Mijn kat poept voor de voordeur

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

We hebben 3 katten. Tache en Bidouille (twee gecastreerde broertjes) en Craquotte, een aanloopkatje (een vrouwtje). Ze kunnen het goed met elkaar vinden.

Sinds een paar maanden poept Bidouille voor onze voordeur. Maar plassen doet hij wel gewoon netjes op de kattenbak...

We hebben al van alles geprobeerd:

- De kattenbakken voor de deur zetten (dat werkt de helft van de tijd...)

- Zelfs als de bakken helemaal schoon zijn (met bleek schoongemaakt) doet hij het er niet op

- Hem niet straffen

- Op heterdaad betrapt: we hebben hem toen streng toegesproken, hem naar de kattenbak gebracht en geaaid, maar dat veranderde niets.

- De kappen van de kattenbakken gehaald voor het geval hij zich opgesloten voelt of de geur hem tegenstaat... (maar dat werkt ook niet...)

We hebben twee vermoedens over de reden van dit gedrag.

- We laten de andere twee katten wel naar buiten, maar Bidouille niet. Elke keer als hij naar buiten gaat, verdwaalt hij namelijk en moeten we de hele buurt doorzoeken om hem bij buren in de tuin terug te vinden omdat hij de weg naar huis niet weet...

- Ik ben zwanger en nu sinds 2 maanden thuis. Misschien dat hij daardoor wat van slag is...

-> Voor de duidelijkheid: hij is verder niet veranderd in zijn gedrag naar ons toe, hij is nog steeds een enorme knuffelkont.

Wat denken jullie dat we moeten doen? Hebben jullie ideeรซn of oplossingen?

We zitten een beetje met de handen in het haar en weten niet meer wat we nog kunnen proberen...

Bedankt alvast!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

8 antwoorden
Sorteren op:
  • L
    Leaaa Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik heb momenteel hetzelfde probleem met mijn kat. Hij is 4 maanden oud en was al zindelijk vanaf 2 maanden. Ik ben verhuisd en sindsdien poept hij voor de deur, maar alleen als ik weg ben.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi. Doet jouw kat het nog steeds voor de deur? Die van ons is daar anderhalve maand geleden mee begonnen. Plassen doet ze op de kattenbak, maar 7 van de 10 keer poept ze voor de deur ๐Ÿ˜ญ We gaan over 2 weken op vakantie. Een pension of oppas is geen optie meer, er is nergens meer plek. En haar bij iemand anders onderbrengen is bijna onmogelijk; behalve mijn partner en ik moet ze van niemand iets hebben! Feliway helpt niets. Nul verandering. Al 4 keer bij de dierenarts geweest. Na het derde bezoek zijn we zelfs van dierenarts gewisseld. Maar nog steeds niets.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ze is erg bang en komt de tuin niet uit, maar we moeten het inderdaad wel doen. Het staat op de planning ๐Ÿ™‚

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, een tuigje is echt een super alternatief.

Maar een niet-gesteriliseerde poes die naar buiten gaat, is niet zo verantwoord... Je loopt het risico dat ze wegloopt om een kater te zoeken of om een nestje te krijgen. Ze kan ook ernstige ziektes oplopen, en je bewijst de asielen echt geen dienst als ze dadelijk een nestje krijgt.

Als het een kwestie van budget is, weet dan dat de meeste dierenartsen betaling in termijnen accepteren. Nu is het de beste tijd om het te laten doen, want poezen worden vanaf februari-maart alweer krols. Daarna begint het kittenseizoen en de dierenwelzijnsorganisaties worden dan overspoeld met aanvragen voor opvang, terwijl adopties moeizamer gaan omdat het makkelijker is om gratis een kitten via Marktplaats te scoren.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi Howtocat,

Bedankt voor je tips!

Nee, we hebben de jongste nog niet laten steriliseren. Dat zouden we eigenlijk wel moeten doen, maar ze is een beetje schuw en we kunnen haar lastig benaderen (al krijgt ze wel steeds meer vertrouwen in ons).

Nee, we hebben Feliway inderdaad nog niet geprobeerd. Het is misschien wel interessant om dat eens te testen, zeker omdat er een baby op komst is en ik niet wil dat onze katten te veel stress ervaren.

Het punt is dat onze kat de tuin van de buurvrouw in gaat en de hele boel bij elkaar miauwt tot we hem komen halen... En op andere momenten vinden we hem precies zo terug, miauwend in de tuinen van andere buren..

Hij weet de weg terug niet te vinden...

Ja, ik heb GPS-trackers voor aan de halsbandjes gekocht, maar dat verandert niet veel als we elke keer de buren moeten lastigvallen om onze kat op te halen.

We gaan ook proberen om een tuigje voor hem te kopen en hem in onze eigen tuin te laten rondlopen, zodat hij inderdaad zijn energie wat meer kwijt kan. ๐Ÿ™‚

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Ik ga ervan uit dat de poes ook gesteriliseerd is?

Heb je Feliway al geprobeerd?

Je kat lijkt inderdaad behoorlijk nerveus te zijn, waarschijnlijk omdat hij niet meer naar buiten kan. Zo'n verbod is echt super frustrerend voor een kat. Als je zegt dat hij de weg kwijtraakt, bedoel je dan dat hij meerdere dagen weg is? Zou het niet kunnen dat hij gewoon een tweede adresje heeft gevonden?

Je zou hem eigenlijk flink moeten laten uitrazen zodat hij uitgeput raakt en geen behoefte meer heeft om naar buiten te gaan, maar met een baby op komst over een paar maanden heb je straks natuurlijk minder tijd om hem echt goed bezig te houden. Er bestaan trouwens ook gps-halsbanden...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie Goupil 70... Ik ga dit voorstellen aan onze huisbaas ๐Ÿ˜

Wat de zwangerschap betreft, ik denk echt dat katten doorhebben dat er iets aan de hand is.๐Ÿ˜

Vertaald Frans
    G
    Goupil70 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Een gynaecoloog-kat?

๐Ÿ‘‹

Geweldig, een telepathische mutant.

Mijn oplossing: de ingang veranderen.

๐Ÿ‘‹๐Ÿ™„

Vertaald Frans
  • 8 reacties van 8

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!