Mijn poes heeft haar kittens verplaatst, miauwt veel en blijft niet meer bij ze

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Nou, ik lees nu al een paar dagen mee op dit forum en het heeft me al goed geholpen met een paar vragen die ik had. Maar nu heb ik echt even advies nodig voor mijn eigen situatie.

Hier is het verhaal van het begin af aan:

Onze poes Luna, die we hebben geadopteerd nadat ze was gevonden op een parkeerplaats langs de snelweg, is zwanger geraakt. We wilden haar eigenlijk laten steriliseren, maar helaas liet iemand haar per ongeluk naar buiten tijdens haar eerste krolsheid.

Afgelopen dinsdag was het 60 dagen geleden dat ze was gedekt. Donderdagochtend rond 03:30 uur (toen we net thuiskwamen van een feestje) stond ze ons op te wachten. Ze liep overal achter ons aan en kwam uiteindelijk op bed liggen voor haar eerste weeën. We probeerden haar nog naar de plek te brengen die we voor haar hadden ingericht (handdoeken, gedimd licht, rustig hoekje), maar daar wilde ze niks van weten. Ze heeft drie uur lang weeën gehad, bijna bij mij op schoot. We waren nogal verbaasd, want we hadden gehoord dat katten meestal een afgelegen plekje zoeken om te bevallen. Maar ze leek ongerust en werd rustig van mijn aanwezigheid en aaitjes. Om 06:30 uur kwam de eerste baby, daarna de tweede en de derde met telkens een kwartiertje ertussen. De vierde kwam een uur later. Ze was doodop en probeerde wat te slapen, maar met onze aanmoediging kwamen de vierde en vijfde er uiteindelijk ook uit.

Ze deed alles perfect: vliesjes kapotmaken, de baby's schoonlikken zodat ze gingen ademen, de placenta opeten... Na een tijdje hebben we haar met de kleintjes naar een werpkist verplaatst. Ze liet ons ze zonder problemen aanraken. Ik ben de hele dag bij haar gebleven, maar toen ik even wat eten wilde pakken, begon ze ongerust tegen me te miauwen. Ze volgde me naar beneden en miauwde heel hard tegen me. Toen ik aanstalten maakte om weer naar boven te gaan, stopte ze bij elke trede om te kijken of ik wel volgde. Ik trok de conclusie dat ze bang was om alleen te zijn met de kleintjes.

Uiteindelijk hebben we haar gemiauw maar even genegeerd en toen ging ze toch weer naar de kittens. Oef! Zeker omdat we vrijdagavond een weekendje weg moesten. Toen we terugkwamen was alles oké, de 5 kittens zagen er goed uit en Luna ook. Maar af en toe begint ze heel hard te miauwen terwijl ze ons aankijkt, alsof ze iets duidelijk wil maken. Soms gaat ze even de tuin in en laat ze de kittens alleen (ik weet niet precies hoe lang) en soms lijkt het wel alsof ze in paniek raakt. Vanochtend, nu de kittens 5 dagen oud zijn, liet ze ze weer alleen en begon ze weer te miauwen.

Om haar te laten merken dat ze voor haar baby's moet zorgen, pakte ik er eentje op. Ze miauwde tegen me, pakte het kitten aan en verplaatste het. Ze legde het onder een nachtkastje met een kleedje erover dat tot op de grond hangt. Alsof ze het wilde verstoppen. Na een kwartier had ze alle kittens naar die plek verhuisd. Maar daarna liet ze ze weer alleen. Ze miauwen en roepen haar, maar zij komt alleen maar naar mij kijken en miauwen. Ik heb gecheckt of ze nog melk heeft en dat lijkt zo te zijn. Ze heeft brokjes en water tot haar beschikking. Het viel me vanochtend ook op dat ze wat opgedroogd bloed rond haar vagina heeft zitten. Is het normaal dat ze 5 dagen na de bevalling nog wat afscheiding heeft?

