Mijn kat schrokt zijn brokjes op zonder te kauwen

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Nieuw hier op het forum en ik zou graag wat advies willen over het eetgedrag van mijn kat.

Ik heb dit katje anderhalve maand geleden gevonden. Hij was verdwaald, niet gechipt en na veel speurwerk bleek dat de kleine al maanden was achtergelaten, met een gebroken dijbeen en een afgebroken tand... Omdat ik een vrij klein appartement heb, wilde ik hem eerst niet houden, maar na een paar weken zijn we helemaal aan elkaar gewend geraakt :-) Het is een superleuke kat, speels en heel knuffelig, van ongeveer anderhalf jaar oud.

Alleen weet ik eigenlijk niets van katten en ik heb nogal wat vragen, vooral over zijn voeding.

In het begin gaf ik hem zoveel eten als hij wilde zodat hij weer wat kon aansterken, want hij was nogal mager. De dierenarts had me dat aangeraden. Na een tweede bezoek was hij gelukkig weer goed aangekomen.

Nadat hij een maandje bij ons was (en 600 gram zwaarder), vertelde de dierenarts dat het voor katten die op straat hebben geleefd vaak lastig is om zelf maat te houden en dat hij al een klein buikje begint te krijgen. Hij raadde me aan om hem meerdere keren per dag brokjes te geven (4 tot 5 keer als ik werk en vaker op dagen dat ik thuis ben), maar wel met een vaste dagelijkse hoeveelheid. Dat doe ik nu sinds 10 dagen. 's Ochtends voor ik naar mijn werk ga geef ik hem een wat grotere portie en ik verstop ook wat brokjes in een voerbal die ik onlangs heb gekocht. (Ik geef hem nog steeds wel iets meer dan wat op de verpakking staat, omdat ik de overgang niet te abrupt wilde maken voor hem).

Maar het probleem is: hij stort zich echt op het eten, neemt niet eens de tijd om te kauwen en speelt met die bal totdat deze leeg is. Bovendien begint hij te miauwen zodra ik langs de zak met brokjes loop. Het lijkt wel alsof hij constant uitgehongerd is. Hij probeert zelfs op de kast te klimmen waar het voer staat.

Toen hij onbeperkt mocht eten, at hij echt bizar veel! (soms wel 120 gram per dag...), maar toen hoorde ik hem tenminste nog kraken! Zijn bakje is erg klein (max. 70 gram inhoud), dus die is echt binnen no-time leeg!

Wat kan ik het beste doen? Hem weer onbeperkt geven met het risico dat hij veel te zwaar wordt? Doorgaan met rantsoeneren? Een grotere voerbak kopen? Blijven oefenen met die voerbal?

Hij woog 4,8 kg bij het laatste bezoek aan de dierenarts en hij eet Purina One voor gesteriliseerde katten (ik denk dat ik volgende maand van merk ga veranderen).

Alvast bedankt voor jullie reacties :-)

Ik wens jullie een fijne dag!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

7 antwoorden
Sorteren op:
  • R
    Rosemauve Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond Nousse76,

Kun je me vertellen hoe het nu met je kat gaat? Is hij inmiddels wat rustiger gaan eten?

Twee weken geleden heb ik op een begraafplaats een lief poesje gevonden dat alleen nog maar vel over been was, waarschijnlijk achtergelaten... Sindsdien ben ik er een paar keer naartoe gegaan om haar te voeren en na lang twijfelen heb ik haar, vanwege de kou, mee naar huis genomen. Ze is door de dierenarts nagekeken en ze is niet gechipt. Ik heb een advertentie op Amivedi gezet, gepraat met mensen op de begraafplaats en met buurtbewoners, maar dat leverde niets op. Ze zou een jaar of 6-7 zijn, of ouder...

Op de begraafplaats schrokte ze de natvoeding en de ronde brokjes binnen een mum van tijd naar binnen zonder te kauwen.

Ze is hier nu 5 dagen. Ik maak de brokjes nat en geef haar natvoeding, maar alles wordt direct naar binnen geschrokt...

Voorlopig zit ze apart in een warme kamer met alles wat ze nodig heeft.

Het probleem is dat ik zelf ook een poes heb die juist niet veel eet; ze krijgt onder andere droge brokjes van Purina Pro Plan voor gesteriliseerde katten en senioren (ik las net in de reacties dat deze brokjes blijkbaar niet zo geweldig zijn als ik dacht). Ik had Hill's Sterilised Senior geprobeerd, maar die at ze niet graag en bovendien geeft ze vaak over, ook al is ze verder gezond.

Daarom zou ik graag willen weten of jouw katje na verloop van tijd zelf is gaan doseren met eten of dat hij nog steeds zo'n schrokop is.

Alvast bedankt voor je antwoord. Met vriendelijke groet.

Vertaald Frans
    Solenneb
    Solenneb Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het is inderdaad essentieel dat je van merk wisselt! Royal Canin en Pro Plan kun je echt beter schrappen... Er zitten veel te veel granen in (je moet de samenstelling maar eens bekijken). Ik raad je graanvrije brokken aan zoals Orijen, Carnilove of Purizon... En vul het vooral aan met natvoer, dat ook graanvrij is...

