Mijn kat plast zodra er kleding op de grond ligt

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik heb jullie hulp even nodig, want sinds een tijdje heb ik wat kleine probleempjes met mijn kat.

Mijn kleine huisgenootje is altijd erg zindelijk geweest, maar de laatste tijd plast hij op een natte handdoek als ik die per ongeluk op de grond laat liggen.

Ik dacht eerst dat het alleen om vochtige kleding ging, maar ik heb hem laatst ook betrapt op een droge onderbroek die op de grond was gevallen. Hij plast echt alleen op kleding die op de grond ligt, verder nergens anders want hij is voor de rest hartstikke zindelijk.

Hij heeft voor zover ik weet geen gezondheidsproblemen (bevestigd door de dierenarts) en zijn kattenbak is schoon en wordt regelmatig verschoond. Hij is 1 jaar en 2 maanden oud en is gecastreerd.

Ik zou dus graag willen weten of dit iets is wat vaker voorkomt bij katten, en zo niet, of iemand begrijpt waarom hij dit doet.

Alvast bedankt voor de hulp! :-)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

7 antwoorden
Sorteren op:
  • M
    Marmeladefeldspathique4227 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Gewoon voor mensen zoals ik die vandaag op zoek zijn naar een oplossing voor hun problemen; ik ben echt blij dat ik dankzij jullie antwoorden en misschien wel oplossingen heb gevonden ;)

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Waarom haalt Provétojunior topics van jaren geleden weer omhoog naar de eerste pagina? 

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Inderdaad, de belangrijkste oorzaak van onzindelijkheid bij katten heeft vaak te maken met de kattenbak. Je kunt proberen om een extra bak neer te zetten op de plek waar ze normaal gesproken buiten de bak plast. Hoe vaak verschoon je de bak? Wat voor vulling gebruik je? Je zou eens een ander soort kattenbakvulling kunnen proberen. Probeer ook verschillende soorten bakken uit: met en zonder kap, want elke kat heeft zo zijn eigen voorkeur. Is de bak goed bereikbaar? Is er onlangs iets groots veranderd bij jullie thuis? Stress kan namelijk ook een reden zijn waarom een kat op de was plast. Heb je nog andere huisdieren?

Groetjes,

Julie,

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Oké, bedankt voor de details,

Dit is een klassiek verhaal: hij doet zijn behoefte op dingen die absorberen en waar hij in kan "graven" (zodat hij zijn sporen kan uitwissen).

Die tweede kattenbak zou het probleem moeten oplossen (wees niet te zuinig met de laag: minimaal 6 tot 7 cm dik).

Groetjes

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt voor je tip :). Als ik het over een handdoek heb, bedoel ik eerder een doek om de vloer mee droog te maken na het dweilen of om water op te vegen; het is niet echt een badhanddoek. Hij heeft ook op mijn badmat geplast, die ook vochtig was. Ik dacht eerst dat een bepaalde geur hem aantrok als de doek nat was, maar hij heeft ook op een schone boxer geplast die van het wasrek was gevallen, en zelfs op een plastic tas.

Gelukkig gebeurt het niet elke dag, hij doet het alleen als er iets op de grond ligt :/

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Er is duidelijk een probleem met de kattenbak.

Probeer eens een tweede bak neer te zetten, heel simpel zonder kap of deurtje of wat dan ook, gewoon een open bak. Zet deze ver weg van de eerste bak, zijn voer en zijn slaapplek.

Doe daar een heel simpele, basic kattenbakvulling in, zoals Catsan: ongeparfumeerd, niet-klonterend en niet-plantaardig.

Uit nieuwsgierigheid: kun je ons vertellen of hij het op schone was doet of op kleding die al gedragen is? Niemand zal je hier veroordelen, ook niet als je je schone was op de grond laat slingeren :-). Ik vermoed dat de vochtige handdoeken al gebruikt waren (ik heb het vermoeden dat sommige katten zweet met urine associëren en hun behoefte doen op plekken waar ons zweet achterblijft: kleding, de bank of het bed. Dan zijn ze eigenlijk helemaal niet zo "vies").

Groetjes

Vertaald Frans
  • 7 reacties van 7

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!