Mijn vriend slaat zijn kat als straf. Wat zijn de alternatieven?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Nou, gisteren was ik bij een vriend die een prachtige kat van 3 jaar heeft. Hij is heel groot en kan behoorlijk hoog springen.

Omdat het appartement waar hij woont een groot balkon heeft, probeert hij zijn kat te leren om daar niet te springen, uit angst dat hij op de balkonrand springt en naar beneden valt.

Maar toen wilde zijn kat op een gegeven moment achter een insect aan en maakte een flinke sprong op dezelfde plek van ongeveer een meter hoog. En toen gebeurde het, ik snapte er niks van... Mijn vriend greep zijn kat bij zijn nekvel zonder zijn pootjes te ondersteunen (dat arme beest moest dus zijn hele eigen gewicht dragen), en toen pakte hij een spatel om hem ermee te slaan 😯 (en hard ook nog!!)

Toen hij zag dat ik echt woest was, kwam hij met allerlei argumenten voor deze methode. Hij was er zelfs trots op dat hij het "niet met de hand deed, zodat de kat de hand niet met de pijn zou associëren"... Ik wist niet wat ik hoorde.

Hij legde uit dat hij de plantenspuit-methode al had geprobeerd (wat water op de kat spuiten als hij iets stouts doet), maar dat dat niks uithaalde omdat zijn kat dat juist wel lekker lijkt te vinden.

Zoiets heb ik nog nooit gezien. Ik heb zelf aardig wat katten gehad en ken er genoeg, maar geen enkele had dit nodig om te begrijpen wat "nee" betekent.

Ik was zo in shock en boos dat ik op dat moment geen enkel goed alternatief kon bedenken, vooral omdat ik dit probleem zelf nooit heb gehad.

Daarom kom ik even bij jullie om raad vragen: er moeten toch wel andere manieren zijn om te zorgen dat zijn kat niet springt als hij op het terras is?!!

Alvast bedankt namens deze kleine kat en een fijne dag nog!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

9 antwoorden
Sorteren op:
  • T
    Turkiye ne mutlu turkum diyene Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat een waardeloze vent is dat!!! Een kat is net zo kwetsbaar als een baby, dus pak die kat vooral van hem af of geef hem een flinke klap op zijn bek, dan weet hij ook eens hoe dat voelt.

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

En, was het gesprek nog een beetje constructief? Zo niet, dump die gast en neem de kat lekker mee, dat is mijn suggestie...

Vertaald Frans
    N
    Negrita2 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het is belachelijk om je dier te slaan, wat voor dier het ook is. Echt triest zelfs.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi!

Bedankt voor jullie reacties, nu moet ik alleen nog even met mijn vriend gaan praten en m'n uiterste best doen om hem te laten inzien dat je de natuur van een dier niet naar je hand kunt zetten, en al helemaal niet met geweld...

Nog een heel fijne dag allemaal!

Vertaald Frans
    Energiesolaire
    Energiesolaire Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Aangezien je om een alternatief vraagt...

Wat die persoon probeert, is de kat op die manier op te voeden. Hij probeert hem iets duidelijk te maken. Dat is een hele klus! Ik denk dat als je dit voor elkaar wilt krijgen, je moet toegeven dat niets de moeder overtreft bij de opvoeding van kittens om zich verstaanbaar te maken. En als een kleintje afdwaalt en in de gevarenzone komt, pakt ze hem op en brengt hem terug. Zo simpel is het. Dwaalt hij weer af, dan brengt ze hem weer terug.

Wat moet ze anders? Ze gaat echt niet naar hem fluiten, want ze weet dat hij er toch geen snars van begrijpt. Als het 10 keer moet gebeuren, dan gebeurt het 10 keer. Als het 30 keer moet, dan 30 keer. En als het kitten het niet snapt en op een dag overlijdt, tja, dan is dat zo. Met andere woorden: veel meer dan een kat simpelweg verplaatsen kun je niet doen om hem iets duidelijk te maken. Springt hij, dan zet je hem terug. Springt hij weer, dan zet je hem weer terug. Als hij op een dag springt en het noodlottig afloopt, dan heb je in ieder geval alles geprobeerd... op die manier.

Maar wij zijn mensen. Wij zijn hartstikke intelligent. Wij proberen de boel liever te 'managen', dus de omgeving zo aan te passen dat we dit soort situaties voorkomen. Het managen van het probleem blijft de beste aanpak.

Vertaald Frans
    Energiesolaire
    Energiesolaire Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nee, behalve met gaas kun je een kat niet tegenhouden om te springen.

Hij zal het beestje uiteindelijk verwonden of doden, maar die kat wíl gewoon springen.

En die "vriend" van je is een waardeloos baasje, een onbenul en een enorme idioot.

Misschien een baasje dat veel vaker voorkomt dan je zou denken.

Ik moet het toegeven: ik moest wel even lachen toen ik dit las. Ik probeer me in de kat te verplaatsen, die klappen krijgt met een spatel zonder te begrijpen waarom.

In elk geval, als ik die kat was, zou ik die mens voor geen meter vertrouwen.

Het is bizar hoe verschillende mensen zo anders reageren op hetzelfde probleem. Het zou nooit in me opkomen om mijn kat te "slaan" om haar de basisregels voor de veiligheid bij te brengen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, daar ben ik het helemaal mee eens. Trouwens, na wat ik heb gezien kun je je echt afvragen of het woord 'vriend' hier nog wel op z'n plek is.

Ik heb hem gezegd dat ik het nut van een huisdier niet inzie als je het alleen maar wilt vormen naar wat voor jou 'handig' uitkomt...

Natuurlijk ziet die kat er wel goed uit; hij speelt, eet goed en komt veel knuffelen, dat is waar.

Maar ik ben er niet zo zeker van of dat het doorgaan met deze compleet gestoorde opvoedmethode wel rechtvaardigt...

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nee, behalve met gaas kun je een kat niet tegenhouden om te springen

Uiteindelijk zal hij het verwonden of doden, maar die kat wil nu eenmaal springen

En die 'vriend' van je is een waardeloos baasje, een totale onbenul en een echte idioot

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, echt schandalig wat je vriend zijn kat aandoet!! Katten klimmen en springen nu eenmaal graag en zitten graag hoog. Behalve het terras veilig afzetten zie ik echt geen andere oplossing!! Misschien dat andere leden nog tips hebben??

Vertaald Frans
  • 9 reacties van 9

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!