Mijn kat plast overal sinds haar sterilisatie

M
Mariianne Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Alvast mijn excuses voor het lange bericht, maar ik vind dat elk detail belangrijk is!

Even wat achtergrondinformatie: ik woon sinds anderhalf jaar met mijn vriend in een appartement van 65 m² en we zijn altijd met onze twee katten geweest:

Moustache, 2 jaar en gecastreerd toen hij 6 maanden oud was, en Nestea, zijn zusje van anderhalf jaar, gesteriliseerd op 5 april dit jaar. De twee kunnen het uitstekend met elkaar vinden.

Moustache heeft nooit zijn behoefte buiten de kattenbak gedaan. Wat Nestea betreft: zij had in het begin wat maagproblemen, maar na een bezoek aan de dierenarts gaat alles sindsdien goed.

BEHALVE sinds ze gesteriliseerd is. Op 5 april bracht ik haar naar de dierenarts voor een sterilisatie + een tatoeage. Ik ben daarna nog twee keer teruggegaan (8 en 15 april).

Sinds die bewuste 8 april heeft Nestea op één dag drie keer op mijn lakens geplast, een paar dagen later op de grond naast de schoenen, de volgende dag IN de schoenen, gisteren betrapte ik haar weer terwijl ze op mijn schoenen plaste, en vandaag was het weer raak! En dan vergeet ik nog die keer dat ze onder de eettafel plaste.

Als ik Nestea betrap op plassen, krijgt ze voor straf een 'time-out' van 30 minuten in de badkamer (de plek waar haar kattenbak staat) en krijgt ze haar avondsnoepje niet. (Ik werk als volgt: 1 dag zonder ongelukjes = een snoepje in de avond)

Het probleem is dat Nestea tot nu toe heel zindelijk was! Ik wil niet afhankelijk worden van wondermiddeltjes of kruiden, hebben jullie een idee waarom ze dit doet?

Mocht het helpen, hier is nog wat extra informatie:

Het gaat echt om urine, niet om sproeien om haar territorium af te bakenen.

We zijn niet van producten veranderd (wasmiddel, kattenbakvulling, enz.).

Ze worden enorm verwend en hebben speelgoed in overvloed, plus genoeg plekken om te krabben en te slapen.

Mijn vriend is hovenier, dus zijn kleding ruikt vaak naar verschillende geuren, maar de katten zijn dat gewend en zijn werkschoenen blijven buiten staan.

Verder staan al onze schoenen bij elkaar op dezelfde plek (in een zelfgemaakte kast).

We gaan over 2 weken verhuizen MAAR er is nog geen enkele doos ingepakt. Hoewel de verhuizing al maanden gepland was, was het nog niet officieel toen ze begon met overal te plassen.

Ik ben de laatste tijd vaker thuis.

Ik ben zelf nogal een 'stresskip', maar sinds een maand is dat minder geworden (dus mijn beestjes zouden minder stress moeten voelen).

Het appartement waar we naartoe verhuizen vind ik minder fijn dan het huidige.

Ook ben ik altijd omringd geweest door katten en ik vertroetel deze pluizenbollen maar wat graag. Het is de eerste keer dat ik dit probleem meemaak, maar de moeder van Moustache en Nestea had een heel eigen karakter en plaste ook waar het haar uitkwam.

Helpen jullie me alsjeblieft om haar te begrijpen...

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

9 antwoorden
Sorteren op:
  • kyky
    Kyky Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Weer terug van de dierenarts!

Ze heeft geen blaasontsteking, het is gewoon de spanning van die twee dagen daar + nog een andere afspraak die haar gestrest hebben. Ze heeft 'anti-stress' tabletjes gekregen en ik heb uiteindelijk ook gekozen voor een feromonenverdamper..

Bedankt voor jullie hulp!

Heeft het gewerkt of niet? Graag een update!

Vertaald Frans
    Lamèremichelle
    Lamèremichelle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Inderdaad, dat klinkt eerder als stress...

