Mijn poes kijkt niet meer om naar haar kittens

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond!

Nou, daar ga ik dan, ik ben een nogal bezorgde 'oma'. Mijn kat (ze is net een jaar oud) heeft net een nestje van 4 kittens gekregen. Ze zijn 6 dagen oud, lekker levendig en ze zien er goed uit... Maar het punt is: mijn kat is zo'n type dat normaal de hele nacht buiten de beest uithangt met haar kattenvriendjes uit de buurt. Ze was daarmee gestopt vanwege de kittens, maar nu is ze blijkbaar weer begonnen. Ze is rond 18:30 vertrokken en nu, om bijna 3 uur 's nachts, is ze nog steeds niet terug. Ze laat 4 hongerige kittens achter.

Wat moet ik nu doen? Hoe lang kunnen kittens een voeding overslaan voordat het gevaarlijk wordt voor hun gezondheid? Ik kan de moeder niet gaan zoeken, want ik heb geen flauw idee waar ze uithangt. Moet ik morgenochtend meteen kittenmelk gaan halen als ze nog niet terug is? Hoe kan ik voorkomen dat ze dit vaker doet? Ik maak me best wel zorgen om de kittens, ze piepen veel en hebben het duidelijk koud. Mijn moeder, die al vaker nestjes heeft meegemaakt, maakt zich totaal geen zorgen en dat irriteert me. Maak ik me te snel te druk? Maar vooral: kan ik rustig gaan slapen of vind ik morgenochtend onvermijdelijk dode kittens?...

Alvast bedankt voor de reacties!

Reg.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

35 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Hoi, ik heb een kitten van pas drie dagen oud en hij drinkt helemaal niets meer, niet bij de moederpoes en ook niet uit het flesje. Ik heb hem in een dekentje gelegd om hem warm te houden. Wat kan ik voor hem doen?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik denk dat het nu wel weer gaat, hij doet sinds 2 dagen zijn behoefte weer helemaal zelf. Ik ga alleen nog even naar de dierenarts voor zijn diarree. Maar ik weet eigenlijk niet eens of het wel echt diarree is, want de dierenarts vertelde me dat kittens van die leeftijd heel zachte poep hebben omdat ze niks anders dan melk drinken.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Mijn kitten doet nu sinds 2 dagen zelf zijn behoefte. Hij eet heel goed en is bijna 10 gram aangekomen (in 6 dagen tijd, maar hij groeit in ieder geval). En voor de mensen op dit forum die om niets lopen te schreeuwen: ik kan je vertellen dat ik in anderhalve week tijd al minstens 4 keer bij de dierenarts ben geweest en die doet niets anders dan me wat advies geven... Dus ik vraag het hier in de hoop wat meer informatie te krijgen, dat is alles. Als je toch niets zinnigs te zeggen hebt, kun je beter gewoon je mond houden. Het lijkt wel alsof het om het leven van jullie eigen kat gaat.

Vertaald Frans
    Usibelle
    Usibelle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Om hem zijn behoefte te laten doen, moet je hem stimuleren. Je moet na elk flesje met een kompres of een doekje met lauwwarm water over het onderbuikje (geslacht en anus) van de kittens wrijven. Dit zorgt ervoor dat ze gaan plassen en poepen. Dat gaat automatisch! Als je dit niet doet, kan hij niet plassen of poepen.

Vertaald Frans
    Mintcat
    Mintcat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Diarree leidt tot uitdroging en als dat niet wordt gestopt, is dat dodelijk. Voor een kitten is dit een echt spoedgeval.

Je moet heel snel naar de dierenarts gaan.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik heb het kittentje 5 dagen geleden in huis genomen omdat de moeder niet meer naar hem omkeek, ze accepteerde zijn aanwezigheid niet eens meer. Ik geef hem om de 3 uur de fles met kunstmelk van Royal Canin, maar hij drinkt moeizaam... Sinds ik hem heb weegt hij 170 gram en hij is nog geen gram aangekomen... ik maak me echt zorgen. Na 3 dagen poepte hij voor het eerst en vandaag (na 5 dagen) was het helemaal vloeibaar, ik denk dat hij diarree heeft. Ik ben de hele tijd bij hem en laat hem geen moment alleen... Waarom groeit hij niet?? Waarom heeft hij diarree? Bedankt!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Je moet ervoor zorgen dat hij minstens één keer per dag poept, maar meestal zijn het er twee. Als het kitten bij de moeder is, kan het zijn dat je de poepjes niet ziet omdat de moeder ze opeet terwijl ze de kleintjes wast. Maar als het kitten een weesje is, moet je proberen hem na elke voeding te helpen zijn behoefte te doen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoe vaak per dag moet een kitten van 4 weken zijn "grote boodschap" doen?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Heel goed nieuws: vanmiddag begon mijn kitten uit zichzelf te poepen, maar er viel niets uit. De poep bleef hangen... het was alsof hij niet genoeg kracht had om het eruit te persen. Ik heb toen een latex handschoen aangetrokken en hem geholpen door aan het kleine stukje te trekken. In het begin leek het alsof hij last had van verstopping, maar aan het eind was het juist heel waterig. Volgens mij was het die "harde drol" die de boel blokkeerde. In ieder geval goed nieuws, na 3 dagen heeft hij eindelijk gepoept :))) Ik hoop dat het hem vanaf nu weer zelf lukt...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, maandag ga ik naar een andere dierenarts, ik hoop dat m'n kitten het tot die tijd volhoudt!!!

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 35

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!