Mijn kat verplaatst haar kittens

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Onze kat Tsuki heeft haar eerste nestje van 3 kittens gehad (één is helaas bij de geboorte overleden). Ze zijn op 1 juli geboren en alles gaat super, ze zorgt er echt goed voor. Tijdens de bevalling 's nachts kwam ze ons halen en heeft ze de kleintjes in een kledingkast gekregen. We hadden haar van tevoren een andere plek aangeboden, maar de kledingkast achterin een donkere gang was blijkbaar de perfecte plek voor haar. Omdat de kittens nu beginnen rond te lopen en er een trap aan het einde van de gang is, wilden we geen risico nemen. We hebben daarom besloten om de kat de kleine ren te laten zien die we in de eetkamer hebben klaargemaakt. We hebben de kittens erbij gezet terwijl ze keek en we hebben even afgewacht. Ze vond het maar niks en bracht ze meteen weer terug. We hebben haar nog geprobeerd gerust te stellen en de kittens weer naar de eetkamer gebracht, maar het mocht niet baten.

En vandaag hoorde ik na het opstaan en ontbijten ineens gespin onder mijn bed. Omdat Tsuki als kitten altijd al onder mijn bed in een van de lades kroop, dacht ik dat ze er gewoon alleen lag, maar nee: ze lag er met twee van haar kittens! We hebben alles weggehaald en de kittens weer naar hun vertrouwde verstopplek gebracht, met de geur van de moeder en het andere kitten. Maar ze bracht ze echt meteen weer terug.

Nu zou ik graag willen weten waarom ze dit doet, en of ik ze terug moet brengen of ze gewoon moet laten begaan.

We hebben twee honden, maar in de kledingkast zat ze veilig en hoefde ze niet bang te zijn dat ze erbij konden komen.

Alvast bedankt voor je reacties en sorry voor het lange bericht.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

3 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Normaal gesproken zoekt een moederpoes de veiligste plek voor haar kittens. Als er maar één kitten in een zak met kleren lag, is je poes die waarschijnlijk gewoon vergeten; dat gebeurt soms wel eens.

Zoals je al zei is dit haar eerste nestje en dan kunnen ze nog wel eens foutjes maken. Je moet goed blijven opletten, vooral op het miauwen van de poes. Als er een probleem is, komt ze je even roepen en gaat ze daarna weer snel terug naar haar kittens.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Bedankt voor je snelle reactie! Dat zou inderdaad kunnen, maar is het mogelijk dat ze ze op een plek wil leggen waar ze niet te veel kunnen bewegen? Gisterochtend vonden we namelijk een kitten in een tas met kleren in de kledingkast. Dit is haar eerste nestje en ze vraagt veel aandacht en is nogal gestrest. De kittens kunnen momenteel niet bij het voer; dat staat in de keuken op tafel zodat de honden er niet bij kunnen. Dus ja, ze is inderdaad dichterbij gekomen, mijn slaapkamer is recht tegenover de keuken.
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi Kameyo.

Het komt vaak voor dat een moederpoes van nest verandert, en daar kunnen verschillende redenen voor zijn. Als het eerste nestje niet vies is en op een rustige, veilige plek ligt, dan is het goed mogelijk dat deze verhuizing te maken heeft met het feit dat de kittens bijna gespeend moeten worden. De moederpoes brengt haar kittens dan dichter naar een makkelijker bereikbare voedselbron.

Vertaald Frans
  • 3 reacties van 3

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!