Mijn poes kijkt niet echt naar haar kittens om

M
Meisilyes Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond, mijn poes van 11 maanden is maandagnacht bevallen. Met de kittens gaat het goed, ze komen aan in gewicht, de moeder wast ze en ze doen hun behoefte. Maar het gedrag van mijn poes verbaast me een beetje. Ik heb het idee dat ze direct het nest verlaat zodra ze slapen om een ander plekje te zoeken om te gaan liggen. Als ze miauwen en zij is niet direct in de buurt, lijkt ze ze niet te horen, dus ik moet haar echt gaan halen en ze aan haar laten zien. In het begin kon ze het echt niet alleen en riep ze me zodra ze begonnen te miauwen. Het voelde alsof ze wilde dat ik haar hielp, dus dat deed ik dan ook. Inmiddels begrijpt ze het wat beter en hoef ik er niet meer steeds bij te blijven. Ook heb ik het gevoel dat ze naar buiten wil, ze zit steeds voor het raam (ze was gewend om naar buiten te gaan). Mijn vragen zijn: is het normaal dat ze de kleintjes zo vaak alleen laat? Krijgen ze het niet te koud als hun moeder ze niet warm houdt? En ik heb ook het idee dat de moeder zich verveelt. Ik geef haar speeltjes, maar dat helpt niet echt. Maak ik me druk om niets? Sorry hoor, misschien ben ik een beetje overbezorgd, maar ik doe liever te veel dan te weinig. Oh ja, wat me ook opviel is dat ze soms hijgt als ze bij haar kittens ligt. Ik vraag het aan jullie omdat ik de dierenarts heb gebeld maar zij geven geen antwoord op mijn vragen, dus ik hoop hier een reactie te krijgen. Bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

6 antwoorden
Sorteren op:
  • M
    Rapporteren

Oké, heel erg bedankt voor je antwoord! Ja, ik mag ze van haar gewoon aanraken en ik knuffel haar de hele tijd; net nog was ik met haar aan het spelen. Ik zal er in ieder geval goed op letten. Echt superbedankt, want ik maakte me best wel zorgen en je hebt me echt gerustgesteld 😊

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

11 maanden is erg jong voor een eerste nestje.

Het is een beetje alsof je op je 15e zwanger wordt.

Vaak weten poezen dan nog niet goed hoe ze het moeten aanpakken en zelfs hun lichaam is er nog niet helemaal klaar voor. Soms stoten ze de kittens dan een beetje af...

Ik zal proberen je vragen in jouw volgorde te beantwoorden:

1 De moeder hoeft er niet 24/7 bij te zijn, dus laat haar ook gewoon een beetje haar eigen gang gaan.

2 Zo kun je ontdekken of ze wel genoeg melk heeft, wat vaak een probleem is bij jonge poezen en een eerste nestje. Normaal gesproken is zogen een moederlijke en fysieke behoefte en zou ze uit zichzelf regelmatig terug moeten komen...

3 Geef haar net zoveel aandacht als de kittens. Soms voelt het voor een poes namelijk alsof er nieuwe katten in huis zijn gekomen en voelt ze zich achtergesteld door haar baasje. Dus lekker veel aaien en spelen!

4 De kleintjes hebben het normaal gesproken niet koud, tenzij het bij jou in huis koud is!

Let er goed op dat je poes genoeg melk heeft voor ALLE kittens. De zwaksten leggen soms het loodje, dus wees erop voorbereid dat je ze eventueel moet bijvoeren met de fles (flesvoeding).

De kans is aanwezig dat je poes de kleintjes gaat verplaatsen. Maak je geen zorgen, maar laat haar niet naar buiten en zorg dat ze de kittens niet op een gevaarlijke plek legt!

Een poes kan al 2 tot 3 weken na de bevalling weer krols worden...

Pak de kittens zo veel mogelijk op, zonder te ver bij de moeder vandaan te gaan. Het beste is om dit te doen als de oogjes nog dicht zitten, want daarna vertrouwen ze je letterlijk met hun ogen dicht!

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Ja, ik geef haar kitten-natvoer omdat ze de brokjes laat staan. Het nestje van de kittens staat in mijn kast, dus daar hebben ze geen last van tocht. Ze liggen in een mandje waar ik een fluwelen kussen in heb gelegd. Ze heeft 3 kleintjes gekregen en bij mij binnen is het ongeveer 25 graden. Ik weeg de kittens ook elke dag en ze komen goed aan.

Vertaald Frans
    P
    Poupinouchette Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond,

Je poesje is nog erg jong en waarschijnlijk behoorlijk van slag door het moederschap. Het is een beetje zoals een jong meisje dat ineens een kind krijgt; haar instinct botst met de wens om haar oude leventje weer terug te hebben. Bovendien zal ze wel erg moe zijn.

Moet je haar echt naar buiten laten? Omdat er blijkbaar katers rondlopen, kan ze heel snel weer zwanger worden, en dat is een groot risico.

Je moet haar ook kittenbrokjes van goede kwaliteit geven. Vermijd de merken uit de supermarkt en kijk goed naar de samenstelling. Als er ongeveer 30% dierlijke eiwitten in zitten, is het goed. Zorg dat er altijd voer voor haar klaarstaat; ze heeft veel energie nodig om aan te sterken en melk aan te maken.

Dat ze zo hijgt, komt misschien doordat ze niet genoeg melk aanmaakt. Dat moeten we even aankijken!

Het nestje moet op een tochtvrije plek staan. Gebruik een doos met een fleecedeken of iets dergelijks eroverheen en leg wat wollen doeken op de bodem zodat de kleintjes lekker warm blijven.

Hoeveel kleintjes heeft ze?

Wat is de temperatuur bij jou binnen?

Op basis van je antwoorden kan ik je verder helpen. 👌

Vertaald Frans
  • 6 reacties van 6

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!