Mijn poes heeft haar kittens verplaatst, miauwt veel en blijft niet meer bij ze

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Nou, ik lees nu al een paar dagen mee op dit forum en het heeft me al goed geholpen met een paar vragen die ik had. Maar nu heb ik echt even advies nodig voor mijn eigen situatie.

Hier is het verhaal van het begin af aan:

Onze poes Luna, die we hebben geadopteerd nadat ze was gevonden op een parkeerplaats langs de snelweg, is zwanger geraakt. We wilden haar eigenlijk laten steriliseren, maar helaas liet iemand haar per ongeluk naar buiten tijdens haar eerste krolsheid.

Afgelopen dinsdag was het 60 dagen geleden dat ze was gedekt. Donderdagochtend rond 03:30 uur (toen we net thuiskwamen van een feestje) stond ze ons op te wachten. Ze liep overal achter ons aan en kwam uiteindelijk op bed liggen voor haar eerste weeën. We probeerden haar nog naar de plek te brengen die we voor haar hadden ingericht (handdoeken, gedimd licht, rustig hoekje), maar daar wilde ze niks van weten. Ze heeft drie uur lang weeën gehad, bijna bij mij op schoot. We waren nogal verbaasd, want we hadden gehoord dat katten meestal een afgelegen plekje zoeken om te bevallen. Maar ze leek ongerust en werd rustig van mijn aanwezigheid en aaitjes. Om 06:30 uur kwam de eerste baby, daarna de tweede en de derde met telkens een kwartiertje ertussen. De vierde kwam een uur later. Ze was doodop en probeerde wat te slapen, maar met onze aanmoediging kwamen de vierde en vijfde er uiteindelijk ook uit.

Ze deed alles perfect: vliesjes kapotmaken, de baby's schoonlikken zodat ze gingen ademen, de placenta opeten... Na een tijdje hebben we haar met de kleintjes naar een werpkist verplaatst. Ze liet ons ze zonder problemen aanraken. Ik ben de hele dag bij haar gebleven, maar toen ik even wat eten wilde pakken, begon ze ongerust tegen me te miauwen. Ze volgde me naar beneden en miauwde heel hard tegen me. Toen ik aanstalten maakte om weer naar boven te gaan, stopte ze bij elke trede om te kijken of ik wel volgde. Ik trok de conclusie dat ze bang was om alleen te zijn met de kleintjes.

Uiteindelijk hebben we haar gemiauw maar even genegeerd en toen ging ze toch weer naar de kittens. Oef! Zeker omdat we vrijdagavond een weekendje weg moesten. Toen we terugkwamen was alles oké, de 5 kittens zagen er goed uit en Luna ook. Maar af en toe begint ze heel hard te miauwen terwijl ze ons aankijkt, alsof ze iets duidelijk wil maken. Soms gaat ze even de tuin in en laat ze de kittens alleen (ik weet niet precies hoe lang) en soms lijkt het wel alsof ze in paniek raakt. Vanochtend, nu de kittens 5 dagen oud zijn, liet ze ze weer alleen en begon ze weer te miauwen.

Om haar te laten merken dat ze voor haar baby's moet zorgen, pakte ik er eentje op. Ze miauwde tegen me, pakte het kitten aan en verplaatste het. Ze legde het onder een nachtkastje met een kleedje erover dat tot op de grond hangt. Alsof ze het wilde verstoppen. Na een kwartier had ze alle kittens naar die plek verhuisd. Maar daarna liet ze ze weer alleen. Ze miauwen en roepen haar, maar zij komt alleen maar naar mij kijken en miauwen. Ik heb gecheckt of ze nog melk heeft en dat lijkt zo te zijn. Ze heeft brokjes en water tot haar beschikking. Het viel me vanochtend ook op dat ze wat opgedroogd bloed rond haar vagina heeft zitten. Is het normaal dat ze 5 dagen na de bevalling nog wat afscheiding heeft?

Sorry voor het lange verhaal, maar ik wilde dat jullie precies weten hoe de bevalling is gegaan, omdat ze vanaf het begin al niet echt 'volgens het boekje' reageerde. Ik hoop dat jullie me wat info kunnen geven en me vooral gerust kunnen stellen. Ze ligt net weer bij de kittens en ze zijn aan het drinken. Ik maak me waarschijnlijk druk om niks, maar ik doe liever te veel dan te weinig. Het is net alsof ze paniekaanvallen heeft als een jonge moeder die beseft dat ze voor 5 baby's moet zorgen, bang wordt en ze even in de steek laat, om zich daarna weer te bedenken...

