Mijn langharige kat ruikt naar urine
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Hoi, bedankt voor je reactie. Ik ben inderdaad extra op die plek gaan letten na de operatie.
Zou het ook door de kattenbakvulling kunnen komen? Misschien gebruik ik wel te veel of juist te weinig? Of zou hij er zo diep in wegzakken dat zijn geslachtsdelen nat worden van de urine?
Fijne dag allemaal!
Mélanie
Hoi,
Het is goed mogelijk dat hij zijn plasje niet helemaal afmaakt voordat hij uit de bak stapt, waardoor er wat druppels in zijn vacht blijven hangen. Dat hij er zo snel weer uitgaat, kan komen door de operatie; dat geeft hem misschien een wat vreemd en onwennig gevoel op die plek. Maar ik denk eigenlijk dat het je nu pas echt opvalt omdat hij net geopereerd is. (Wat je beschrijft klinkt niet als incontinentie.)
Hoi Léa,
Bedankt voor je reactie en je hulp.
We hebben vanaf het begin al een grote kattenbak voor hem gekocht, omdat hij waarschijnlijk best groot wordt 😊
Ik heb ook opgelet tijdens het plassen en voor mijn gevoel was er niets geks te zien. Hij plast ongeveer drie keer overdag en één keer 's nachts.
Kun je me wat meer vertellen over de symptomen van incontinentie?
Het is me niet opgevallen dat zijn slaapplekjes nat waren en hij is ook niet nat tussen zijn pootjes bij het wakker worden of tijdens het spelen... er hangen echt alleen een paar druppeltjes urine bij zijn geslachtsdeel nadat hij geplast heeft.
Voor de zachte ontlasting heeft hij een behandeling gehad tegen giardia en hij krijgt nu Royal Canin Gastrointestinal brokjes, op aanraden van onze dierenarts.
Als het over 10 dagen nog niet beter gaat, laten we een ontlastingsonderzoek doen.
Mocht je nog tips hebben qua brokjes, dan hoor ik het graag 🤗
Nogmaals bedankt.
Mélanie
Hoi,
Wat betreft de vacht die nat is van de urine na een bezoekje aan de kattenbak: heb je je kat weleens geobserveerd terwijl hij zijn behoefte doet? Het zou bijvoorbeeld kunnen dat het formaat van de kattenbak hem niet bevalt. Je zou eens een grotere kunnen proberen om te zien of het probleem dan minder wordt. Let er ook goed op of hij geen moeite heeft met plassen of tekenen vertoont die op incontinentie kunnen wijzen. Castratie kan inderdaad helpen om de urinegeur te verminderen, maar het beste zou natuurlijk zijn als hij niet over zichzelf heen plast. Op den duur kan urine namelijk een huidontsteking veroorzaken, ook wel urine-dermatitis genoemd. Het korter knippen van de haren in dat gebied zou zeker een goede oplossing kunnen zijn.
Wat betreft de dunne ontlasting: ik raad je aan om hiervoor een dierenarts te raadplegen. Dit kan namelijk wijzen op een spijsverteringsprobleem waarvan de oorzaak moet worden uitgezocht, zoals verkeerde voeding, parasieten, een verstoorde darmflora, enzovoort.
Fijne dag,
Met vriendelijke groet,
Léa
Hallo allemaal 😊
Ik hoop dat alles goed gaat met iedereen?!
Ik ben nieuw hier!
En dit bericht sluit precies aan bij waar ik momenteel tegenaan loop met mijn pas gecastreerde kitten.
Sinds de castratie controleer ik steeds of zijn balletjes niet ontstoken zijn, en nu is het me opgevallen dat zijn schaamstreek na het plassen vaak nat is, en de haren tussen zijn pootjes af en toe ook.
Zijn haren zijn nog niet helemaal teruggegroeid, omdat hij voor de castratie geschoren is.
Ik vroeg me af of jij dit ook bij jouw kat hebt gemerkt? Ik durf me niet voor te stellen hoe dat gaat als alle haren straks weer helemaal zijn teruggegroeid.
Vóór de castratie was me niets opgevallen, maar toen lette ik er ook niet echt op.
Maar ik vraag me af of dit normaal is, of dat het door de castratie kan komen?
Ik moet er wel bij zeggen dat hij lang haar heeft en dat er vaak poep aan zijn kontje blijft plakken.
Vooral omdat hij altijd last heeft van zachte ontlasting en we er maar niet achter komen waar het probleem vandaan komt.
Alvast superbedankt voor je hulp 😊
Fijne dag!
Mélanie
Er bleven vaak drolletjes hangen aan het kontje van Chatouille, dus we knippen het haar daar kort zodat de poep er niet in blijft plakken. Dat is altijd een optie.
Hoi,
Inderdaad, als de urine heel sterk ruikt, is castreren de andere oplossing... die doekjes zijn een goed alternatief, maar ze lossen de oorzaak niet op. Als hij lange haren heeft, kun je trouwens ook de haren rond zijn kontje wat korter knippen; dat doe ik zelf ook bij mijn Siberische kat.
https://www.stephaniepetsitter.com/
Mijn langharige kat krijgt vaak een vies kontje, dus ik heb haar daar een beetje bijgeknipt om de boel vrij te maken ^^
Hoi!
Als hij niet gecastreerd is, is het helemaal niet gek dat zijn urine zo sterk ruikt, nog afgezien van het risico dat hij tegen verticale oppervlakken gaat sproeien. De enige echte oplossing is castratie.
Ja, er bestaan speciale doekjes voor de achterkant van honden en katten die je online kunt vinden (bijvoorbeeld de Glandex Wipes). Maar niets weegt op tegen castratie.
9 reacties van 9