Mijn poes wil naar buiten, maar heeft 3 kittens van een week oud
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
@Benito
We reageren eigenlijk op Love2023, die het topic vanochtend weer omhoog heeft gehaald 😘
Waarom reageer je op een vraag van 13 maart 2012?
Dat is wel echt superlang geleden, toch?
"Misschien wil ze nog wel een nestje"
Om eerlijk te zijn: een poes 'wil' helemaal geen kittens, haar instinct dwingt haar daartoe. In het dierenrijk planten dieren zich voort om hun soort in stand te houden, anders sterft de soort uit. Maar een poes weet natuurlijk niet dat er in werkelijkheid al veel te veel katten zijn (waarvan de meesten in het asiel belanden, langs de weg worden gedumpt, enzovoort). Als ze dat wist, zou ze het echt niet meer willen (waarom zou je immers je gezondheid op het spel zetten terwijl je soort nog lang niet uitgestorven is?)
Hoi,
Je zou kunnen denken dat een poes graag kleintjes wil, als we er zeker van zouden zijn dat ze ook de keuze zou kunnen maken om ze niet te krijgen.
Maar dat is niet het geval; ze volgt gewoon haar hormonen en krijgt het ene nestje na het andere.
Twee nestjes per jaar, wat ten koste gaat van haar eigen gezondheid, haar levensverwachting en de gezondheid of zelfs het overleven van de kleintjes. (Ben je er klaar voor om dode kittens te vinden, of kleintjes die zijn achtergelaten of zelfs gedood door hun moeder omdat haar instinct haar vertelt dat ze niet de kracht heeft om ze groot te brengen?)
In een paar jaar tijd zijn dat tientallen kittens waarvoor je een nieuw huisje moet vinden, terwijl er al honderden in het asiel zitten te wachten na een vaak moeilijke start.
Sterilisatie is geen kleine ingreep, maar het getuigt van gezond verstand als je kijkt naar de kattenpopulatie als geheel.
Tot snel!
Hoi, ik had dit probleem gisteravond ook. Ik heb haar weer opgepakt en bij haar kittens gezet en blijkbaar is ze weer naar hen toe gegaan. Ik hou het scherp in de gaten. Mijn vraag is eigenlijk: waarom hameren jullie zo op het steriliseren van de kat? Misschien wil ze nog wel meer nestjes krijgen.
Je bent wel erg scherp hoor, leuk! Dit bericht is al 2 jaar oud!
Afgezien daarvan snijden je filosofische overpeinzingen best wel hout. Het klopt dat sommige mensen er beter aan zouden doen om geen kinderen te krijgen, maar ja. Wat betreft de katten: het is eigenlijk voor iedereen beter om ze te laten helpen. De eigenaren hebben geen gedoe met het herplaatsen van de kittens — wat overigens niet altijd even goed gebeurt — en voor de katten zelf is het ook beter omdat bepaalde medische risico's meteen worden uitgesloten. En maak je geen zorgen, ze hebben echt niet in de gaten wat voor geintje hen is geflikt met die operatie. Ook voor de kattenwereld zelf is het beter, want de asiels zitten overvol en dat is echt een groot probleem. Laat katten dus gewoon steriliseren.
Verder heb je gelijk, dit was niet de vraag die gesteld werd en sommige mensen zijn er wel erg snel bij om de les te lezen. Maar het is wel een serieus probleem.
Hoi, mijn poes heeft een nestje van 4 prachtige kittens gekregen en ze zijn kerngezond. Na een weekje wilde m'n poezenbeest alweer naar buiten. We hebben haar haar gang laten gaan, maar we hebben wel opgelet dat ze op het terras bleef, want ze is buiten geboren en is dus gewend om altijd buiten te zijn. Ze is niet weggegaan en kwam steeds terug om haar kleintjes te voeden, dus ze heeft het echt super gedaan. Wat mij betreft: als een kat gewend is om naar buiten te gaan, moet je dat niet tegenhouden. En @SEVY, als iemand een nestje wil met z'n kat, dan is dat hun goed recht. Dieren zijn net als mensen: als de natuur ze voortplantingsorganen heeft gegeven, dan is dat om ze te gebruiken. Wat mij betreft zouden sommige mensen zich niet eens moeten voortplanten, maar dat doen ze wel... maar dat is een andere discussie. Dus als je geen advies kunt geven zonder iemand te veroordelen, laat dan liever geen reactie achter waar je iemand mee kwetst die gewoon een simpele vraag stelt. Anders zie ik het nut van zo'n forum niet echt in.
"Er zijn er die echt een flinke draai om hun oren verdienen"
je haalt me de woorden uit de mond!!
Helaas gaat Margaux door dit soort gekken nog een hoop werk krijgen........
Er zijn echt mensen die een flinke draai om hun oren verdienen.
"Dellys :"En gelukkig bestaan de anderen nog om het niveau weer wat op te krikken."
Helaas zijn we niet met genoeg"
Zoals je al zegt, zijn de idioten en onverantwoordelijken helaas (voor de dieren) in de meerderheid.