Mijn kat staart in het niets en loopt in cirkeltjes

Zosterx
Zosterx Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Sinds een paar weken vertoont mijn poes van 13 jaar vreemd gedrag.

Ze is haar gebruikelijke energie en levendigheid kwijt. Ik dacht dat het gewoon door de ouderdom kwam, maar ik merk nu echt vreemd gedrag bij haar.

Ze begint soms wel 5 tot 10 minuten lang in cirkeltjes te lopen, tenzij ik haar onderbreek om haar te aaien en te kalmeren. Het lijkt wel of ze aan haar rug wil krabben, maar ik weet het niet zeker. Ze kijkt ook heel glazig uit haar ogen en staart vaak in het niets...

Soms miauwt ze ook en ik hoor gewoon dat het geen normale miauwtjes zijn. Ik weet niet wat ze heeft en... ik ben bang. Ze is echt mijn kleine meisje, weet je. Ik heb haar al sinds ze amper 2 maanden oud was en haar in deze toestand zien, hakt er echt in.

Ik ben al bij de dierenarts geweest voor onderzoek en er is bloed geprikt, maar daar kwam niets uit. Ik denk zelf aan een neurologisch probleem, maar ik weet het niet zeker.

Wat denken jullie dat het is? Ik kan een video van haar gedrag sturen zodat jullie het misschien duidelijker kunnen zien...

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

13 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik ga de video niet bekijken omdat je hem eerst moet downloaden.

Wat je beschrijft en de leeftijd van je poes doet denken aan een neurologisch probleem. Tenminste, als ze verder gewoon eet, drinkt en zonder pijn haar behoeften doet (het is belangrijk om die basisdingen altijd eerst even te checken).

Oudere katten hebben soms last van 'katten-Alzheimer', wat zorgt voor vreemd en stereotype gedrag (rondjes draaien, ijsberen, langdurig in het niets staren). De kat lijdt hier zelf niet onder, maar het brein begint gewoon een beetje achteruit te gaan... Je kunt er weinig aan doen, behalve goed in de gaten houden of ze normaal blijft eten, drinken en naar de bak gaat (zonder moeite). En kijk ook of ze bijvoorbeeld last krijgt van gewrichtspijn.

Ik heb zelf een kat van 16 gehad die last kreeg van dit neurologische probleem. Hoewel hij altijd super aanhankelijk was geweest, begon hij me ineens aan te staren alsof hij me niet herkende, te grommen en in mijn enkels te bijten. Na die eerste aanval, wat voor mij echt schrikken was, bevestigde de dierenarts de diagnose katten-Alzheimer. Hij adviseerde me om even de kamer uit te gaan als hij zo'n aanval had, wat meestal een kwartiertje duurde. De rest van de tijd was hij zoals altijd: een schatje. Hij is uiteindelijk 17,5 jaar geworden, tot zijn nieren het begaven.

Vertaald Frans
    Zosterx
    Zosterx Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja hoor, natuurlijk.. Hier is een duidelijk filmpje

https://we.tl/t-O7Jmz4FbZN

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Misschien dat een video ons inderdaad helpt om een beter beeld te krijgen.

Zonder dat ik het lullig bedoel: het is door je verhaal lastig in te schatten of je kat nou ziek is, of dat jij gewoon even in een dipje zit...

Als ik je zo hoor, lijkt ze in ieder geval gedesoriënteerd....

Reageert ze op geluid en op bewegingen in haar gezichtsveld? Probeer eens een papieren vliegtuigje in haar gezichtsveld te gooien, of een voorwerp dat wat meer herrie maakt, om te checken of ze niet langzaam haar zicht of gehoor aan het verliezen is....

Vertaald Frans
  • 13 reacties van 13

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!