Hoi allemaal!
Nieuw hier op het forum en ik zou graag wat advies willen over het eetgedrag van mijn kat.
Ik heb dit katje anderhalve maand geleden gevonden. Hij was verdwaald, niet gechipt en na veel speurwerk bleek dat de kleine al maanden was achtergelaten, met een gebroken dijbeen en een afgebroken tand... Omdat ik een vrij klein appartement heb, wilde ik hem eerst niet houden, maar na een paar weken zijn we helemaal aan elkaar gewend geraakt :-) Het is een superleuke kat, speels en heel knuffelig, van ongeveer anderhalf jaar oud.
Alleen weet ik eigenlijk niets van katten en ik heb nogal wat vragen, vooral over zijn voeding.
In het begin gaf ik hem zoveel eten als hij wilde zodat hij weer wat kon aansterken, want hij was nogal mager. De dierenarts had me dat aangeraden. Na een tweede bezoek was hij gelukkig weer goed aangekomen.
Nadat hij een maandje bij ons was (en 600 gram zwaarder), vertelde de dierenarts dat het voor katten die op straat hebben geleefd vaak lastig is om zelf maat te houden en dat hij al een klein buikje begint te krijgen. Hij raadde me aan om hem meerdere keren per dag brokjes te geven (4 tot 5 keer als ik werk en vaker op dagen dat ik thuis ben), maar wel met een vaste dagelijkse hoeveelheid. Dat doe ik nu sinds 10 dagen. 's Ochtends voor ik naar mijn werk ga geef ik hem een wat grotere portie en ik verstop ook wat brokjes in een voerbal die ik onlangs heb gekocht. (Ik geef hem nog steeds wel iets meer dan wat op de verpakking staat, omdat ik de overgang niet te abrupt wilde maken voor hem).
Maar het probleem is: hij stort zich echt op het eten, neemt niet eens de tijd om te kauwen en speelt met die bal totdat deze leeg is. Bovendien begint hij te miauwen zodra ik langs de zak met brokjes loop. Het lijkt wel alsof hij constant uitgehongerd is. Hij probeert zelfs op de kast te klimmen waar het voer staat.
Toen hij onbeperkt mocht eten, at hij echt bizar veel! (soms wel 120 gram per dag...), maar toen hoorde ik hem tenminste nog kraken! Zijn bakje is erg klein (max. 70 gram inhoud), dus die is echt binnen no-time leeg!
Wat kan ik het beste doen? Hem weer onbeperkt geven met het risico dat hij veel te zwaar wordt? Doorgaan met rantsoeneren? Een grotere voerbak kopen? Blijven oefenen met die voerbal?
Hij woog 4,8 kg bij het laatste bezoek aan de dierenarts en hij eet Purina One voor gesteriliseerde katten (ik denk dat ik volgende maand van merk ga veranderen).
Alvast bedankt voor jullie reacties :-)
Ik wens jullie een fijne dag!