Mijn kat plast steeds op dezelfde plek (buiten de kattenbak)

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, ik schrijf dit bericht omdat ik echt even niet meer weet wat ik moet doen!

Mijn vriendin en ik hebben onze kat (Frimousse) nu iets langer dan een jaar. Ze is heel speels en knuffelig, en ze was altijd zindelijk... tenminste, tot voor kort. Sinds we terug zijn van vakantie en de lessen weer zijn begonnen (begin september), plast onze kat steeds op dezelfde plek. De kattenbak staat op het toilet, maar zij plast in een hoek van de toiletruimte, en dat bijna dagelijks. We hebben al van alles geprobeerd. De dierenarts zegt dat ze niet ziek is en dat het waarschijnlijk door de stress komt... We hebben kranten op de grond gelegd zodat we niet elke dag de vloer hoeven te dweilen, maar ze gaat gewoon op die kranten, zelfs als er schoonmaakazijn op zit! We verschonen de kranten dus elke keer als ze erop heeft geplast en de bak maken we ook regelmatig schoon. Ik wil er wel even bij zeggen dat ze ook nog gewoon op haar kattenbak plast. We hebben echt alles al geprobeerd maar ze blijft het doen. Ik snap er echt niets van en het begint me nu flink te irriteren, want de wc stinkt inmiddels behoorlijk!

Wat ook opvalt: als we in het weekend naar onze ouders gaan, doet ze het wel gewoon netjes op de bak en nooit ernaast. Ze doet dit echt alleen in het appartement, wat hiervoor nooit gebeurde.

Nou, alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

6 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Goedenavond,

ik zit in precies dezelfde situatie met mijn kat, alleen is het bij ons op het bed (niet echt fijn). Nadat we net als jij van alles hadden geprobeerd, bevestigde de dierenarts dat het door stress komt. Elke keer als we iets veranderen aan het voer, van kattenbakvulling wisselen, of zelfs als we de bak verplaatsen, een weekendje weg zijn of meubels verschuiven, is het weer raak... Nervosyl heeft bij ons ook goed gewerkt! We proberen nu zo min mogelijk te veranderen om haar niet nog meer van slag te brengen, wat eigenlijk nog het meest effectief is. We hebben ook een tweede kattenbak neergezet en sindsdien zijn de plasjes flink verminderd.

Veel succes!

Vertaald Frans
    G
    Goupil70 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Met m'n meisje, ze is heel speels en aanhalig, en ze is zindelijk... tenminste, tot voor kort.

😋 🤷

Nou, zeg dat wel...

Ik heb dit probleem ook gehad, echt een drama.

Het is nog steeds niet opgelost.

Ik ben bij een gedragsdierenarts geweest. Die schreef 'NERVOSYL' voor, dat zijn natuurlijke druppels op basis van planten, ongeveer € 13 per flesje, en je geeft zo'n tien druppels per dag. Erg effectief, ook al heeft het niet alles opgelost.

Ik had Feliway geprobeerd: in mijn geval een totale mislukking!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Voor de zekerheid kun je proberen om een tweede kattenbak neer te zetten, een flink eindje bij de eerste vandaan. Sommige katten vinden het namelijk niet fijn om op dezelfde plek te plassen en te poepen (en voor de duidelijkheid: dat heeft niets met de geur te maken).

Groetjes

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Goedenavond,

Allereerst bedankt voor jullie reacties! Om jullie vragen te beantwoorden: onze poes is gesteriliseerd toen ze 6 maanden oud was, dus dat is al een tijdje geleden (ze is nu 1 jaar en 3 maanden). We zijn niet van kattenbakvulling veranderd en we hebben inderdaad geprobeerd om de bak op een andere plek te zetten, maar ze blijft het in een andere hoek van de kamer doen. Ze heeft een gesloten kattenbak, maar we hebben ook geprobeerd om de kap eraf te halen voor het geval dat... maar dat verandert niets. De laatste keer plaste ze zelfs vlak nadat ik de bak had schoongemaakt (10 minuten daarvoor)...

Ik ga kattengras proberen, daar had ik nog niet aan gedacht!

Heel erg bedankt!

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Goedenavond,

Sterilisatie kan inderdaad een oplossing zijn als je poes markeert. Het probleem kan echter ook ergens anders vandaan komen. Ben je onlangs van kattenbakvulling veranderd? Of heb je de bak verplaatst? Is het een open bak of een dichte kattenbak? Maak je de bak elke dag goed schoon? Je zou de kattenbak, als dat kan, op een andere plek kunnen zetten om te kijken of dat verschil maakt. Je kunt ook wat kattenkruid in de bak strooien; die geur vinden katten heerlijk en dat zal haar stimuleren om de bak te gebruiken.

Florine

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Je moet haar echt laten steriliseren als dat nog niet is gebeurd; vrouwtjes hebben namelijk net zo veel de neiging om te sproeien als mannetjes.

Wat voor soort kattenbak heb je? En wat doe je precies qua onderhoud?

Vertaald Frans
  • 6 reacties van 6

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!