Moederpoes "valt" haar kittens aan

N
Nounours25 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Mijn poes heeft een maand geleden een nestje van 4 kittens gekregen.

Ze zorgt er heel goed voor, geeft ze melk, wast ze, enzovoort, maar sinds een paar dagen krijgen de kleintjes meer zelfvertrouwen en komen ze uit hun doos.

De moeder houdt ze in de gaten en wanneer ze er genoeg van lijkt te hebben dat ze rondlopen, valt ze hen best hard aan, zo erg zelfs dat de kleintjes flink gillen.

De moeder weet niet hoe ze hen in hun nekvel moet pakken om ze terug te brengen.

Is het normaal dat ze zo fel is? De rest van de tijd is ze heel lief.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

5 antwoorden
Sorteren op:
  • N
    Nounours25 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi en bedankt voor jullie reacties.

Ik ben op vakantie en het is niet zo makkelijk om hier achter de computer te kruipen.

Het heeft me behoorlijk gerustgesteld, want ik vond het er nogal heftig uitzien.

Wat betreft het dragen van de kittens: dat heeft ze eigenlijk nooit gedaan. Ik heb het idee dat ze niet weet hoe het moet. Het is geen kwestie van gewicht, want de moeder van onze poes (die hier vlakbij woont) heeft haar bij ons weggehaald toen ze drie maanden oud was, vlak na de adoptie, door uit het raam op de eerste verdieping te springen.

Wat betreft de toename van het aantal katten: ja, daar ben ik me van bewust. Grisinette had eerst een doodgeboren kitten en we hebben besloten haar één nestje te laten krijgen voordat we haar laten steriliseren.

Drie van de kleintjes worden geadopteerd en de laatste wordt ook gesteriliseerd en blijft bij haar moeder.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ah, en ik zie dat de kittens 4 poesjes zijn...

4×4(2?) + 2×4(5?) = 16(26?) !!

Dit is even een snelle rekensom van het aantal kittens dat je over precies 6 maanden zou kunnen hebben... minimaal 16 en maximaal 26, mits de huidige moeder geen nestjes van 6 krijgt...

En dit is geen grapje om je bang te maken.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Over het algemeen, als de moeder dit doet, hoef je je geen zorgen te maken hoor, maar het betekent waarschijnlijk wel dat ze niet veel melk meer aanmaakt.

Op zich is dat geen probleem, want de kleintjes eten normaal gesproken al brokjes en natvoer.

Aan de andere kant kan het ook betekenen dat ze weer krols is of misschien zelfs alweer drachtig...

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ze verplaatst ze niet meer omdat ze nu zelf kunnen lopen en ze te zwaar voor haar zijn geworden.

Een moederpoes is niet bepaald zachtzinnig voor haar kittens; het ziet er misschien wat ruw uit, maar zo gaat dat nu eenmaal.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ja, dat is heel normaal. Katten zijn van nature uitstekende moeders (behalve soms als het hun eerste nestje is). Die van jou is haar kleintjes aan het opvoeden en dat gaat er soms wat ruw aan toe. Ze zal ze echt niet verwonden. Bovendien leert ze hen om hun bijt- en krabgedrag te beheersen (de zogenaamde bijtrem), iets waar de kittens hun hele leven profijt van zullen hebben. Ze leert ze ook om zindelijk te worden op de kattenbak, omdat de kittens haar simpelweg nadoen. Dat geldt ook voor het wassen: een kitten dat drie maanden lang door de moeder is verzorgd, zal de rest van zijn leven een schone kat blijven door dit imitatiegedrag.

Ik hoop dat je ze pas na 3 maanden laat adopteren, want die periode is echt essentieel voor de opvoeding door de moeder.

Let op: de moeder kan al snel weer krols worden.

Vertaald Frans
  • 5 reacties van 5

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!