Mijn kat plast voor de voordeur
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Oké, het is wel duidelijk: ze is getraumatiseerd en ze ervaart veel stress en angst als je niet bij haar bent.
Ze vertrouwt jou wel, maar door haar nare ervaring met een man is ze wantrouwig geworden tegenover alle mannen...
Feliway zou moeten helpen, maar je kunt dan beter kiezen voor een verdamper (effectief tot 70 m²) om haar gerust te stellen.
Doet ze haar behoefte ook op de grond als er niemand thuis is, dus ook niet jij of je partner?
Ze is 3 jaar oud, dus nog jong. Zou je vriend wat tijd met haar kunnen spelen als jij ook thuis bent? Gebruik altijd een speeltje, zonder te proberen haar aan te raken. Ze moet weer wat vertrouwen in hem krijgen en spelen is een goede uitlaatklep voor stress.
Liza
Hoi,
Er is iets wat ik niet helemaal begrijp: ben je al verhuisd naar een appartement of woon je nog steeds in een huis met een tuin?
De meest logische oplossing lijkt mij om een kattenbak naast je voordeur te zetten.
Toen ik hier net kwam wonen, deed ze het al wel een beetje, maar de laatste tijd is het echt de hele tijd raak.
Ze plast in huis als ik er overdag niet ben, en 's nachts vooral als mijn vriend er is.
Zelfs als ik net de kattenbak heb schoongemaakt en hij helemaal fris is, plast ze voor de deur. En als ik de bak verplaats, plast ze er gewoon naast...
Ik ga Feliway proberen, dat lijkt me de beste optie..
Ze is helaas mishandeld in mijn vorige relatie (dat was echt heel heftig) en sindsdien is ze doodsbang voor vreemden en mannen.. Ik dacht dus dat ze haar angst misschien uit door te plassen als hij er is.
Het probleem is dat we gaan samenwonen, dus ze zal er echt aan moeten wennen.
Ik denk niet dat het iets te maken heeft met het feit dat ze naar buiten kan.
Je woont nu twee jaar in dat huis: ze plast toch niet al twee jaar lang voor de deur, of wel?
Ze plast voor de deur als je er niet bent (en alleen dan?).
Aangezien je twee kattenbakken hebt, zet er eens eentje (een schone) neer op de plek waar ze plast als je weggaat (om te zien wat ze dan doet). Als je via een andere uitgang naar buiten kunt is dat beter, maar anders moet je maar even puzzelen om de bak zo dicht mogelijk bij de deur te krijgen.
Nog iets om te proberen: spray wat Feliway op de deur en op de grond, maar maak het eerst wel even goed schoon.
Als ze dit gedrag niet altijd heeft gehad, ga dan eens na wat de trigger kan zijn geweest.
Ze wil je vast iets vertellen, dat is zeker, maar wat?
Liza
Hoi Liza,
Ze plast echt plasjes in huis.
Er staan twee kattenbakken in huis die ik heel regelmatig schoonmaak.
Ik woon nu ongeveer 2 jaar in dit huis.
Als het door die kat buiten komt, wat moet ik dan doen? Er lopen namelijk nogal wat katten rond in de tuin en dat zijn 'wilde' katten, dus hoe pak ik dat aan?
Ze is 3 jaar oud en ja, ze is gesteriliseerd.
Hoi Pearl
Hoe plast ze precies? Is het echt een plasje op de grond? Of is het sproeien tegen de deur?
Heeft ze een kattenbak in huis?
Hoe lang woon je al in dit huis?
Er zijn verschillende mogelijkheden:
- de vorige bewoners hadden katten (of honden)
- buiten loopt er een kater rond die 's nachts bij je deur rondhangt en daar sproeit (om dit te zien, kun je even bukken en er schuin tegenaan kijken om de sporen te checken - soms liggen er ook druppels op de grond).
In je volgende appartement kun je een Feliway-verdamper in het stopcontact steken (werkt een maand).
Hoe oud is je poes en is ze gesteriliseerd?
Ik hoor het graag,
Liza
Mijn kat is altijd zindelijk geweest en ik heb nooit problemen gehad in mijn vorige appartement... dit is pas begonnen toen ik in mijn huidige appartement kwam wonen.
Je moet haar echt wat manieren bijbrengen.
18 reacties van 18