Mijn poes heeft haar kittens verplaatst, miauwt veel en blijft niet meer bij ze

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Nou, ik lees nu al een paar dagen mee op dit forum en het heeft me al goed geholpen met een paar vragen die ik had. Maar nu heb ik echt even advies nodig voor mijn eigen situatie.

Hier is het verhaal van het begin af aan:

Onze poes Luna, die we hebben geadopteerd nadat ze was gevonden op een parkeerplaats langs de snelweg, is zwanger geraakt. We wilden haar eigenlijk laten steriliseren, maar helaas liet iemand haar per ongeluk naar buiten tijdens haar eerste krolsheid.

Afgelopen dinsdag was het 60 dagen geleden dat ze was gedekt. Donderdagochtend rond 03:30 uur (toen we net thuiskwamen van een feestje) stond ze ons op te wachten. Ze liep overal achter ons aan en kwam uiteindelijk op bed liggen voor haar eerste weeën. We probeerden haar nog naar de plek te brengen die we voor haar hadden ingericht (handdoeken, gedimd licht, rustig hoekje), maar daar wilde ze niks van weten. Ze heeft drie uur lang weeën gehad, bijna bij mij op schoot. We waren nogal verbaasd, want we hadden gehoord dat katten meestal een afgelegen plekje zoeken om te bevallen. Maar ze leek ongerust en werd rustig van mijn aanwezigheid en aaitjes. Om 06:30 uur kwam de eerste baby, daarna de tweede en de derde met telkens een kwartiertje ertussen. De vierde kwam een uur later. Ze was doodop en probeerde wat te slapen, maar met onze aanmoediging kwamen de vierde en vijfde er uiteindelijk ook uit.

Ze deed alles perfect: vliesjes kapotmaken, de baby's schoonlikken zodat ze gingen ademen, de placenta opeten... Na een tijdje hebben we haar met de kleintjes naar een werpkist verplaatst. Ze liet ons ze zonder problemen aanraken. Ik ben de hele dag bij haar gebleven, maar toen ik even wat eten wilde pakken, begon ze ongerust tegen me te miauwen. Ze volgde me naar beneden en miauwde heel hard tegen me. Toen ik aanstalten maakte om weer naar boven te gaan, stopte ze bij elke trede om te kijken of ik wel volgde. Ik trok de conclusie dat ze bang was om alleen te zijn met de kleintjes.

Uiteindelijk hebben we haar gemiauw maar even genegeerd en toen ging ze toch weer naar de kittens. Oef! Zeker omdat we vrijdagavond een weekendje weg moesten. Toen we terugkwamen was alles oké, de 5 kittens zagen er goed uit en Luna ook. Maar af en toe begint ze heel hard te miauwen terwijl ze ons aankijkt, alsof ze iets duidelijk wil maken. Soms gaat ze even de tuin in en laat ze de kittens alleen (ik weet niet precies hoe lang) en soms lijkt het wel alsof ze in paniek raakt. Vanochtend, nu de kittens 5 dagen oud zijn, liet ze ze weer alleen en begon ze weer te miauwen.

Om haar te laten merken dat ze voor haar baby's moet zorgen, pakte ik er eentje op. Ze miauwde tegen me, pakte het kitten aan en verplaatste het. Ze legde het onder een nachtkastje met een kleedje erover dat tot op de grond hangt. Alsof ze het wilde verstoppen. Na een kwartier had ze alle kittens naar die plek verhuisd. Maar daarna liet ze ze weer alleen. Ze miauwen en roepen haar, maar zij komt alleen maar naar mij kijken en miauwen. Ik heb gecheckt of ze nog melk heeft en dat lijkt zo te zijn. Ze heeft brokjes en water tot haar beschikking. Het viel me vanochtend ook op dat ze wat opgedroogd bloed rond haar vagina heeft zitten. Is het normaal dat ze 5 dagen na de bevalling nog wat afscheiding heeft?

Sorry voor het lange verhaal, maar ik wilde dat jullie precies weten hoe de bevalling is gegaan, omdat ze vanaf het begin al niet echt 'volgens het boekje' reageerde. Ik hoop dat jullie me wat info kunnen geven en me vooral gerust kunnen stellen. Ze ligt net weer bij de kittens en ze zijn aan het drinken. Ik maak me waarschijnlijk druk om niks, maar ik doe liever te veel dan te weinig. Het is net alsof ze paniekaanvallen heeft als een jonge moeder die beseft dat ze voor 5 baby's moet zorgen, bang wordt en ze even in de steek laat, om zich daarna weer te bedenken...

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

81 antwoorden
Sorteren op:
  • M
    Moumou Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik stuur dit berichtje omdat ik de fout heb gemaakt om de kittens van mijn zus bij die van mij te zetten. Ze zijn net weer weg, ze zijn hier maar één avondje geweest. Overdag zaten ze apart van de andere katten, maar toen ik mijn eigen kittens weer in hun vertrouwde kamer zette, begonnen ze tegen elkaar te blazen en te grommen. Ze spelen helemaal niet meer samen... Ik heb de hele vloer al gedweild, maar ondanks dat willen ze niet eens meer bij elkaar slapen. Wat moet ik doen? De moederpoes was ook bij de kittens, maar die reageerde totaal niet op het gegrom van de kittens naar elkaar... Ik ben van plan om ze morgen allemaal met dezelfde shampoo te wassen om te zien of ze elkaar dan weer accepteren. Ik baal hier echt enorm van en weet gewoon niet meer wat ik moet doen..... 😢

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Hoi allemaal, mijn kat Mathena is precies 5 dagen geleden bevallen van 5 kittens... Nu heb ik een klein vraagje: 4 van de kittens zijn super schattig en die hoor je eigenlijk nooit, maar de vijfde stopt maar niet met miauwen, dag en nacht... We trekken het echt niet meer, zeker omdat de kinderen en m'n man er niet door kunnen slapen... We zitten er echt doorheen en m'n man begint z'n geduld te verliezen... Waarom blijft die vijfde, die trouwens erg op z'n moeder lijkt, maar miauwen? Wat kunnen we doen om dit te stoppen? Alvast bedankt voor jullie reacties.
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Ik heb jullie advies even nodig.

