Ontwrichte staartbasis bij mijn kat, jullie ervaringen?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik schrijf dit omdat ik graag jullie verhalen wil horen die lijken op die van mij, om weer een beetje hoop te krijgen.

Zondagavond 19 augustus 2018 merkte ik dat de staart van mijn 6-jarige poes Kissie er maar slapjes bij hing. Dat is niks voor haar, want normaal loopt ze altijd met haar staart in de lucht.

Ik voelde aan de basis van haar staart en voelde een bultje. Met de tranen in mijn ogen riep ik naar mijn partner dat we direct de spoeddierenarts moesten bellen. Op dat moment dacht ik dat de staart van Kissie gebroken was.

De dierenarts kwam om 21:00 uur naar de kliniek. Hij heeft haar bevoeld, getempt en onderzocht, en kwam tot de conclusie dat haar staartbasis ontwricht (een luxatie) was. Hij legde uit dat dit kan gebeuren als haar staart ergens klem heeft gezeten, als ze op haar staart is gevallen, of als er iemand op is gaan staan en ze probeerde weg te komen.

Kortom, ze heeft twee prikken gekregen en ik heb ontstekingsremmers meegekregen voor thuis: eerst drie dagen achter elkaar, en daarna om de dag tot het flesje leeg is. Hij vertelde dat het normaal gesproken binnen 2 à 3 dagen weer de goede kant op moet gaan. Als dat niet gebeurt, zullen de haren uitvallen door necrose (omdat het bloed niet meer door de staart stroomt) en dan zou hij de staart over 10 dagen moeten amputeren.

We zijn nu twee dagen verder en er is nog geen verbetering. De dierenarts geeft via de telefoon niet echt duidelijk antwoord op mijn vragen en we zitten nu nog maar 9 dagen voor een mogelijke amputatie. Ik ben zo bang! Ik voel me machteloos en de tijd kruipt voorbij.

Hebben jullie wel eens zoiets meegemaakt? Hoe lang duurde het bij jullie kat voordat die weer hersteld was?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

8 antwoorden
Sorteren op:
  • K
    Kechar Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik leef echt ontzettend met je mee. Mijn kleine Lilou had ik op straat gevonden toen ze pas 3 maanden oud was. Ik heb haar laten chippen en steriliseren, en ze was 11 maanden toen het gebeurde. Drie dagen geleden vond ik haar in de garage; ze zat verstopt en ik merkte dat ze niet meer op haar pootjes kon staan. Helemaal in paniek belde ik om 23:00 uur de spoeddienst, maar die zeiden dat het wel tot de volgende ochtend kon wachten. De volgende ochtend om 8:00 uur heb ik haar meteen gebracht. Ze gaven haar toen een cortisonenprik voor drie weken, maar het ging nog steeds niet goed. Ik ben weer teruggegaan omdat ze niet at, wormen bij haar anus kreeg en over zichzelf heen plaste!!! Ik zei nog tegen ze: 'Ze lijdt te veel, je moet haar laten inslapen', maar nee hoor, volgens hen was daar geen reden voor!!! Ze hebben haar schoongemaakt, aan me teruggegeven en ze is uiteindelijk gestorven van de pijn, totaal uitgeput nadat ze drie dagen niet had gegeten. Ik ben er echt kapot van. Blijkbaar was ze aangereden en had ze een bekkenfractuur, maar ze heeft de klap niet overleefd. Ik vind het zo erg voor je. Om je gerust te stellen: ik had bij die van mij waarschijnlijk ook haar staart moeten laten amputeren, maar dat had ik veel liever gehad dan dat ze zou sterven. Er is echt niets ergers.

Vertaald Frans
    Mathildevtr
    Mathildevtr Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik wilde graag weten hoe jouw verhaal is afgelopen en of je een stukje van de staart hebt moeten laten amputeren. Ik zit een beetje in dezelfde situatie. Alvast bedankt, groetjes.

Hoi!

