Naam van een kitten veranderen
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Remix, als het kitten al is geregistreerd bij het LOOF (de Franse stamboekvereniging) en de stamboom is aangevraagd, kan de naam die de fokker heeft gekozen niet meer worden gewijzigd.
Volgens mij is het bij de LOOF (de Franse stamboekorganisatie) verplicht dat de naam begint met de letter van het jaar. Dat is in ieder geval bij honden zo, voor katten kan @Dellys dat waarschijnlijk beter beantwoorden. Je hebt trouwens het recht om de letter te gebruiken, gevolgd door een streepje en dan de eigenlijke naam. Zomaar een voorbeeldje: G-tigrou (bij mijn honden liet de fokker de naamkeuze aan mij, maar dit is wat ze vertelde voor als ik een naam wilde die niet met de letter van hun jaar begon).
En puur technisch gezien: als de fokker hem al een naam heeft gegeven, zal hij daar al aan gewend zijn. Dan is het aan jou om hem er rustig aan te laten wennen dat hij voortaan anders wordt genoemd.
De meningen zijn nogal verdeeld...
Ik ben niet op zoek naar een koosnaampje of een bijnaam. Ik wil gewoon weten of ik het kitten de naam mag geven die ik zelf wil.
Ik ga het wel even bij het LOOF navragen om te zien wat zij zeggen.
Mijn Félia luistert naar alle koosnaampjes die ik haar heb gegeven, naast haar eigen naam (die op haar stamboom staat en die ik zelf heb gekozen, omdat de fokker haar voor de adoptie nog geen naam had gegeven). Het is vooral de intonatie van mijn stem als ik tegen haar praat waaraan ze het merkt.
Dus ja, ongeacht de officiële naam kun je haar noemen zoals je wilt. Stukje bij beetje zal je kitten al haar koosnaampjes herkennen en weten dat je het tegen haar hebt.
Ja hoor, je kunt de naam prima veranderen. Dat heb ik ook gedaan bij mijn Pers; eerst heette ze Douchka en ik heb er Dolce van gemaakt.
Maar je bent echt niet verplicht om een naam te geven die met een G begint.
Ja, Dellys heeft gelijk, mijn kat is een karthuizer. Hij heet Grislou, maar hij heeft echt duizenden bijnamen en hij luistert naar ze allemaal.
Nee Julie, het is niet alleen een advies om de letter van het jaar te gebruiken, het is verplicht voor een kitten met een stamboom.
Dus om je vraag te beantwoorden: als de fokker zelf de naam van het kitten kiest, kan deze op de stamboom niet meer worden aangepast.
Maar dat houdt je natuurlijk niet tegen om hem zelf een roepnaam te geven.
Wel geef ik mensen die een kitten van 3 maanden oud in huis nemen – die zijn naam dus al hartstikke goed kent – altijd het advies om hem de eerste week vooral bij die naam te blijven noemen. Je moet niet vergeten dat verhuizen voor zo'n kleintje best stressvol is. Als je hem dan ook nog eens niet meer bij de naam noemt die hij gewend is, raakt hij helemaal van de wijs.
Laat hem dus in het begin zijn oude naam en voer daarna langzaam de nieuwe naam in.
En waarom zou je hem eigenlijk geen twee roepnamen geven? Katten kunnen prima reageren op twee of zelfs nog meer verschillende namen.
Het is niet verplicht dat zijn naam met een G begint, maar het wordt wel heel sterk aangeraden. Als hij trouwens bij de LOOF (het stamboek) is ingeschreven, kan het niet meer omdat hij dan al officieel geregistreerd staat. Maar hij kan natuurlijk altijd bijnamen of een eigen roepnaam hebben.
Wat de papieren betreft: als het kittentje in 2011 is geboren, is het inderdaad verplicht dat de naam met een G begint. Maar als roepnaam kun je hem natuurlijk gewoon een andere naam geven...
19 reacties van 19
- Ik ben bang voor de kat die ik net heb geadopteerd
- Voorwaarden en contracten bij adoptie via een stichting