Mijn kat staart in het niets en loopt in cirkeltjes

Zosterx
Zosterx Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Sinds een paar weken vertoont mijn poes van 13 jaar vreemd gedrag.

Ze is haar gebruikelijke energie en levendigheid kwijt. Ik dacht dat het gewoon door de ouderdom kwam, maar ik merk nu echt vreemd gedrag bij haar.

Ze begint soms wel 5 tot 10 minuten lang in cirkeltjes te lopen, tenzij ik haar onderbreek om haar te aaien en te kalmeren. Het lijkt wel of ze aan haar rug wil krabben, maar ik weet het niet zeker. Ze kijkt ook heel glazig uit haar ogen en staart vaak in het niets...

Soms miauwt ze ook en ik hoor gewoon dat het geen normale miauwtjes zijn. Ik weet niet wat ze heeft en... ik ben bang. Ze is echt mijn kleine meisje, weet je. Ik heb haar al sinds ze amper 2 maanden oud was en haar in deze toestand zien, hakt er echt in.

Ik ben al bij de dierenarts geweest voor onderzoek en er is bloed geprikt, maar daar kwam niets uit. Ik denk zelf aan een neurologisch probleem, maar ik weet het niet zeker.

Wat denken jullie dat het is? Ik kan een video van haar gedrag sturen zodat jullie het misschien duidelijker kunnen zien...

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

13 antwoorden
Sorteren op:
  • J
    Jujuwamiz Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, mijn kat heeft precies dezelfde symptomen. Wat was de diagnose van je dierenarts alsjeblieft?

Vertaald Frans
    M
    Mothercat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Zosterx,

na het zien van je video lijkt het gedrag van je poes inderdaad op een neurologisch probleem, misschien wel door een beroerte... wetende dat een kat vanaf 12-13 jaar echt op leeftijd is en in de kritieke fase van haar leven komt.

Het advies van Kalou124 lijkt me heel zinvol: ga even langs de dierenarts om de oorzaak van de klachten te laten onderzoeken en een eventuele behandeling te bespreken...

Dat gezegd hebbende, je poes vertoont hier maar lichte symptomen en zo te zien is ze gelukkig en heeft ze geen pijn (geen stress of agressie): de belangrijkste 'behandeling' is dan ook vooral veel rust en lekker veel knuffelen!!!

Carpe diem: geniet van de momenten die je samen met haar beleeft!

Groetjes

Vertaald Frans
    M
    Mothercat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Zosterx,

na het zien van je video lijkt het gedrag van je poes inderdaad op een neurologisch probleem, misschien wel door een beroerte... wetende dat een kat vanaf 12-13 jaar echt op leeftijd is en in de kritieke fase van haar leven komt.

Het advies van Kalou124 lijkt me heel zinvol: ga even langs de dierenarts om de oorzaak van de klachten te laten onderzoeken en een eventuele behandeling te bespreken...

Dat gezegd hebbende, je poes vertoont hier maar lichte symptomen en zo te zien is ze gelukkig en heeft ze geen pijn (geen stress of agressie): de belangrijkste 'behandeling' is dan ook vooral veel rust en lekker veel knuffelen!!!

Carpe diem: geniet van de momenten die je samen met haar beleeft!

Groetjes

Vertaald Frans
    Marie-Hélène Bonnet - Comportementaliste Chats
    Marie-hélène bonnet - comportementaliste chats Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, sinds een paar weken doet mijn poes van 13 jaar ineens heel vreemd. Ze is haar gebruikelijke energie en levendigheid kwijt. Ik dacht eerst dat het gewoon de ouderdom was, maar ik heb nu toch wel heel apart gedrag bij haar gemerkt. Ze begint soms wel 5 tot 10 minuten lang in rondjes te draaien als ik haar niet onderbreek om haar even te knuffelen en te kalmeren. Het lijkt wel alsof ze aan haar rug wil krabben, maar ik weet het niet zeker. Ze heeft ook een lege blik en staart vaak in het niets... Soms miauwt ze en ik hoor dat het geen gewone miauwtjes zijn. Ik weet niet wat ze heeft en... ik ben bang. Het is echt mijn kleine meid, weet je. Ik heb haar al sinds ze amper 2 maanden oud was en om haar zo te zien, maakt me echt moedeloos. Ik ben al bij de dierenarts geweest voor onderzoek en er is bloed geprikt, maar daar kwam niets uit. Ik denk zelf aan een neurologisch probleem, maar ik weet het niet zeker. Wat denken jullie dat het is? Ik kan een video sturen van haar gedrag, zodat jullie het misschien wat duidelijker kunnen zien...

