Hoi allemaal!
Nou, gisteren was ik bij een vriend die een prachtige kat van 3 jaar heeft. Hij is heel groot en kan behoorlijk hoog springen.
Omdat het appartement waar hij woont een groot balkon heeft, probeert hij zijn kat te leren om daar niet te springen, uit angst dat hij op de balkonrand springt en naar beneden valt.
Maar toen wilde zijn kat op een gegeven moment achter een insect aan en maakte een flinke sprong op dezelfde plek van ongeveer een meter hoog. En toen gebeurde het, ik snapte er niks van... Mijn vriend greep zijn kat bij zijn nekvel zonder zijn pootjes te ondersteunen (dat arme beest moest dus zijn hele eigen gewicht dragen), en toen pakte hij een spatel om hem ermee te slaan 😯 (en hard ook nog!!)
Toen hij zag dat ik echt woest was, kwam hij met allerlei argumenten voor deze methode. Hij was er zelfs trots op dat hij het "niet met de hand deed, zodat de kat de hand niet met de pijn zou associëren"... Ik wist niet wat ik hoorde.
Hij legde uit dat hij de plantenspuit-methode al had geprobeerd (wat water op de kat spuiten als hij iets stouts doet), maar dat dat niks uithaalde omdat zijn kat dat juist wel lekker lijkt te vinden.
Zoiets heb ik nog nooit gezien. Ik heb zelf aardig wat katten gehad en ken er genoeg, maar geen enkele had dit nodig om te begrijpen wat "nee" betekent.
Ik was zo in shock en boos dat ik op dat moment geen enkel goed alternatief kon bedenken, vooral omdat ik dit probleem zelf nooit heb gehad.
Daarom kom ik even bij jullie om raad vragen: er moeten toch wel andere manieren zijn om te zorgen dat zijn kat niet springt als hij op het terras is?!!
Alvast bedankt namens deze kleine kat en een fijne dag nog!