Mijn katten hebben hun snorharen verbrand, wat moet ik doen?
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Ik moet iets heel verdrietigs vertellen. Mijn broer van 14 heeft een aansteker gepakt en de snorharen van de kat verbrand. Ik heb het niet zelf zien gebeuren en volgens mij zijn de wangen van de kat niet geraakt, maar hoe kom ik daar achter? En wat moet ik nu doen?
Ze zijn echt niet zo lang van de kaart hoor Dellys. Toen het de kat van mijn moeder overkwam, had hij maar een paar minuten nodig om weer te wennen. Hetzelfde gold voor mijn rat: ze draaide twee rondjes om haar as en ging daarna al snel weer haar eigen gangetje. Even de tijd om je draai weer te vinden met kortere snorharen en ze kunnen er weer vol tegenaan!!!
Haha! Ik wist het ook echt niet!
Ik wist niet dat wenkbrauwen eigenlijk tastharen zijn, de mijne heeft ze ook! Het lijken wel de wenkbrauwen van een oud mannetje hehehe
Ah sorry, ik wist het niet. Ik dacht dat ze misschien een klap hadden gehad, omdat ze zo gedesoriënteerd zijn.
"De snorharen van een kat, technisch gezien 'TASTHAREN', zijn een kostbaar bezit waar hij echt niet zonder kan.
Katten hebben niet alleen tastharen op hun snuit. De haren aan de achterkant van hun voorpoten, de carpale tastharen, zijn net zo gevoelig. Veel katten hebben ook tastharen boven hun ogen. Ze vallen voortdurend uit en groeien telkens weer aan.
De tastharen verschillen per ras. Die van de Devon Rex zijn kort en golvend, terwijl die van de American Wirehair juist stug, gekruld en kroezig zijn, net als ijzerdraad.
De tastharen van een kat zijn extreem gevoelig en hebben allerlei functies. 's Nachts, in het donker, werken ze als antennes waardoor hij nergens tegenaan botst. Ze helpen hem ook om de windsnelheid en -richting in te schatten voordat hij een grote sprong waagt. Hij gebruikt ze ook om te meten of een doorgang breed genoeg is zodat hij niet klem komt te zitten, en om de bron te vinden van een geur die door de wind wordt meegevoerd, zoals eten of een krolse poes.
Een kat richt zijn tastharen naar voren om een prooi die hij net gevangen heeft aan te raken; zo checkt hij of het beestje echt dood is zonder het los te hoeven laten. Hij gebruikt ze ook om andere katten te begroeten of om te laten zien hoe hij zich voelt."
Hetzelfde vind je bij de Gamma ...
Ik vind dat verhaal over die poes die gedesoriënteerd zou zijn omdat ze haar snorharen mist maar vreemd.
Ik heb zelf kittens gehad waarvan de snorharen door de moederpoes waren afgebeten, en die waren echt totaal niet gedesoriënteerd.
Het is alleen het puntje.
Ja, die vergelijking is inderdaad heel slecht gekozen, maar het blijft gewoon een haar. Wat het speciaal maakt, is de spier waar het aan vastzit waardoor ze zich kunnen oriënteren. Als de aanzet van de haar niet beschadigd is, hoef je je nergens zorgen over te maken.