Overal plassen is vanuit ons oogpunt heel vervelend, dat geef ik toe, maar in haar kattenwereldje is het vooral een manier om haar eigen geur weer te verspreiden.

Als het ritje naar de dierenarts ook nog andere dingen betekende, zoals een reisbench, de auto of wat dan ook... dan is dat nogal wat als ze het niet gewend is!

Katten leren, net als kinderen, het beste als ze er plezier in hebben! ...en in kleine stapjes...

Wees vooral blij dat ze weer terug en gezond is. Dit gaat wel weer over.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Marianne,

Neem de tijd om lekker met je kat te spelen, en zelfs met al je katten. Dat schept een band waardoor ze meer ontspant (en jij trouwens ook). Het helpt je ook om haar beter te leren kennen en waarschijnlijk sneller te zien wanneer ze gewoon een beetje een eigen willetje heeft.

Forceer het niet te veel, aangezien ze net gesteriliseerd is.

Het is aan jou om te ontdekken wat ze leuk vindt: een touwtje, een bal, een wattenstaafje, een propje aluminiumfolie...

En schroom niet om op je handen en knieën te gaan zitten om op hun hoogte te zijn.

Groetjes

Vertaald Frans
    Yume
    Yume Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Fijn dat ze geen gezondheidsproblemen heeft, ik hoop dat het snel beter gaat

Vertaald Frans
    Yume
    Yume Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Fijn dat ze geen gezondheidsproblemen heeft, ik hoop dat het snel beter gaat

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Net terug van de dierenarts!

Het is geen blaasontsteking, het is puur de spanning van die twee dagen daar + nog een andere afspraak waar ze gestrest van is geraakt. Ze heeft nu 'anti-stress' tabletjes gekregen en ik heb uiteindelijk ook gekozen voor een feromonenverstuiver..

Bedankt voor jullie hulp!

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nog even een aanvulling:

Er hoeft niet altijd bloed bij de urine te zitten bij een blaasontsteking, zeker niet bij de idiopathische vorm. Ook het feit dat ze een volledige plas doet, betekent niet dat ze geen blaasontsteking heeft. Op een gegeven moment raakt de blaas zo vol dat deze zich gewoon leegt, ook al doet het pijn.

Je doet er goed aan om met haar naar de dierenarts te gaan.

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Hoi,

Bedankt voor je reactie!

Daar heb ik ook aan gedacht, maar ik zie geen bloed bij het plassen en ze plast normale hoeveelheden, niet alleen maar kleine beetjes.

Ik ben deze maand al drie keer met haar naar de dierenarts geweest. Hoewel ze de autorit op zich niet erg vindt, is het toch weer 30 minuten rijden (heen en terug). Ik ben bang dat het haar nog meer stress geeft om weer die kant op te gaan, zeker omdat ze over twee weken ook al zo'n rit moet maken voor de verhuizing...

Maar goed, als ze ziek is wil ik haar natuurlijk zo snel mogelijk laten helpen!

Ik neem maandag contact op met mijn dierenarts, echt super bedankt!

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Het heeft helemaal geen zin om Nestea te straffen, ze begrijpt het niet en het zorgt alleen maar voor meer stress.

Wat je beschrijft doet me sterk denken aan een blaasontsteking. Ze heeft pijn tijdens het plassen en associeert die pijn met de kattenbak. Ze zoekt dan een andere plek, bij voorkeur ergens waar jouw geur aan zit, omdat haar dat een veilig gevoel geeft. Veel blaasontstekingen zijn idiopathisch, zonder directe lichamelijke oorzaak. Het moet wel behandeld worden, want een blaasontsteking doet echt pijn bij het plassen (net als bij mensen). Ik denk dat een bezoekje aan de dierenarts voor een snelle behandeling echt nodig is.

Natuurlijk is dit maar een vermoeden, ik ben geen dierenarts.

Vertaald Frans
  • 9 reacties van 9

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!