Dit lijkt op ouderdomsdementie, wat best vaak voorkomt bij katten van 13 of 14 jaar. Een gedesoriënteerde kat miauwt dan vaak op een hartverscheurende manier, draait rondjes, enz.

Helaas komt dit niet alleen bij mensen voor.

Kattengroetjes

Vertaald Frans
    Zosterx
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb aanstaande dinsdag een afspraak bij de dierenarts, dan laat ik hem de video zien.

Vertaald Frans
    Schtroumphy
    Schtroumphy Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik heb echt geen flauw idee wat de oorzaak is, dus ik wil vooral even de uitstekende reactie van Kalou124 benadrukken: laat dit filmpje aan de dierenarts zien. Dat zal de diagnose een stuk makkelijker maken. :)

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

In dit geval denk ik eerder aan dementie. Dat staren in de leegte, het hese miauwen alsof de kat moord en brand schreeuwt, en de desoriëntatie zijn kenmerken van een soort Alzheimer, zoals @Blue Cat al zei. Er zijn behandelingen om de hersenen van meer zuurstof te voorzien. Je zou het er met je dierenarts over moeten hebben als hij dit zelf niet voorstelt, of misschien zelfs een second opinion vragen.

Een scan bij een poes van 13 jaar helpt je niet echt veel verder. Zelfs als ze een tumor heeft, zou je haar dan laten opereren? De kans dat ze het overleven is erg klein en het zorgt voor veel extra lijden. Persoonlijk zou ik dat bij een oudere kat niet doen, maar iedereen is natuurlijk vrij om daar zelf een beslissing in te nemen.

18 jaar is voor een kat best zeldzaam. De meeste katten gaan tussen de 12 en 15 jaar, wat op zich al een hele mooie leeftijd is.

Vertaald Frans
    Zosterx
    Rapporteren

Sorry voor de WeTransfer-link, ik had geen andere manier om het zo te doen.

Maar ik bevestig inderdaad wat @centpedigree zei: je ziet mijn kat van 13 daarop echt rondjes draaien alsof ze haar eigen staart wil vangen. Ik dacht eerst dat ze misschien iets aan haar rug had, maar dat denk ik nu eigenlijk niet meer. Ze miauwt alsof ze pijn heeft en ik heb ook het idee dat ze minder eet dan eerst, terwijl ze een paar maanden geleden haar bakjes nog leegschrokte.

Ze houdt haar kop niet schuin, zoals ik al zei kijkt ze gewoon recht voor zich uit met een soort glazige blik. Moet ik alsnog een scan laten maken? Misschien een goedaardige tumor?

Ik woon in een appartement en ze komt nooit buiten. Ik dacht dat katten wel minstens 18 jaar oud konden worden...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik ga de video ook niet bekijken, maar op basis van de beschrijving denk ik ook aan seniliteit. Het feit dat ze steeds dezelfde kant op draait, doet me echter ook denken aan een beroerte. Houdt ze haar kopje constant een beetje schuin naar één kant? Als dat zo is, is het waarschijnlijk een beroerte.

Als ze een aanval heeft, moet je haar trouwens met rust laten en niet ingrijpen, want de aanval kan dan langer duren en daardoor verergeren.

Ik spreek uit ervaring; ik heb een hond gehad en onlangs is mijn poes van 18 hieraan overleden. In het begin waren het dezelfde symptomen en de aanvallen volgden elkaar steeds sneller op. Het verbaast me dat de dierenarts geen behandeling heeft voorgeschreven, want dat is heel effectief en heeft het leven van mijn dieren nog met een paar maanden verlengd.

Zonder je moedeloos te willen maken: houd er rekening mee dat het einde waarschijnlijk nabij is en geniet nog zoveel mogelijk van je kleine meid.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Voor degenen die de video liever niet downloaden: je ziet haar kat eigenlijk alleen maar naar rechts rondjes draaien, alsof ze op haar eigen staart 'jaagt', maar dan in slowmotion en zonder hem echt te pakken...

Die starende blik zie je niet echt, maar je ziet haar pupil wel even en die ziet er niet dof of troebel uit.

Kortom, ik weet niet of dit nou dat neurologische probleem bevestigt?

Ik heb zelf nog nooit een kat van 13 gehad... maar het is waar: zolang ze geen pijn heeft en lekker aanhalig blijft, moet je gewoon zo lang mogelijk van haar genieten en veel foto's maken voor de herinnering...

Ze is simpelweg de jongste niet meer...

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 13

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!