Sorry voor het lange verhaal, maar ik wilde dat jullie precies weten hoe de bevalling is gegaan, omdat ze vanaf het begin al niet echt 'volgens het boekje' reageerde. Ik hoop dat jullie me wat info kunnen geven en me vooral gerust kunnen stellen. Ze ligt net weer bij de kittens en ze zijn aan het drinken. Ik maak me waarschijnlijk druk om niks, maar ik doe liever te veel dan te weinig. Het is net alsof ze paniekaanvallen heeft als een jonge moeder die beseft dat ze voor 5 baby's moet zorgen, bang wordt en ze even in de steek laat, om zich daarna weer te bedenken...

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

81 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • P'titefleur
    P'titefleur Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Waarom haal je een bericht van twee jaar oud omhoog... maak gewoon een nieuwe aan!!!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik heb dat probleem ook gehad, maar omdat mijn tante dierenarts is, was het gelukkig niet heel ernstig. Vaak zoekt de moederpoes een plekje met weinig licht, bijvoorbeeld in een kast ofzo. Wat je moet doen, is zorgen dat de plek die je hebt uitgekozen bijna geen licht heeft, want licht is niet goed voor de kittens. De moeder gaat anders telkens een andere plek zoeken. Ze vindt je gezelschap ook wel fijn, maar niet te veel, want soms stoort het haar. Als dit niet werkt, kun je voor de zekerheid het beste even naar de dierenarts gaan.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Shinya, maak je geen zorgen, er zijn poezen die tegelijkertijd een keizersnede en een sterilisatie ondergaan, dus het kan op elk moment gedaan worden.

Nou, over het algemeen adviseer ik om het te doen als de kittens ongeveer 5/6 weken oud zijn, zelfs als de poes misschien alweer drachtig is.

Geen probleem Shinya, we helpen je graag met wat advies :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

In principe zodra de moeder klaar is met zogen, maar let er vooral goed op dat ze niet naar buiten gaat. Poezen kunnen namelijk echt razendsnel weer krols worden en ze kan zomaar alweer drachtig zijn terwijl haar eerste nestje pas een maand oud is.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Oké, dan gaan we ze vanaf nu wegen. Bedankt voor je waardevolle advies, we hebben om 15:30 een afspraak bij de dierenarts voor de hele kleine familie! Wat de sterilisatie betreft, daar gaan we ook voor zorgen, maar ik weet niet precies wanneer dat moet na een nestje (we vragen het straks wel even aan de dierenarts).

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ze zijn niet tegen sterilisatie hoor Odilette, het is een gevonden poesje en ze hebben er de tijd nog niet voor gehad. Ze is per ongeluk naar buiten glipt en hup, dat staat in de post uitgelegd ;)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Veel mensen vinden het vandaag de dag nog steeds lastig om de knoop door te hakken over het laten steriliseren van hun poes. Toch is dit, als je niet van plan bent om te gaan fokken, de beste manier om te voorkomen dat je straks met een nestje kittens zit waar je geen raad mee weet =)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ok Shinya :)

Ik wil echt benadrukken dat het heel belangrijk is om de kittens elke dag te wegen en hun gewicht op een lijstje te noteren (dat kost trouwens maar een paar minuutjes). Als ze namelijk afvallen, zie je dat niet meteen en tegen de tijd dat je het doorhebt, kan het al te laat zijn. Op deze leeftijd kan bijvoorbeeld uitdroging fataal zijn.

Mochten er gezondheidsproblemen zijn bij de kleintjes of de moeder, dan hoop ik dat je vriend alert reageert en naar een dierenarts gaat.

In ieder geval is het super wat jullie voor deze katten doen.

Probeer ook alvast na te denken over het steriliseren van de moederpoes, om te voorkomen dat ze snel weer een nestje krijgt :)

Vertaald Frans
  • 50 reacties van 81

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!