Toen ik terugkwam van de dierenarts, die me vertelde dat amputatie de enige optie zou zijn als er geen verbetering kwam, heb ik de voorgeschreven medicijnen gegeven. Die waren een stuk sterker, maar het werkte! Mijn kat was wel even helemaal van de kaart door de middelen, maar na 2 dagen was er al een duidelijke verbetering te zien! Na twee weken hield hij zijn staart weer omhoog en nu gaat alles goed, maar ik laat hem niet meer naar buiten omdat ik veel te bang ben... Je zou ook een osteopaat voor katten kunnen vragen voor een diagnose, dat is vaak erg betaalbaar. Het hangt denk ik ook van de leeftijd van de kat af! Ik hoop dat het goed komt voor je :)

Vertaald Frans
    1966-82
    1966-82 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi, ik was benieuwd hoe het bij jou is afgelopen en of je uiteindelijk een stukje van de staart hebt moeten laten amputeren. Ik zit momenteel in een vergelijkbare situatie. Alvast bedankt en groetjes!
    Vertaald Frans
    1966-82
    1966-82 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik maak op dit moment precies hetzelfde mee, maar ik denk dat mijn kat mishandeld is door mijn buurvrouw. We hebben namelijk al vaker ruzie gehad omdat mijn kat nogal nieuwsgierig is en op haar terras komt. Ik heb haar zelfs al eens betrapt toen ze een emmer water over zijn kop gooide...

Toen ik hem op een ochtend naar binnen haalde (ik liet hem uiteindelijk alleen nog maar 's nachts naar buiten zodat ze hem niet zou zien), hing zijn staart er slap bij. Ik heb ontstekingsremmers geprobeerd, maar dat werkte niet. De dierenarts heeft toen een röntgenfoto gemaakt en daarop was te zien dat er twee staartwervels tegen elkaar aan zitten bij de aanzet van de staart. De rest van de staart functioneert nog wel. Ik kijk het nu 1 à 2 maanden aan; als er geen verbetering is, moet er een stukje van zijn staart afgezet worden omdat die anders te zwaar voor hem is... Ik ben er echt niet gerust op en ik weet niet of het wel mogelijk is dat hij zijn staart ooit weer op kan tillen... Ik hoop het zo, want zoals mijn dierenarts al zei: katten zijn verrassend en hebben negen levens. Hij is pas 3 jaar, dus misschien herstelt hij nog wel, ik hoop het echt.

Vertaald Frans
    Mathildevtr
    Mathildevtr Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik maak momenteel precies hetzelfde mee. Ik denk alleen dat mijn kat mishandeld is door mijn buurvrouw. We hebben namelijk al vaker ruzie gehad omdat mijn kat nieuwsgierig is en op haar terras komt. Ik heb haar zelfs al eens betrapt terwijl ze een emmer water over zijn kop gooide...

Toen ik hem op een ochtend binnenliet (ik liet hem uiteindelijk alleen nog maar 's nachts naar buiten zodat ze hem niet zou zien), hing zijn staart er slap bij. Ik heb ontstekingsremmers geprobeerd, maar dat werkte niet. De dierenarts heeft toen een röntgenfoto gemaakt: twee staartwervels raken elkaar bij de aanzet van de staart. De rest van de staart functioneert nog wel. Ik geef mijn kat nu 1 à 2 maanden de tijd; als er geen verbetering is, moet er een stukje van zijn staart worden geamputeerd omdat het anders te zwaar voor hem is... Ik voel me echt niet gerust bij dat idee en ik weet niet of het mogelijk is dat hij zijn staart ooit weer omhoog krijgt. Ik hoop het maar, want zoals de dierenarts al zei: katten blijven je verbazen en hebben negen levens. Hij is pas 3 jaar, dus misschien herstelt hij nog, ik hoop het zo. 

Vertaald Frans
    Maelyscha
    Maelyscha Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Een amputatie is geen hele zware ingreep, katten herstellen daar meestal heel goed van.

Maar als het om necrose gaat, zijn er misschien nog andere opties dan een amputatie: een huidtransplantatie, antibiotica en lokale behandelingen totdat de huid zich weer herstelt.

Mijn eigen poesje heeft een maand geleden een staartamputatie gehad en had daarnaast ook last van necrose (plus nog een heleboel andere dingen door een aanrijding). De necrose ziet er inmiddels heel goed uit en ze is al helemaal gewend aan haar leven zonder staart!

Verlies de hoop niet, katten zijn ontzettend veerkrachtig! En probeer rustig te blijven, zelfs als een amputatie toch nodig blijkt te zijn.

Maar vraag zeker even om een second opinion, want je dierenarts klinkt een beetje vaag.

Vertaald Frans
    Luce1966
    Luce1966 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi

Is je kat inmiddels weer hersteld?

Wij maken namelijk precies hetzelfde mee met Charlotte.

Bedankt

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ga naar een andere dierenarts, soms helpt een second opinion om de zaken wat duidelijker te zien. Van een prikje naar een amputatie gaan is nogal direct. Ik ben geen dierenarts, maar misschien hoeft het niet zover te komen en is een operatie al voldoende. Wacht er niet te lang mee.

Vertaald Frans
  • 8 reacties van 8

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!