Mijn poes kijkt niet meer om naar haar kittens

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond!

Nou, daar ga ik dan, ik ben een nogal bezorgde 'oma'. Mijn kat (ze is net een jaar oud) heeft net een nestje van 4 kittens gekregen. Ze zijn 6 dagen oud, lekker levendig en ze zien er goed uit... Maar het punt is: mijn kat is zo'n type dat normaal de hele nacht buiten de beest uithangt met haar kattenvriendjes uit de buurt. Ze was daarmee gestopt vanwege de kittens, maar nu is ze blijkbaar weer begonnen. Ze is rond 18:30 vertrokken en nu, om bijna 3 uur 's nachts, is ze nog steeds niet terug. Ze laat 4 hongerige kittens achter.

Wat moet ik nu doen? Hoe lang kunnen kittens een voeding overslaan voordat het gevaarlijk wordt voor hun gezondheid? Ik kan de moeder niet gaan zoeken, want ik heb geen flauw idee waar ze uithangt. Moet ik morgenochtend meteen kittenmelk gaan halen als ze nog niet terug is? Hoe kan ik voorkomen dat ze dit vaker doet? Ik maak me best wel zorgen om de kittens, ze piepen veel en hebben het duidelijk koud. Mijn moeder, die al vaker nestjes heeft meegemaakt, maakt zich totaal geen zorgen en dat irriteert me. Maak ik me te snel te druk? Maar vooral: kan ik rustig gaan slapen of vind ik morgenochtend onvermijdelijk dode kittens?...

Alvast bedankt voor de reacties!

Reg.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

35 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

Ik zou het fijn vinden als je stopt met afdwalen, Sevv.

7 uur 's ochtends, nog steeds geen kat, ik ga zo maar eens op pad om kittenmelk te kopen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie Acxo. Ik heb net wat kruiken met een schone doek eromheen in hun doos gelegd om de temperatuur omhoog te krijgen, want die is erg laag. Ze hebben al 12 uur niet gegeten en er is nog steeds geen kat te bekennen. Gelukkig zijn ze sterk en ik hoop dat ze het volhouden tot ze terugkomt of tot er een apotheek opengaat... Ik doe vannacht geen oog dicht, maar dat hoef ik je natuurlijk niet te vertellen, hè? Ik heb inderdaad echt helemaal niets in huis om ze te eten te geven, echt helemaal niets. Wat betreft haar niet meer naar buiten laten: dat overweeg ik serieus. Maar omdat we al meerdere volwassen katten hebben, laten we meestal een deur op een kier staan als we weg zijn... (we wonen op het platteland tussen de velden). Vandaar dat de kat is ontsnapt. Stom beest, dat ze niet voor haar kleintjes zorgt.

Voor nu lijken ze oké, ook al piepen ze wel wat. Ik hoop dat dat zo blijft. En dat die kat snel weer thuiskomt! Het is nu 4:20 uur; normaal komt ze uiterlijk om 5:00 uur weer binnen... Ik hoop het zo.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

PS: In een kattenboek dat ik heb, zag ik net dat een gezonde kitten die je met de fles voert 's nachts 8 uur zonder voeding kan... maar ik laat het aan de pro's over om dat te bevestigen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Goedenavond, tja, Dellys zou hier eigenlijk de beste persoon zijn om op te antwoorden... maar op dit tijdstip...

Om te beginnen denk ik dat je haar beter niet naar buiten had kunnen laten gaan (het lijkt me sowieso niet echt verstandig om een poes die net bevallen is naar buiten te laten...).

Verder, als ze het koud lijken te hebben, moet je ze warm houden. Vanuit hun instinct kruipen ze wel tegen elkaar aan, maar zorg dat ze in ieder geval goed uit de tocht liggen. Probeer een dekentje of iets dergelijks te vinden om ze warm te houden.

Wat betreft hoeveel voedingen ze kunnen missen... Je zegt dat ze 6 dagen oud zijn. Ik weet dat de eerste voedingen van levensbelang zijn; als ze die al gehad hebben, is dat in ieder geval fijn. Volgens mij moeten ze normaal gesproken elke 3 uur een flesje als je ze met de hand voert, maar tenzij je speciale kittenmelk in huis hebt, kun je op dit tijdstip niet veel doen. Je hebt dus weinig keus tot morgenochtend (laten we hopen dat je poes snel weer thuiskomt).

Het is niet ideaal natuurlijk, maar tenzij de kittens vanaf de geboorte al wat zwakjes zijn, denk ik niet dat het heel dramatisch is als ze één of twee voedingen hebben gemist. Maar je moet er morgenochtend wel zo snel mogelijk achteraan.

Als ik jou was, zou ik hoe dan ook morgenochtend direct bij het openen naar de dierenarts of de apotheek gaan om de nodige spullen te halen (zelfs als ze tussentijds thuiskomt, dan heb je het in ieder geval in huis voor als het nog een keer gebeurt). Ik denk dat er tegen die tijd ook wel een 'kattenexpert' van het forum langskomt die je nog beter kan helpen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt, ik heb zelf al op internet rondgekeken en die site ook al gelezen, maar dat geeft geen antwoord op mijn vraag: hoelang kan een kitten van 6 dagen oud zonder voeding?

Trouwens, wat dat 'advies' over sterilisatie betreft: dat is niet onze gewoonte. We geven ze de pil, die het gedrag niet verandert en de kat niet verminkt, maar ze was de allereerste keer heel onopvallend krols en heeft ons voor een voldongen feit gezet. En dat is verder onze eigen zaak.

Vertaald Frans
  • 35 reacties van 35

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!