Mijn kat slaapt nooit, wat moet ik doen?

R
Robiboze Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik heb nu zo'n 2,5 maand geleden een kitten geadopteerd, ze is nu bijna 6 maanden oud.

Mijn probleem is dat ze overdag nooit slaapt.

Vanaf haar komst heb ik haar in een aparte kamer gezet omdat ik al een andere kat heb, zodat ik ze rustig aan elkaar kon introduceren. In het begin liet ik haar er af en toe uit om mijn andere kat te laten wennen. Nu loopt ze de hele dag door het huis, maar ik zet haar 's avonds voor de nacht nog wel in haar eigen kamer (voor nu).

Het probleem is dat ze echt nooit slaapt!! De hele dag door is ze aan het spelen, door het huis aan het rennen en aan het eten. Ze gaat nooit ergens even rustig liggen om uit te rusten. De weinige keren dat ze wel rust pakt, is wanneer ik zelf ook ga rusten (op de bank of in bed). Hierdoor slaapt ze eigenlijk alleen 's nachts in haar eigen kamer. Als ik wil dat ze overdag slaapt, moet ik haar echt in haar kamer zetten; dan miauwt ze even en valt ze daarna in slaap.

Ik maak me hier zorgen over, want een kat (zeker een jonge) heeft veel slaap nodig en dat krijgt ze nu niet.

Hebben jullie tips of advies voor me?

PS: Ze is net gesteriliseerd en gaat pas in het voorjaar voor het eerst naar buiten.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

6 antwoorden
Sorteren op:
  • ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Goedenavond,

De ene kat is nu eenmaal actiever dan de andere, dat is gewoon een kwestie van karakter. Omdat het om een kitten gaat (die vaak speelser zijn en sneller geprikkeld raken), kan dat dit gedrag nog eens extra versterken.

Het is heel normaal dat diepe slaap "zeldzaam" lijkt: de lichte slaap beslaat namelijk minstens 75% van de totale tijd die ze over de hele dag slapend doorbrengen.

Als je geen verslechtering ziet in zijn algemene toestand, hij goed blijft eten en drinken en gewoon actief blijft, hoef je je in principe nergens zorgen over te maken.

Hopelijk heb ik je hiermee geholpen,

Léa - Studente diergeneeskunde, projectmedewerker bij de Junior-Enterprise ProVéto Junior Conseil.

Vertaald Frans
    R
    Rapporteren

Klopt inderdaad, ze wordt door niets of niemand gestoord. Maar als ik thuis ben en van alles aan het doen ben (schoonmaken, koken...), is ze altijd wakker en komt ze op die momenten echt niet tot rust.

Ze gaat pas rusten als ik zelf ook stilzit.

Ik maak me alleen een beetje zorgen omdat ze niet zo heel veel uren slaapt (ongeveer 10-13 uur per dag), zeker omdat het nog een kitten is.

Als ze rust, is ze altijd wel door iets afgeleid; ze is constant alert. Bij het minste of geringste geluidje wordt ze alweer wakker. Ze slaapt maar zelden echt diep (behalve 's nachts in haar eigen kamer natuurlijk).

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Je poes slaapt gewoon wanneer ze daar zin in heeft. En toevallig is dat nu net 's nachts. Er zou pas een probleem zijn als ze gestoord zou worden op de momenten dat ze haar rust nodig heeft (denk aan een andere kat die haar lastigvalt, een druk kind, lawaai van een verbouwing, enz.). Zolang je haar gewoon met rust laat als ze lekker gaat liggen, is er niks aan de hand.

Ik heb al een hoop voorbij zien komen wat katten betreft, maar ik heb nog nooit een kat gezien die is doodgegaan aan slapeloosheid.

Vertaald Frans
    R
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie.

Ik denk inderdaad dat ze de hele nacht doorslaapt, want ik heb haar nog nooit gehoord.

's Avonds, na een dag zonder slaap, is ze echt heel moe. En dat is nou net het probleem: ze is wel moe, maar ze gaat niet uit zichzelf slapen. Je moet haar echt in haar eigen kamer zetten.

Vertaald Frans
    liquid_paper
    Liquid_paper Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als ze de hele nacht doorslaapt, heb je echt een dagactieve kat! Dat is de eerste keer dat ik dat hoor. Wat een geluksvogel... Maar als ze de hele nacht juist niét slaapt, is het waarschijnlijk een gezondheidsprobleem. Maar even serieus, in jouw plaats zou ik haar sowieso direct naar de dierenarts brengen, of op z'n minst even bellen om te vragen of dit wel normaal is. Ik weet zelf niet superveel van katten, ook al hebben we er hier twee rondlopen, ik heb meer verstand van konijnen. Ik hoop dat je een antwoord krijgt waar je wat aan hebt.

Vertaald Frans
  • 6 reacties van 6

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!