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

81 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren
    Ik was even vergeten je vraag over de afscheiding te beantwoorden: het is normaal als het maar een beetje is en binnen 2 à 3 dagen stopt.
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

In dit specifieke geval kun je het beste even advies vragen aan de dierenarts die je poes heeft behandeld.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Eigenlijk konden we de vaccinaties niet afmaken. We konden de herhalingsprikken niet doen omdat ze een probleem had, een bultje bij haar melkklieren. De oorzaak was hormonaal. We hebben haar vijf weken lang moeten behandelen met injecties Lysine. En nu moeten we alle vaccinaties weer helemaal opnieuw doen, omdat het te laat was voor de herhalingsprikken. Dus nee, uiteindelijk is ze niet gevaccineerd.

Wel zagen we dat ze moet niezen, maar ze heeft geen uitvloeiing uit haar ogen of neus.

Bedankt voor al je advies Dellys en Ninie ook

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Als je niesziekte vermoedt, ga dan direct naar de dierenarts.

Is je poes niet ingeënt tegen kattenziekte/niesziekte?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Haar gedrag is heel normaal.

Het lijkt erop dat ze je gezelschap opzoekt.

Je moet haar echter ABSOLUUT binnenhouden.

Ze moet echt bij haar kittens blijven.

Zet haar in de kamer waar je de meeste tijd doorbrengt, en breng de moeder en de kleintjes 's avonds desnoods mee naar je slaapkamer.

Ik zeg het nog een keer: het komt wel vaker voor dat een moederpoes haar baby's alleen laat. Wij als fokkers zijn soms zelfs genoodzaakt om ze in een bench te zetten.

Ik heb dat zelf een keer gedaan door een paar uur naast de poes te blijven zitten. Gelukkig accepteerde ze het daarna en kon ik de bench gewoon open laten staan; ze liep dan even weg om haar behoefte te doen en kwam daarna direct weer terug naar haar kittens.

Zorg er vooral voor dat er altijd voer voor haar klaarstaat, want ze heeft op dit moment enorm veel energie nodig om haar kittens te voeden.

Plan over ongeveer 4 weken de sterilisatie van je poes in, ook als je vermoedt dat ze misschien alweer drachtig is (voor het geval ze toch buiten is geweest).

Denk eraan om de moeder te ontwormen (met een middel dat je bij de dierenarts haalt; vermijd de middelen van de drogist, want die stellen vaak niet veel voor).

En plan ook een ontworming voor de kittens over 3 weken (ook weer een middel van de dierenarts dat geschikt is voor hun gewicht en leeftijd).

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Maar Dellys komt je nog wel vertellen hoe het zit... :-)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi Shinya,

Heeft je poesje last van niesziekte? Is ze daartegen ingeënt? Zo ja, maak je dan geen zorgen, ik denk dat die kleintjes hun "slijm" een beetje kwijtraken, net als baby's...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Oké, bedankt, dan wacht ik haar antwoord wel af.

Trouwens, ik was nog vergeten dat ik nog iets anders wilde vragen. Een van de kittens ademde namelijk heel zwaar met de bek open en moest daarna niezen. Soms zelfs een paar keer achter elkaar. Ik heb ergens gelezen dat dit een ziekte kan zijn die niesziekte heet. Het viel me op dat er ten minste nog een ander kitten ook moest niezen. Ik durf ze niet echt goed op te pakken om te checken of ze het allemaal doen, want Luna heeft ze verplaatst nadat we ze (naar mijn idee) te veel hebben aangeraakt.

Sorry dat ik jullie zo bestook met vragen, maar ik weet er nog niet zo veel van en ook al was de zwangerschap niet gepland, we willen het wel graag goed doen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nee, maak je geen zorgen. De enige reden waarom een moederpoes een van haar kittens zou opeten, is als het kleintje ziek of gewond is. Bovendien gebeurt dit eigenlijk alleen in het wild vanwege roofdieren. Je hoeft je dus nergens druk om te maken.

Als ik je bericht goed heb begrepen, is ze nog erg jong en was dit haar eerste krolsheid. Ze vindt het waarschijnlijk een beetje spannend om ineens 5 van die kleine pluizenbolletjes aan haar tepels te hebben hangen en raakt daardoor misschien soms een beetje in paniek. Het belangrijkste is dat de baby's er gezond uitzien. Blijf de moederpoes lekker knuffelen en stel haar gerust, dan komt het vast allemaal goed. Maar laten we even afwachten wat Dellys zegt :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie. Soms maak ik me zorgen en daarna gaat ze er weer heel goed voor zorgen, dus dan denk ik dat het wel meevalt, maar ik zou graag de mening van Dellys horen.

Ik denk dat ze aan de ene kant niet bang is om ze even alleen te laten om haar pootjes te strekken, omdat ze in onze slaapkamer aan het uiteinde van het huis ligt en ze ons volledig vertrouwt (tenminste, dat denk ik, aangezien ze op ons bed is bevallen)... Ik hoop dat het gewoon een overschot aan vertrouwen is en dat ze niet van plan is om ze in de steek te laten of erger... Ik heb op internet berichten gelezen over moeders die hun kittens opeten, daar ben ik echt door getraumatiseerd oO

Vertaald Frans
  • 80 reacties van 81

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!