Mijn poes heeft haar kittens verplaatst, miauwt veel en blijft niet meer bij ze

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Nou, ik lees nu al een paar dagen mee op dit forum en het heeft me al goed geholpen met een paar vragen die ik had. Maar nu heb ik echt even advies nodig voor mijn eigen situatie.

Hier is het verhaal van het begin af aan:

Onze poes Luna, die we hebben geadopteerd nadat ze was gevonden op een parkeerplaats langs de snelweg, is zwanger geraakt. We wilden haar eigenlijk laten steriliseren, maar helaas liet iemand haar per ongeluk naar buiten tijdens haar eerste krolsheid.

Afgelopen dinsdag was het 60 dagen geleden dat ze was gedekt. Donderdagochtend rond 03:30 uur (toen we net thuiskwamen van een feestje) stond ze ons op te wachten. Ze liep overal achter ons aan en kwam uiteindelijk op bed liggen voor haar eerste weeën. We probeerden haar nog naar de plek te brengen die we voor haar hadden ingericht (handdoeken, gedimd licht, rustig hoekje), maar daar wilde ze niks van weten. Ze heeft drie uur lang weeën gehad, bijna bij mij op schoot. We waren nogal verbaasd, want we hadden gehoord dat katten meestal een afgelegen plekje zoeken om te bevallen. Maar ze leek ongerust en werd rustig van mijn aanwezigheid en aaitjes. Om 06:30 uur kwam de eerste baby, daarna de tweede en de derde met telkens een kwartiertje ertussen. De vierde kwam een uur later. Ze was doodop en probeerde wat te slapen, maar met onze aanmoediging kwamen de vierde en vijfde er uiteindelijk ook uit.

Ze deed alles perfect: vliesjes kapotmaken, de baby's schoonlikken zodat ze gingen ademen, de placenta opeten... Na een tijdje hebben we haar met de kleintjes naar een werpkist verplaatst. Ze liet ons ze zonder problemen aanraken. Ik ben de hele dag bij haar gebleven, maar toen ik even wat eten wilde pakken, begon ze ongerust tegen me te miauwen. Ze volgde me naar beneden en miauwde heel hard tegen me. Toen ik aanstalten maakte om weer naar boven te gaan, stopte ze bij elke trede om te kijken of ik wel volgde. Ik trok de conclusie dat ze bang was om alleen te zijn met de kleintjes.

Uiteindelijk hebben we haar gemiauw maar even genegeerd en toen ging ze toch weer naar de kittens. Oef! Zeker omdat we vrijdagavond een weekendje weg moesten. Toen we terugkwamen was alles oké, de 5 kittens zagen er goed uit en Luna ook. Maar af en toe begint ze heel hard te miauwen terwijl ze ons aankijkt, alsof ze iets duidelijk wil maken. Soms gaat ze even de tuin in en laat ze de kittens alleen (ik weet niet precies hoe lang) en soms lijkt het wel alsof ze in paniek raakt. Vanochtend, nu de kittens 5 dagen oud zijn, liet ze ze weer alleen en begon ze weer te miauwen.

Om haar te laten merken dat ze voor haar baby's moet zorgen, pakte ik er eentje op. Ze miauwde tegen me, pakte het kitten aan en verplaatste het. Ze legde het onder een nachtkastje met een kleedje erover dat tot op de grond hangt. Alsof ze het wilde verstoppen. Na een kwartier had ze alle kittens naar die plek verhuisd. Maar daarna liet ze ze weer alleen. Ze miauwen en roepen haar, maar zij komt alleen maar naar mij kijken en miauwen. Ik heb gecheckt of ze nog melk heeft en dat lijkt zo te zijn. Ze heeft brokjes en water tot haar beschikking. Het viel me vanochtend ook op dat ze wat opgedroogd bloed rond haar vagina heeft zitten. Is het normaal dat ze 5 dagen na de bevalling nog wat afscheiding heeft?

Sorry voor het lange verhaal, maar ik wilde dat jullie precies weten hoe de bevalling is gegaan, omdat ze vanaf het begin al niet echt 'volgens het boekje' reageerde. Ik hoop dat jullie me wat info kunnen geven en me vooral gerust kunnen stellen. Ze ligt net weer bij de kittens en ze zijn aan het drinken. Ik maak me waarschijnlijk druk om niks, maar ik doe liever te veel dan te weinig. Het is net alsof ze paniekaanvallen heeft als een jonge moeder die beseft dat ze voor 5 baby's moet zorgen, bang wordt en ze even in de steek laat, om zich daarna weer te bedenken...

