Na de sterilisatie: hoe pak je dit aan?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Mijn kleine meid van ongeveer 6 maanden is net gesteriliseerd. Ze is een erg actief kitten en waar ik al bang voor was, gebeurt nu. Ze is net weer thuis en ze probeert alle kanten op te rennen terwijl ze nog helemaal wankelt! Ze probeert ook op de grote kast of op de bedden te springen, maar dat wil ik haar niet laten doen, want dat doet natuurlijk pijn! Het probleem is alleen dat ze keihard tegen de muren botst en omvalt (ze kan nog niet eens fatsoenlijk lopen). Natuurlijk probeer ik haar tegen te houden en vang ik haar op, maar ze is niet stil te houden. De dierenarts had me nog zo verzekerd dat ze zou slapen en rustig zou zijn. Hij adviseerde om haar met rust te laten, maar dat kan ik gewoon niet: ze valt, rent en schreeuwt terwijl ze over de grond rolt. Ik ben zo bang dat ze pijn heeft.

Wat kan ik doen zodat ze zichzelf niet bezeert?

Daarnaast raadde de dierenarts me aan om haar maar een klein beetje eten te geven. Dat heb ik gedaan, maar ze blijft erom vragen (ze heeft sinds gisteravond 20:00 uur niets meer gegeten). Moet ik haar meer geven? Wat zijn de risico's?

Alvast bedankt voor jullie reacties! :-)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

11 antwoorden
Sorteren op:
  • Toulousaine
    Toulousaine Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, volgens mij heeft mijn poes vanavond een hechting losgetrokken. Het bloedt niet, maar ik maak me toch wel zorgen.

Vertaald Frans
    M
    Malkia Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Koraneeee: Ik schrok er ook van toen ik de mijne ophaalde, maar zo'n voortplantingsstelsel neemt best veel ruimte in beslag bij een poes^^ Bij die van mij was het een snede aan de onderkant en ze zag er inderdaad 'leeg' uit

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi allemaal! Ik kom even een update geven!

Uiteindelijk was de eerste avond het lastigst, want mevrouwtje bleef maar overal op springen (ik schrok me kapot toen ze half verdoofd een hele kast beklom), maar daarna waren er geen problemen meer. Ze gedroeg zich al snel weer normaal en had weer een honger als een paard. ^^ Ze had door dat ze niet aan haar verband mocht zitten.

Twee weken na de operatie ben ik teruggegaan naar de dierenarts om de hechtingen te laten verwijderen. Alles was helemaal in orde, behalve één hechting die een beetje in haar huid was 'gesneden', maar dat is snel genezen.

Dus uiteindelijk gaat het heel goed met haar, ze is goed hersteld en natuurlijk is ze nog steeds heeeel actief! :-D

Bedankt allemaal voor jullie tips en sorry Angeline dat ik je een paar weken geleden niet heb geantwoord. Je advies was heel nuttig, maar ik was vergeten te reageren (met die kleine meid die niet stil wilde zitten enzo) ^^

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Sorry Koranee, ik had je vraag niet gezien. Het hangt ervan af of de dierenarts haar heeft geopereerd via een snede midden op de buik of via twee sneetjes: eentje in de rechterflank en eentje in de linkerflank.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Alleen voor de poezendames!!

Hoi, ik raad je aan om haar echt minstens 3 dagen rustig te houden (door haar in een kleine kamer zonder meubels te zetten waar ze NIET kan klimmen). De dierenarts heeft je dit vast ook verteld na de afspraak: ze moet echt rustig blijven, anders loopt ze het risico dat de hechtingen losgaan! Ik ken een meisje dat niet naar de dierenarts luisterde en haar kat na de sterilisatie gewoon in de tuin liet rondlopen; ze vond haar terug met de buik open na een te heftige inspanning... Dit is een waargebeurd verhaal, dus ik raad alle baasjes aan: let alsjeblieft goed op na de sterilisatie van je poes!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi! Ik heb even een vraagje. Gisterochtend heb ik mijn poes laten steriliseren en, ze was al niet de dikste, maar nu valt het me op dat ze van die kuiltjes onder haar ribben heeft. Is dit normaal?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Om te voorkomen dat katten aan hun wond likken en deze weer openmaken, krijgen ze meestal een beschermkraag om. Omdat jouw kat echter erg nerveus en actief is, kun je de kraag beter achterwege laten als het haar niet lukt om het verband eraf te halen ondanks het likken. Dit voorkomt dat ze nog gefrustreerder raakt. Als het haar wel lukt om het eraf te krijgen, moet je haar toch een kraag omdoen.

Het beste wat je kunt doen, is haar gewoon haar gang laten gaan, zolang je ziet dat ze geen gevaar loopt.

Fijne zondag,

Marion

Ontzettend bedankt voor je advies! Voorlopig laat ik haar even met rust en ze lijkt te hebben begrepen dat ze het niet mag weghalen :-)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, blijf vanavond even goed bij haar in de buurt, overmorgen is er niks meer aan de hand en kan ze weer lekker spelen enzo... Je moet er alleen wel goed op letten dat ze haar verband er niet af trekt als ze geen kraag om heeft. Blijf haar sowieso wel in de gaten houden.

Als je haar te veel te eten geeft, bestaat de kans dat ze gaat overgeven (door de narcose), dus dat heeft geen zin. Morgen krijgt ze weer een volle bak, maar voor vanavond kun je het beste maar een klein beetje brokjes geven en zorg dat er vers water klaarstaat!

Chatons_Libres: Ik zie het verband echt totaal niet... of ze nu 6, 7, 8 of 9 maanden oud zijn, dat maakt niks uit. Mijn eigen katten zijn nu ruim een jaar oud en zijn nog steeds superactief!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Daarom is het beter om rond de 9 of 10 maanden te laten steriliseren, want dan is de poes een stuk rustiger dan met 6 maanden.

Nu het al gebeurd is, is het gewoon even billen knijpen... ;)

Alleen hamerde mijn dierenarts er echt op dat zelfs maar één keer krols worden de kans op tumoren vergroot, dus ik had geen keus :-)

Voor nu gaat het wel, ze begint door te krijgen dat ze haar verband niet af krijgt :-)

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Om te voorkomen dat katten aan hun wond likken en deze weer openmaken, krijgen ze meestal een kraag om. Maar omdat je poes erg nerveus en actief is, kun je de kraag beter achterwege laten als ze haar verband niet loskrijgt ondanks het likken. Zo voorkom je dat ze nog gestrester raakt. Mocht het haar wel lukken om het verband eraf te halen, dan zul je haar toch een kraag om moeten doen.

Het beste wat je kunt doen, is haar gewoon haar gang laten gaan zolang je ziet dat er geen risico's zijn.

Fijne zondag,

Marion

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 11

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!