mijn kitten valt me aan, wat moet ik doen?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik heb jullie hulp even nodig want ik begin mijn geduld een beetje te verliezen.

Ik heb namelijk een kitten die een 'dubbele persoonlijkheid' lijkt te hebben. Soms is hij echt een schatje en speelt hij leuk met al zijn speeltjes, maar op andere momenten is hij een echte tiran, VOORAL tegen mij.

Even wat achtergrondinformatie (wat misschien zijn gedrag verklaart): we hebben hem nu ongeveer 3 weken, dus hij is nu ruim 3 maanden oud. Momenteel wonen we in een huis waar ook een hond is waar de kat erg bang voor is. Daarom houden we hem in onze twee kamers, wat in totaal zo'n 30 m² is. Eén kamer van 10 m² is helemaal voor hem, met zijn speeltjes, voerbakjes, kattenbak en krabpaal. Daar slaapt hij 's nachts ook, zodat hij er niet aan went om bij ons in bed te slapen. Overdag mag hij ook gewoon in onze slaapkamer.

Om het simpel te zeggen: op sommige momenten, als ik de kamer in ga en gewoon op bed ga zitten, kijkt hij me heel boos aan. Hij wacht dan geduldig tot ik even niet kijk en bespringt me dan, waarbij hij me krabt en bijt. Ik heb echt alles al geprobeerd: hem bij zijn nekvel pakken, 'nee' zeggen, hem zijn gang laten gaan tot hij kalmeert (maar dat doet best pijn)... niets werkt. Als ik hem bij zijn nekvel pak en weer neerzet, valt hij meteen weer aan. En dat terwijl ik minstens 2 uur per dag met hem speel en hij altijd alles heeft wat hij nodig heeft.

De enige oplossing die ik nu heb gevonden, is hem alleen in de kamer laten, maar dat vind ik echt sneu. Ik zou gewoon rustig een filmpje willen kijken zonder hem in zijn kamer op te hoeven sluiten om even rust te hebben, hetzelfde geldt voor lezen of uitrusten.

Over een paar dagen verhuizen we naar een appartement waar hij meer ruimte heeft en een balkon voor wat frisse lucht. Hij mag daar alleen niet in onze slaapkamer komen. Ik ben alleen bang dat ik straks ook niet rustig voor de tv kan zitten door die aanvallen. Ter info: bij mijn vriend doet hij dit niet. Mijn vriend geeft hem een tikje zodra hij bijt, maar bij hem bijt de kat ook meer om te spelen en niet met de bedoeling om echt aan te vallen, zoals hij bij mij doet.

Hebben jullie misschien tips? Ik heb altijd honden gehad en nooit katten, dus ik weet niet zo goed wat ik moet doen.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik probeerde de situatie zo goed mogelijk uit te leggen.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

14 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Speel je direct met je handen met hem? Je vriend blijkbaar wel? Als dat zo is, stop daar dan meteen mee (allebei). Een kat (en zeker een kitten) ziet het verschil niet tussen de "mens als speeltje" en de "mens om mee te knuffelen" (of dat kost in ieder geval enorm veel tijd, kennis en geduld). Je moet die keuze dus voor hem maken: jij bent geen speeltje, dus speel niet direct met hem met je handen (of voeten).

Wat speeltjes betreft: hij heeft echt een speeltje nodig waar hij zich op kan uitleven. Ik weet niet hoe die knuffel waar je het over hebt eruitziet, maar dit soort speeltjes werken heel goed: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/611yPXF3WpL._SL1500_.jpg

Dit soort trappel-speeltjes zijn essentieel. Als je naar kittens onderling kijkt, zie je dat ze vaak stoeien. Je kitten heeft alleen jou nog om mee te spelen. Bied hem meteen een alternatief aan zodra hij te wild wordt tegen je.

Om hem te laten spelen moet je hem flink laten rennen (stop wel als hij begint te hijgen als een hond). Je kitten is een brok energie; alleen een touwtje voor zijn neus heen en weer wiebelen is niet genoeg :)

Laat zijn speeltjes niet de hele tijd rondslingeren, daar raakt hij snel op uitgekeken. Je kunt ze beter opruimen en de speeltjes die beschikbaar zijn afwisselen.

Na het spelen kun je hem het beste eten geven, of in ieder geval een snoepje.

Vergeet niet: een kat is een nachtdier, dus speel vooral 's avonds met hem. Het beste zijn meerdere sessies van 15 tot 20 minuten. Daarna komen de ochtend en de middag als prioriteit.

EDIT: en die tik vergeten we! Je slaat hem omdat hij zich als een kat gedraagt. Dat is een beetje alsof je een kind slaat omdat het speelt. Het is aan jou om je kat te begrijpen en dit agressieve gedrag te beperken door de juiste reflexen en gebaren te gebruiken, niet andersom. En zoals hierboven al gezegd: als je met je handen met deze kitten speelt, ben je daar zelf verantwoordelijk voor.

PS: Je kitten is te vroeg weggehaald bij de moeder en het nest. De afgelopen drie weken had hij eigenlijk bij hen moeten doorbrengen. Het is nu te laat om dat terug te draaien.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, het probleem is dat het lijkt alsof hij me "uitdaagt". Hij staart me aan met grote pupillen, soms zet hij zelfs zijn haren overeind en dan springt hij op me. Het is zelfs al eens gebeurd dat hij in mijn gezicht sprong. Ik denk niet dat hij dit doet om te spelen. Ik ga minstens elke twee uur bij hem kijken in zijn kamer; als hij slaapt aai ik hem twee minuutjes en laat hem dan rustig verder slapen, en als ik zie dat hij wakker is speel ik zo'n 20 minuten tot een uur met hem.

Hij heeft een krabpaal (een grote met drie verdiepingen), een hengel met veren en belletjes, een rolmuisje, lege wc-rollen (is hij dol op), zo'n speelrail met een balletje erin, een doos om in te schuilen en nog andere verstopplekjes. Ook heeft hij een grote knuffelslang, dus ik denk dat hij wel genoeg speelgoed heeft, toch?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Katten zijn eigenlijk allemaal een beetje bipolair :D Het ene moment liggen ze heerlijk te slapen en een minuut later vliegen ze door het hele huis.

Je kat is nog jong, dus hij heeft het echt nodig om te spelen. Katten vinden het ook geweldig om handen en voeten van mensen te grijpen en erin te bijten. Heeft hij genoeg speeltjes om zich mee te vermaken? Speel je ook met hem? Katten moeten hun energie kwijt kunnen, en spelen is bovendien een supergoede manier om een band met je kat op te bouwen. Het is heel simpel: een hengeltje met veren of een simpel touwtje en je kat wordt al helemaal wild.

Vertaald Frans
  • 14 reacties van 14

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!