Wat het vlees betreft: dat moet je inderdaad rauw geven. Als het gekookt is, verliest het zijn vitaminen en vocht... Dan heeft het eigenlijk geen enkel nut meer!

Uiteindelijk blijft raw feeding qua voeding toch echt het beste...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Graag gedaan, daar is een forum immers voor! Wat betreft de keuze voor de brokjes: ik geef zelf Nutrivet en daarnaast krijgt mijn dikke kater sinds april ook graanvrij natvoer van Animonda Carny en Feringa Menu Duo. Alles gaat hartstikke goed; hij verdraagt het prima, heeft mooie ontlasting en een mooie vacht. Hij zit ook veel sneller vol dan vroeger, toen hij nog Pro Plan Light kreeg dat echt bomvol koolhydraten en granen zat 😲

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt allemaal voor jullie snelle reacties :-)

Ik denk dat ik volgende maand van merk brokjes ga wisselen (de afgelopen twee maanden waren nogal duur qua dierenarts), maar ik weet nog niet welk merk ik moet kiezen! Ik heb er al veel over gelezen en ik zie door de bomen het bos niet meer, met al die misleidende reclames en verschillende adviezen! Ik dacht eraan om over te stappen op Pro Plan omdat daar 42% eiwit in zit (meer dan in Royal Canin en Hill's), maar blijkbaar zijn die volgens een onderzoek van dezelfde kwaliteit als Purina One! Wat geven jullie je katten?

Ik heb natvoer geprobeerd, maar daarna kreeg hij last van erg dunne ontlasting en voelde hij zich niet lekker! Maar ook dat ligt misschien aan het merk (ik had ook Purina gepakt). Ik geef hem soms voor de lekker wat stukjes gekookte kip omdat hij daar dol op is, maar ik heb gelezen dat katten gekookt vlees niet goed opnemen en dat je het rauw moet geven...

Dus wat denken jullie, moet ik hem blijven rationeren? Of zal ik weer onbeperkt voer neerzetten met brokjes van betere kwaliteit en minder koolhydraten?

Ontzettend bedankt voor al jullie advies! Ik voel me een stuk minder alleen!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi allemaal! Allereerst is het echt een heel mooi gebaar van je dat je dit kleine pluizenbolletje hebt gered. Wat betreft zijn obsessie met het aanvallen van de brokjes: dat is heel normaal hoor. Het is een straatkat, dus het arme beestje is nu een soort van aan het inhalen. De brokjes die je hem nu geeft zijn alleen echt niet aan te raden; er zitten te veel granen en koolhydraten in en veel te weinig vlees. Een kat is een strikte carnivoor en heeft vooral vlees nodig. Eigenlijk kun je alle brokken uit de supermarkt, van de dierenarts of uit de dierenwinkel beter laten staan. Online heb je volop keuze uit goede graanvrije merken op basis van kwaliteitsvlees, kijk bijvoorbeeld maar eens op sites als Zooplus of Bitiba voor merken zoals Nutrivet Inne, Purizon, Orijen of Porta 21 Feline Finest Sensible. Van deze brokjes zal je kat ook minder eten omdat hij sneller verzadigd is, aangezien ze echt op vlees gebaseerd zijn. Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Vertaald Frans
    Teemteem
    Teemteem Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Katten met zo'n verleden hebben vaak last van een trauma rondom 'voedselgebrek'. Ik raad je aan om op verschillende plekken kleine bakjes neer te zetten om dat gevoel van tekort te verminderen. Kies voor brokjes die rijk zijn aan eiwitten en geen bijproducten bevatten (zo'n 40% eiwit). Vul dit als het kan aan met natvoer; omdat daar veel water in zit, bevat het per gram minder calorieën. Je kunt dit bijvoorbeeld 's avonds geven.

Wat betreft een verstelbare voerbal: de Pipolino werkt erg goed, omdat je de grootte van de gaten kunt aanpassen en het zo steeds een beetje uitdagender kunt maken.

Als hij echt 'te veel' blijft eten, kun je voor het natvoer ook wat courgettes koken in water zonder zout. Pureer ze daarna en meng ze door de paté. Dit zorgt voor meer volume; de meeste katten vinden courgette prima te eten en het is ook nog eens goed voor de stoelgang.

Vertaald Frans
    P
    Pierre maupilier Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Nousse76,

Eigenlijk wordt dit gedrag van je kat veroorzaakt door de koolhydraten in zijn voeding. Vooral de koolhydraten met een hoge glycemische index zorgen voor de aanmaak van gelukshormonen (serotonine, dopamine, noradrenaline, bèta-endorfine, enz.). Het gevolg is dat je kat zich nu gedraagt als een verslaafde om zijn "shot" te krijgen. Zo simpel is het eigenlijk. Wat ook nog meespeelt, is dat diezelfde koolhydraten voor een flinke insulinepiek zorgen, en insuline remt de leptine (het verzadigingshormoon). Koolhydraten hebben dus ook als effect dat ze het hongergevoel versterken.

Dat is het zo'n beetje 🙂

Vertaald Frans
  • 7 reacties van 7

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!