Mijn poes loopt mank na de sterilisatie

E
Elise2001 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Vóór de sterilisatie rende mijn poes de hele tijd rond en bewoog ze enorm veel in huis. Ze is nu twee dagen geleden geholpen en ze is nog steeds moe, wat natuurlijk normaal is. Maar als ze loopt, merk ik dat ze mankt met haar linkerachterpoot. Ik dacht eerst dat het misschien door de wond kwam, maar de wond zit aan de rechterkant en ze loopt juist mank met links...

Het is echt heel vreemd: ze kan wel lopen, ze kan op haar poot zitten en hem ook uitstrekken, maar zodra ze gaat lopen zie ik dat ze mankt en haar pootje heel voorzichtig neerzet alsof het pijn doet of alsof het gebroken is. Toch denk ik niet dat het hier in huis is gebeurd, want sinds de sterilisatie loopt ze bijna niet, ze springt niet en ze rent niet, dus een gebroken poot lijkt me onwaarschijnlijk.

Omdat ik me best wel zorgen maak, heb ik wat onderzoek gedaan op internet en ik vond verschillende verhalen die precies hetzelfde zijn als mijn situatie. Mankheid bij een kat na de sterilisatie kan blijkbaar komen door de verdovingsvloeistof bij de zenuwen in de poot, of doordat de dierenarts de poot tijdens de operatie te strak heeft vastgebonden. Verder gedraagt ze zich normaal; ze eet en drinkt gewoon goed.

Hebben jullie dit weleens meegemaakt met je poes na een sterilisatie?? Vinden jullie dit normaal?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

7 antwoorden
Sorteren op:
  • E
    Rapporteren

Hoi, je situatie lijkt erg op die van mij. Mijn kat was na de castratie ongeveer 2 dagen oké, maar begon toen alles uit te braken wat hij at. Dus terug naar de dierenarts, die hem een prik gaf (ik weet niet meer waarvan), omdat de narcose voor spijsverteringsproblemen had gezorgd. Of, wat me waarschijnlijker lijkt, hij moet gevallen zijn want hij liep ook mank. Dus waarschijnlijk een val, ook al had ik hem apart gezet na zijn castratie. De dierenarts vertelde me dat de kom waar de knieschijf in hoort te zitten niet diep genoeg is, waardoor hij een gedeeltelijke ontwrichting kreeg die er steeds in en uit schiet. Hij liep dus behoorlijk mank. Het enige wat er in de toekomst aan te doen is als het erger wordt, is een operatie. Hij heeft hier een dag of vijftien last van gehad, met dagen waarop hij flink mankte, maar inmiddels gaat het goed en loopt hij nog maar heel zelden mank. De dierenarts stelde voor om hem pijnstillers te geven, maar omdat mijn kat lastig te vangen is en de symptomen bijna weg zijn, heb ik dat niet gedaan. Misschien is dat het wel. Loopt jouw kat de hele tijd mank, de hele dag door? MIJ VIEL DESTIJDS OP DAT ZIJN KNIESCHIJF UIT DE KOM SCHOOT ALS HIJ ZICH UITREKTE. Verder raad ik je aan om even langs de dierenarts te gaan om zeker te weten waar het vandaan komt. Een sterilisatie op zich kan er niet voor zorgen dat een kat mank gaat lopen, maar waarschijnlijk is ze gevallen omdat ze nog niet helemaal wakker was na de narcose.

Bedankt voor het delen van je ervaring.

Om eerlijk te zijn loopt ze mank zodra ze een stap verzet..

Wat heb je gedaan zodat je dier niet meer mank loopt?? En na hoeveel dagen was het over??

Vertaald Frans
    K
    Kelinda Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

hoi

jouw situatie lijkt erg op de mijne

mijn kat was na de castratie ongeveer 2 DAGEN oké, maar begon toen alles uit te spugen wat hij at. Dus terug naar de dierenarts, die hem een prikje gaf (ik weet niet meer precies waarvan) omdat de narcose voor spijsverteringsproblemen zorgde. Of, wat me waarschijnlijker lijkt, hij moet gevallen zijn, want hij liep ook mank

waarschijnlijk dus een val, ook al had ik hem apart gezet na zijn castratie

de dierenarts vertelde me dat de geul waar de knieschijf in hoort te vallen niet diep genoeg is, waardoor hij een gedeeltelijke ontwrichting kreeg die er steeds in en uit schiet. Hij liep dus flink mank. Het enige wat er in de toekomst aan gedaan kan worden als het erger wordt, is een operatie

hij heeft dit een dag of vijftien gehad, met dagen dat hij echt erg mank liep, maar sindsdien gaat het goed en loopt hij nog maar heel zelden mank

de dierenarts stelde voor om hem pijnstillers te geven, maar omdat mijn kat lastig te vangen is en de symptomen bijna weg zijn, doet hij dat niet meer; hij loopt nu echt nog maar zelden mank

misschien is het dat? loopt jouw kat de hele tijd mank, de hele dag door?

