Niesziekte bij kitten

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik heb een kitten van twee maanden (mijn eerste katje!) die last heeft van niesziekte en een oogontsteking. De dierenarts heeft haar een prik gegeven en ik heb antibiotica en oogzalf (Ophtalon) meegekregen, die ik moet aanbrengen na het schoonmaken met een oogreiniger (Ocryl).

Een paar dagen later was het ene oogje genezen, maar begon de ontsteking aan het andere oogje (mijn eigen schuld, ik had maar één gaasje voor beide ogen gebruikt...). Ik smeer elke ochtend en avond zalf, maar het lijkt niet echt te verbeteren; het oogje gaat dicht zitten en na een dutje zit het soms helemaal vastgeplakt... Ze heeft ook moeite met haar antibiotica. Als ik die halve tablet (Doxyval, werkzame stof: doxycycline) zo aanbied, wil ze hem niet, en als ik het door haar voer meng (natvoer in gelei), laat ze het liggen... Ik heb de dierenarts gebeld omdat ik het idee had dat haar oog erger werd, maar die zei dat het geen zin heeft om langs te komen voordat de kuur voorbij is (dinsdag)... Daarnaast niest ze nog steeds door de niesziekte, maar nu maakt ze ook rare geluiden alsof er iets in haar keel zit; ik denk dat ze hoest... Heeft dat met de niesziekte te maken? Ze is verder nog steeds actief, energiek en speels, ze eet goed en slaapt veel. Bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

13 antwoorden
Sorteren op:
  • ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Oogontsteking komt vaak voor bij niesziekte. Deze ziekte tast namelijk alle slijmvliezen van de bovenste luchtwegen van de kat aan (keel, bek, neus, ogen...) en kan soms zweren veroorzaken (op het hoornvlies of in de bek, afhankelijk van het virus dat de ziekte veroorzaakt). Dit verklaart ook het hoesten, niezen en de neusuitvloeiing.

De beste behandeling is tijd en het geven van de antibiotica. Soms duurt het lang, want de symptomen van niesziekte zijn behoorlijk hardnekkig, maar ze trekken uiteindelijk wel weg. Het is wel belangrijk dat je de ademhaling van je kat goed in de gaten houdt; als je ziet dat je kat benauwd wordt, moet je direct naar de dierenkliniek gaan.

Zolang de algemene toestand van je kat niet verslechtert, moet je de behandeling gewoon helemaal afmaken. Mocht er daarna nog steeds geen verbetering te zien zijn, neem dan even opnieuw contact op met je dierenarts.

Groetjes,

Lucie

Vertaald Frans
    A
    Alpagatendu4691 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik heb een kat van 2 jaar oud. Een paar dagen geleden begon hij uit één oogje te tranen, dus we zijn met hem naar de dierenarts gegaan. Die heeft een oogzalf voorgeschreven (Ophtalon). Eenmaal thuis zijn we die gaan gebruiken, maar na twee dagen begonnen beide ogen te tranen. Ik raak een beetje in paniek en weet niet zo goed wat ik nu moet doen, behalve dan een week afwachten.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Vandaag staat het oogje alweer aardig open en de zwelling trekt weg. Ik heb geen foto's van hoe het eerst was, maar heel het oogje was rood, dik en traande enorm... Ik ga nog even door met de zalf tot morgen zoals afgesproken en dan breng ik haar weer naar de dierenarts.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

mijn kat van 3 jaar was 2 kg afgevallen, echt enorm voor een kat. De eerste dierenarts had een sonde geplaatst en ik gaf hem 6 keer per dag voeding met een spuitje via de sonde. Nu eet hij gelukkig weer wat beter, maar hij is nog steeds heel mager, je voelt z'n botten gewoon zitten. Ik blijf hoop houden.

Sterkte, ik blijf ook voor jouw kat hopen en ik hoop echt dat het snel weer beter gaat 😞

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi allemaal, haar behandeling is bijna klaar (nog twee dagen te gaan) en haar oog ziet er van de ene op de andere dag echt een stuk beter uit, ik ben echt verbaasd! Ze kan het weer openen en het is niet meer rood of dichtgeplakt. Ik ga proberen wat foto's te plaatsen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, ik heb een kat van 3 jaar die sinds 21 april last heeft van niesziekte en een longontsteking. Ik heb al bakken met geld uitgegeven en het werd maar niet beter. Nu ga ik naar een dierenkliniek; daar hebben ze een heel goed team en de juiste apparatuur.

Mijn kat was 2 kilo afgevallen, wat echt enorm veel is voor een kat. De eerste dierenarts had een sonde geplaatst en ik voedde hem 6 keer per dag met een spuitje via de sonde. Inmiddels eet hij weer wat beter, maar hij is nog steeds erg mager, je voelt zijn botten zitten. Ik blijf echter hoop houden.

Jij hebt een kitten en die zijn nog kwetsbaarder, dus aarzel niet om van dierenarts te wisselen of naar een kliniek te gaan. Veel sterkte! Als je kitten niet drinkt, raakt ze uitgedroogd, dus geef haar water met een lepeltje of een spuitje.

Laat je nog even weten hoe het gaat?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

maar ze drinkt geen water (ook al zet ik genoeg voor haar neer), ik heb haar wat kittenmelk gegeven en daar heeft ze flink van gedronken, en ze eet geen brokjes maar alleen natvoer in gelei

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Mijn dierenarts is echt top, denk ik! Hij heeft me aangeraden om de behandeling gewoon af te maken en zei dat dit typische symptomen zijn van haar niesziekte... Wat haar oogje betreft, ga ik door met de zalf en de oogreiniger. Vandaag gaat het al iets beter (het ooglid is minder dik). Ik ga deze week nog een keer met haar naar de dierenarts en ik houd jullie op de hoogte.

Echt bedankt!

Ze eet nog steeds goed, haar ontlasting is normaal en ze is erg speels.

Vertaald Frans
    Mamiecat
    Mamiecat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Zoals Mariechatons al schreef: vraag om een second opinion bij een dierenarts als je er niet gerust op bent. Jij kent je kat het beste en jij ziet het als eerste als het gedrag verandert of verslechtert... daarna is het aan de dierenarts om te doen wat nodig is. Een dierenarts zal je echt niet weigeren als je diep van binnen voelt dat er iets niet klopt. Natuurlijk moet je het consult wel gewoon betalen...

Sterkte, en houd ons op de hoogte, bedankt!

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 13

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!