Mijn poes is afgelopen dinsdag bevallen. Ik had de kleintjes samen met haar in een mandje gelegd. Gisteren heb ik de mand met de moeder en de kittens op een hoge plek in de garage gezet. Een uurtje later zag ik dat de kittens ineens weg waren ????!!!!

De moeder miauwt nu heel hard alsof ze ze kwijt is, terwijl zij ze toch echt zelf verplaatst heeft. Ik weet niet wat ik moet doen.... ik probeer haar te volgen om te zien waar ze liggen, maar het lijkt wel alsof ze ze zelf niet meer kan vinden! Kan dat? Wat moet ik doen.... ik ben nu al 2 dagen aan het zoeken.

Bedankt!!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Mijn poes Gridou heeft net kittens gekregen. Ze zijn nu al 15 dagen oud. Er waren er 5, maar 3 waren diezelfde ochtend al overleden.

Ik had mijn poes met haar 2 kittens apart gehouden. Twee dagen geleden heb ik ze in de garage gezet die openstaat, zodat ze met haar kleintjes naar buiten kan. De doos waar ze in zaten had ik verstopt onder wat karton. Nu kom ik net terug van mijn nachtdienst, is het een bende in de garage en zijn de kittens verdwenen..... zou ze ze ergens anders hebben verstopt? Of zijn ze aangevallen?

Ik ben echt gestrest, de arme beestjes, ik weet niet waar ze zijn. De poes is er wel, maar haar kittens niet....

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nog een vraagje! Ik heb eigenlijk twee poezen en ze hebben allebei kittens. Ze zitten allebei in dezelfde kamer. Is het wel goed om ze van moeder te laten wisselen? Ik vraag het omdat mijn zussen dat soms doen?! Ik zou echt graag willen weten wat jullie ervan vinden! 😐

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, mijn kat is een week geleden bevallen en laat haar kleintjes (ze heeft er twee) vaak alleen. Ze gaat dan in haar eentje op de grond liggen en laat ze achter in het dekbed dat op de vloer ligt (het is een heel zacht dekbed). Ik vraag me af of ze misschien uitgeput is, maar ik weet het niet zo goed. Als ze klaar is met haar dutje op de grond gaat ze wel weer naar ze toe om ze te voeden en te wassen, maar zodra ze klaar is, gaat ze weer op de grond liggen! Eigenlijk heb ik niet zoveel verstand van katten, maar ik maak me een beetje zorgen. Bedankt voor jullie hulp!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik heb een vraagje: mijn poes is net bevallen, maar ze heeft één van de vier kittens meegenomen en in een kast "verstopt". De andere drie heeft ze gewoon laten liggen, terwijl ze nog maar een paar uur oud zijn. Is dit wel normaal?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Goedenavond, ik heb even een vraagje. Mijn poes is 8 of 9 maanden geleden bevallen. We konden de kittens niet houden omdat ik er al 2 heb. Sinds een maand miauwt ze op een hartverscheurende manier. Elke keer als ze zo miauwt en ik bij haar ga kijken, heeft ze een sok in haar bek die ze al huilend meesleept (ja, ik zeg huilen, want het is geen normaal gemiauw). Ze doet dit de hele dag door en ik raap overal in huis sokken op (die ze uit de lades en wasmanden haalt)... Ik vraag me af of het dragen van die sokken haar aan haar kittens doet denken? Zou dat kunnen? Bedankt voor jullie reactie!

Simone

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, ik heb hulp nodig want mijn poesje Grisette heeft 3 kleine kittens. Ze woonden in een kleine greppel in mijn tuin. Alles ging goed, tot de dag dat het heel hard regende en de kittens niet goed beschermd waren; ze waren namelijk helemaal nat. Dus heb ik een houten plankje neergelegd om ze te beschermen. De volgende dag, toen ik ging kijken, waren ze er niet meer. Ik hield mijn poes in de gaten, maar ze was alleen maar aan het eten en jagen.

Waar zijn mijn kittens? Zorgt ze wel voor ze?

Het heeft geen zin om in dit BERICHT om hulp te vragen, maak even een nieuwe aan en klaar is kees!!!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, ik heb hulp nodig want mijn poes Grisette heeft 3 kleine kittens. Ze woonden in een kleine greppel in mijn tuin. Alles ging goed, tot het op een dag heel hard regende en de kittens niet goed beschermd waren. Ze waren namelijk helemaal nat, dus heb ik een houten plankje neergelegd om ze te beschermen. De volgende dag, toen ik ging kijken, waren ze er niet meer. Ik heb mijn poes in de gaten gehouden, maar ze was alleen maar aan het eten en jagen.

Waar zijn mijn kittens en zorgt ze nog wel voor ze?

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 81

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!