IK MERKTE TOEN DAT ZIJN KNIESCHIJF UIT DE KOM SCHOOT ALS HIJ ZICH UITREKTE

anders raad ik je aan om toch even naar de dierenarts te gaan om zeker te weten waar het vandaan komt

maar de sterilisatie zelf kan geen mankheid veroorzaken bij een kat, het is waarschijnlijk een val geweest omdat hij nog niet helemaal wakker was na de narcose

Vertaald Frans
    E
    Rapporteren

Laat haar niet naar buiten..... Je kunt haar goed in de gaten houden en als ze gewoon eet, drinkt en het op jou overkomt alsof ze geen pijn heeft, kan het met de narcose te maken hebben (een beknelde zenuw of een pootje dat verkeerd terecht is gekomen). De pijn en het ongemak kunnen heel langzaam wegtrekken... Als ze morgen nog steeds moeite heeft om op haar pootje te steunen, bel dan even je dierenarts om dit te overleggen.

Klopt, ze komt niet buiten omdat het een binnenkat is. Eerlijk gezegd heb ik niet echt de indruk dat ze er veel last van heeft. Ze eet en drinkt goed, en zelfs als ik haar pootje aanraak, reageert ze niet en miauwt ze ook niet.

Vertaald Frans
    E
    Rapporteren

Hoi, heb je de dierenarts al gebeld om te kijken of dit iets met de operatie te maken kan hebben? (Ik heb ergens gelezen dat de pootjes van de kat tijdens de operatie worden vastgebonden, ik weet niet of dat echt zo is, maar misschien heeft het ermee te maken). Of misschien heeft ze geprobeerd te springen vlak na de operatie en is ze verkeerd terechtgekomen omdat ze nog niet helemaal goed wakker was. Aarzel in ieder geval niet om weer contact op te nemen met je dierenarts, dit zou gewoon onder de nazorg moeten vallen. Ik hoop dat het maar tijdelijk is en dat het snel beter gaat.

Nee, nog niet, ik ga morgen even bellen. Het zou me trouwens verbazen als ze gesprongen is, want sinds ze thuis is, heeft ze alleen maar geslapen. Ik moest haar zelfs haar eten komen brengen. Pas vandaag is ze uit haar "schuilplekjes" gekomen en gaan lopen.

Vertaald Frans
    M
    Mike64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Laat haar niet naar buiten... Je kunt haar in de gaten houden en als ze gewoon eet en drinkt en geen pijn lijkt te hebben, dan heeft het misschien te maken met de narcose (een beknelde zenuw of een pootje dat verkeerd terecht is gekomen).

De pijn en het ongemak kunnen langzaam wegtrekken...

Als ze morgen nog steeds moeite heeft om op haar poot te steunen, bel dan even je dierenarts om dit te bespreken.

Vertaald Frans
    Yume
    Yume Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, heb je de dierenarts al gebeld om te checken of dit met de operatie te maken kan hebben? (Ik heb wel eens ergens gelezen dat de pootjes van een kat worden vastgebonden tijdens de operatie, ik weet niet of dat klopt, maar misschien heeft het daar iets mee te maken). Of misschien heeft ze vlak na de operatie geprobeerd te springen en is ze verkeerd terechtgekomen omdat ze nog niet helemaal wakker was. Aarzel in ieder geval niet om weer contact op te nemen met je dierenarts; dit zou gewoon onder de nazorg moeten vallen. Ik hoop dat het maar tijdelijk is en dat het snel beter gaat.

Vertaald Frans
    E
    Rapporteren

Ik heb haar pootje ook "gecheckt" door eraan te voelen en ze reageert niet. Ze laat niet merken dat ze pijn heeft.

Het is echt alleen tijdens het lopen, je ziet gewoon dat er iets niet klopt met haar linkerachterpoot.

Vertaald Frans
  • 7 reacties van 7

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!