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

81 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

Eigenlijk hebben we Luna vorig jaar zomer samen in huis genomen, toen we een seizoen op het eiland Oléron werkten. Dus ze is van ons allebei. Maar omdat ze vanaf het begin een tuin gewend is, hebben we besloten dat hij haar bij hem houdt.

Nee, we wegen de kittens niet. Maar je ziet duidelijk dat ze groeien en dat ze allemaal heel regelmatig drinken. Dat stelt ons trouwens wel gerust over hun gezondheid. Blijkbaar heeft hij een keukenweegschaal, dus misschien gaan we dat nu wel doen. Hij vertrekt dit weekend echter naar Oléron om daar dit jaar weer een seizoen te werken en hij neemt ze mee. Daarna heeft hij geen internet meer, dus hij kan hier dan niets meer vragen (trouwens bedankt voor jullie advies, ik heb nergens anders zo snel zulke goede tips gekregen). Als hij daar eenmaal is, denk ik dat hij sowieso naar een dierenarts moet als er een probleem is.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

dellys heeft gelijk, de ogen schoonmaken met Ocril en de oogdruppels van Tiarcyl. Momenteel gebruik ik Alarm op basis van tetryzoline (werkzame stof).

Ze zijn allebei erg goed en de ogen van de kittens zien er weer tiptop uit.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Trouwens, weeg je de kittens elke dag om te kijken of ze regelmatig aankomen, zo'n 10 à 15 gram per dag?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Oké Shinya, ik snap je wel wat betreft die kleine vertraging om actie te ondernemen voor de dierenarts.

Maar wat bedoel je precies als je zegt dat hij degene is die 'de zorg' heeft voor dit poesje? Is ze van hem of niet?

Ter informatie Shinya: als mijn kittens dichtgeplakte oogjes hebben, maak ik die schoon (zo vaak als nodig, dus telkens wanneer ze weer dichtzitten) met een wattenschijfje (gebruik echt geen gewone watten, want die vezels kunnen in de ogen komen) en een oogreiniger (zoals Ocryl). Daarna gebruik ik ofwel meerdere keren per dag oogdruppels (werkzame stoffen oxytetracycline en polymyxine B, zoals Tévémyxine), of, als ik een paar uur weg ben, gebruik ik de oogzalf.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt voor de tips! We zijn nu al twee keer van dierenarts gewisseld -___- Is er hier in de buurt nou echt geen enkele goede te vinden ofzo?

Wat betreft de tijd die ik erover doe: ik ben vooral niet de enige die de beslissing neemt. Mijn vriend speelt ook mee, aangezien hij Luna "onder zijn hoede" heeft (hij heeft een groot huis met een tuin en ik maar een piepklein appartementje). Bovendien betaalt hij de dierenarts, dus tja, ik heb niet echt veel in te brengen...

Maar we gaan proberen ze vandaag nog naar een dierenarts te brengen. We zullen het dan hebben over Ocryl en de oogdruppels... Het punt is dat de dierenarts aan de telefoon zei dat het vast viraal is en dat er dus niets aan te doen is... Maar ik snap niet hoe hij dat kan weten zonder ze te zien...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Euqinorev, kittens met dichtgeplakte oogjes heb ik bijna in elk nestje wel (het gebeurt vaak dat ze wat vuiligheid hebben op het moment dat ze hun ogen opendoen). Ik heb daarom altijd standaard een oogreiniger (zoals Ocryl) en oogdruppels op voorraad. Het irriteert me dan ook mateloos dat een dierenarts durft te beweren dat kittens op die leeftijd nog niet behandeld kunnen worden.
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ga naar een andere dierenarts en wacht niet af, het is echt dringend dat deze poes en haar kittens worden geholpen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Wat bizar zeg, zijn er dus echt dierenartsen die consulten weigeren?? Ik had juist gedacht dat ze je eerder van alles zouden willen aansmeren.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Je zou van dierenarts moeten wisselen ;)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Even ter verduidelijking: kittens met dichtgeplakte oogjes kun je echt PRIMA behandelen met Ocryl om de oogjes schoon te maken, oogdruppels en ook oogzalf (de zalf gebruik je als je langere tijd weg bent en je de druppels dus niet vaak genoeg kunt toedienen).

Vertaald Frans
  • 60 reacties van 81

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!