Mijn poes is nog niet krols geweest maar mijn kater rijdt op haar
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Bedankt voor al jullie reacties🥰
Ik ben met m'n poes naar de dierenarts geweest en we zijn erachter gekomen dat ze 20/25 dagen drachtig is😻😻😻
Het klopt dat ik m'n katten al veel eerder had moeten laten castreren of steriliseren... Maar goed, ik ben niet van plan om de kittens weg te laten halen. Nadat ze bevallen is, laat ik ze alsnog castreren.
Maak je geen zorgen, ik ga de kittens echt niet dumpen; ik houd er zelf een paar en ik geef er twee aan familieleden.
Bedankt Blue Cat! Ik heb hem pas geadopteerd en ik weet eigenlijk niet wanneer hij is gecastreerd. Met zijn mandje was het echt een uitbarsting van libido!! Gezien zijn verleden vertoont hij trouwens gedrag dat niet echt bij een normale kat past: hij vindt zijn krabpaal maar niks, zelfs niet met een snoepje erop, en kartonnen dozen boeien hem ook totaal niet om in te schuilen. Hij springt ook niet op de vensterbank, wat stiekem best handig is, maar zijn enige manier van communiceren is bijten. Hij zal uiteindelijk wel snappen dat ik hem afwijs als hij bijt, tenminste dat hoop ik. Maar goed, het is een grote, rode kater en hij is hartstikke lief als hij even vergeet te bijten.
@Dhebhorha,
De leeftijd waarop de kat is gecastreerd, heeft veel invloed op het toekomstige gedrag. Hoe later de ingreep plaatsvindt, hoe meer de kat 'geseksualiseerd' gedrag zal vertonen, zoals sproeien en rijgedrag op een voorwerp, maar dan natuurlijk zonder risico op voortplanting.
Katten die al heel jong zijn geholpen (zoals al die van mij), vertonen helemaal geen seksueel gedrag.
Sterilisatie is een algemene term: we zeggen castratie bij een kater en sterilisatie bij een poes.
Hoi
Over de voordelen van castratie valt te twisten, zoals ze zeggen: Gimpy, 7 jaar oud, pas geadopteerd, is netjes gecastreerd – ik zeg gecastreerd, niet gesteriliseerd. Maar als hij een superzachte, verleidelijke mand van nepleer ziet, gaat zijn libido helemaal los… Dus die mand heb ik de deur uit gedaan. Maar af en toe, als hij bepaalde stoffen tegenkomt die op die mand lijken, begint hij er weer aan – iets minder enthousiast, maar toch: blijkbaar zijn die stoffen gewoon minder aantrekkelijk…
Hoi,
Allereerst is het goed om te weten dat de eerste krolsheid bij een poes meestal rond de 6 maanden begint, maar sommige poezen zijn wat later (soms pas rond de 11 of 12 maanden). Dat is heel zeldzaam, maar het komt voor. Het kan dus goed zijn dat je poes haar eerste krolsheid nog niet heeft gehad, zonder dat er echt iets medisch aan de hand is.
Daarnaast zal een ongecastreerde kater vaak de neiging hebben om op een vrouwtje te klimmen, of ze nu gesteriliseerd is of niet, en of ze nu krols is of niet. Eigenlijk kunnen ze zelfs op andere katers klimmen.
Toch is de kans het grootst dat je poes al wel krols is geweest. Een krolse poes vertoont meestal ander gedrag (maar zelfs dat is niet in 100% van de gevallen zo, dus je zou het gemist kunnen hebben), maar zodra er een paring heeft plaatsgevonden, wordt het gedrag weer normaal. Het kan dus best dat je de krolsheid hebt gemist in de tijd dat je poes door je kater gedekt is, waarna haar gedrag weer naar het oude terugkeerde.
Een drachtigheidscontrole bij een poes is meestal mogelijk vanaf 25 dagen na de paring. Als je een duidelijk antwoord wilt, raad ik je aan om in de komende weken even langs de dierenarts te gaan.
Maak je verder geen zorgen, de situatie is vooralsnog niet verontrustend, alleen een beetje mysterieus.
Hopelijk stelt dit je wat gerust.
Groetjes,
Zachary.
Hoi,
De kans is groot dat je poes al zwanger is. Met 10 maanden kunnen bijna alle poezen zich voortplanten (behalve heel langzame rassen) en de Siamees is het vroegrijpste ras van allemaal. Een ongeholpen kater en een ongeholpen poes van ouder dan 6 maanden onder hetzelfde dak, allebei met Siamese genen = dat is gegarandeerd raak.
Ter info: het komt vaak voor dat de eerste krolsheid van een poes niet direct opvalt.
Het ras heeft niks met het gedrag te maken. Ik weet niet zo goed wat ik je moet antwoorden, want ik heb er verder niet zoveel verstand van.
Wat ik je wel kan vertellen, is dat mijn gecastreerde mannetje bovenop mijn andere mannetje klimt die niet gecastreerd is.
Je hoeft je geen zorgen te maken, het is niks ernstigs.
7 reacties van 7