paar minuten later ademde hij niet meer... Hoe kan een heel nestje in minder dan 48 uur overlijden!!!
Ik heb vandaag een afspraak gemaakt om de poes te laten steriliseren... maar ik ben nog steeds in shock door wat er is gebeurd. Hoe kan zoiets moois zo snel in een nachtmerrie veranderen... Ik moest dit echt even kwijt. Mijn vraag is dan ook: heeft iemand anders dit weleens meegemaakt? Waarom zijn de kittens overleden? Hebben jullie vermoedens? Bedankt voor de hulp en voor het lezen...