Mijn kat plast over me heen als ik haar geen aandacht geef

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik ben echt ten einde raad. Skaya woont nu 7 maanden bij ons en ze blijft maar buiten de kattenbak plassen! Om even een kort overzicht te geven: ze is een zwerfkatje dat we van straat hebben gehaald en ze kwam bij ons wonen toen we al een andere poes hadden. Ze krijgt momenteel medicatie voor haar stress en ze is pas net gesteriliseerd (3 weken geleden). Het probleem is dat ik vaak nogal heftig wakker word gemaakt. Ze komt 's nachts of 's ochtends vroeg om knuffels vragen en als ik niet op haar reageer, plast ze over me heen en rent ze daarna keihard weg! Ze heeft ook de neiging om af en toe op de deurmat bij de schoenen te plassen. Ik begrijp dit gedrag echt niet!! Als iemand een idee heeft wat dit zou kunnen zijn, laat het me dan weten, want ik ben het inmiddels echt helemaal zat!!!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

9 antwoorden
Sorteren op:
  • A
    Ankha Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik heb min of meer hetzelfde probleem als deze mevrouw. Ik zal het even uitleggen.

Mijn poes (gesteriliseerd) wordt in mei 2 jaar. Ze komt uit een goed nestje, van vrienden van me die een onbedoeld nestje hadden. Ze kent me al vanaf haar geboorte, omdat ik bijna elke dag langsging tot ze oud genoeg was om bij haar moeder weg te gaan en bij mij in huis kwam. Ze is erg eenkennig; ik ben de enige die haar echt mag aaien en de enige bij wie ze komt liggen als ze wil knuffelen.

Zeven maanden geleden zijn we verhuisd. Ik slaap weleens op de bank (ik heb last van slapeloosheid). Als dat het geval is en ik word niet tussen 7:00 en 7:30 uur wakker, dan plast ze op mijn dekbed, of zelfs op mij, afhankelijk van hoe mijn benen liggen. Maar dit gebeurt alleen op de bank en binnen dat tijdstip (zelfs als ik al wakker ben en nog even blijf liggen, komt ze naar me toe en probeert ze te plassen)! Haar kattenbak is schoon en de dierenarts heeft niets kunnen vinden, dus het is gedragsmatig.

Maar ik snap echt niet welke boodschap ze me probeert te geven, het is bijna een ritueel geworden.

Als ik in mijn bed slaap, is er met de bank niets aan de hand en hoor ik haar gewoon netjes op de kattenbak gaan.

Kunnen jullie me hier misschien meer over vertellen?

Groetjes

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Dan moet je die angst echt gaan aanpakken, want deze situatie wordt nu wel heel vervelend. En dan hebben we nog geluk dat het zomer is en het dekbed tenminste gespaard blijft!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nee, dieren hebben niet dezelfde gevoelens als wij. Natuurlijk voelen ze wel degelijk iets, en dat zeg ik ook niet, maar jaloezie uit zich bij hen eerder als angst. Je zegt dus niet dat een kat jaloers is, maar angstig.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

weet je, katten reageren en gedragen zich net als mensen, ze zijn echt niet zo verschillend van ons

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, dan was hij waarschijnlijk nog niet helemaal gespeend, vandaar dit gedrag. Dus het is of echt stress, of het is om je aandacht te trekken terwijl je slaapt (dat deed mijn poesje ook).

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Dit is een poesje dat m'n dochter in december heeft opgevangen toen ze op straat rondzwierf. Omdat ze haar niet kon houden, heeft ze haar aan mij gegeven en ze woont nu alweer 7 maanden bij ons. Ze is echt een bijzonder beestje omdat ze best wel schuw is, maar op haar knuffelmomenten geeft ze flinke kopjes, spint ze erop los en begint ze je helemaal af te likken. Ze is nu 2 jaar oud.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nee hoor, jaloezie is echt iets menselijks. Ik denk eerder dat je poesje gewoon om aandacht vraagt. Hoe oud was ze eigenlijk toen je haar kreeg?! Mijn kleine Kiara deed het ook en ik heb haar echt moeten afleren om dat te doen. Dit soort gedragsproblemen ontstaan meestal wanneer ze niet volledig gespeend zijn (vóór de leeftijd van drie maanden).

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie. Ze is bij de dierenarts geweest en het is geen blaasontsteking. Omdat ze gestrest is, hangt er een Feliway-verdamper en krijgt ze een kalmeringsmiddel. Ik denk dat het puur een gedragsprobleem is! Ik vraag me af of ze niet jaloers is op mijn andere poes!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, ze is duidelijk op zoek naar je aandacht, mijn eigen katje deed dat ook altijd... maar je moet een blaasontsteking ook niet uitsluiten. Ik raad je aan om eerst even langs de dierenarts te gaan om te kijken of alles wel goed met haar gaat. Daarna kun je haar óf de toegang tot de slaapkamer ontzeggen, óf je moet haar simpelweg leren dat ze geen aandacht krijgt als je slaapt, punt uit.

Vertaald Frans
  • 9 reacties van 9

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!