Mijn kat plast op mijn spullen, wat kan ik doen?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Mijn kat heeft dit probleem altijd al gehad. Ze plast in haar kattenbak, maar ook op andere plekken. In de mand van de hond, in tassen, koffers, op de banken, bedden, kleding – eigenlijk overal.

Ik heb haar geadopteerd via het asiel voordat ik ging studeren in een andere stad. Ik dacht dat als ik haar zou scheiden van de hond van mijn moeder (waar ze het overigens prima mee kan vinden), het probleem opgelost zou zijn. Ze was toen 7 maanden oud. Nu is ze ruim een jaar oud en het probleem is helemaal niet opgelost.

Ze woont in een appartement en komt alleen af en toe buiten op de dakgoot, die nergens naartoe leidt – dus geen plassen buiten.

Ik verschoon haar kattenbak elke woensdag en schep hem gemiddeld om de dag uit. Ik weet dat ik eigenlijk twee kattenbakken zou moeten hebben voor één kat, maar mijn studio is piepklein en ik heb gewoon geen ruimte voor een tweede bak.

Vanochtend word ik wakker en vind ik haar terwijl ze zit te krabben aan een trui die ik gevouwen op een stoel had gelegd. Die was natuurlijk doorweekt van de pis. Drie dagen geleden vond ik mijn zitbank ook weer onder de vlekken. En dan heb ik het nog niet eens over het zesde badmat dat ik onlangs heb gekocht.

En ik zeg het nogmaals: dit probleem speelde al vóór de verhuizing. Vanaf het moment dat ik haar adopteerde is het zo. Ze plast in haar kattenbak, maar toch ook regelmatig ergens anders.

Mijn moeder is bang haar in huis te nemen omdat ze haar spullen kapot zou maken. Mijn vader wil er niet eens over horen. Het begint echt een probleem te worden. Ik weet het echt niet meer.

Tips of ideeën?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

9 antwoorden
Sorteren op:
  • O
    Ottocynthia Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik heb een katertje van nog maar 5 maanden oud en sinds kort plast hij de hele tijd op mijn spullen. En dat terwijl ik zijn kattenbak om de twee dagen verschoon! Hij was eerst gewoon zindelijk. Ik ben echt radeloos en weet niet meer wat ik moet doen. Hebben jullie een oplossing voor me?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, mijn poes was altijd gewoon zindelijk. Ik heb haar twee maanden geleden laten steriliseren en sinds een week plast ze ineens op de spullen van mijn partner, en echt alleen op die van hem. Waarom doet ze dit? Help me alsjeblieft, alvast bedankt!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik heb ooit een jonge poes gehad die in een appartement was geboren. Haar eerste plasje in huis deed ze precies op het moment dat ik de voordeur opendeed toen ik in '84 met m'n eerste kindje terugkwam van de kraamafdeling. Daarna werd het alleen maar erger en in die tijd kreeg je ook weinig zinnig advies. Toen ons appartement eenmaal compleet geruïneerd was (vloerbedekking, dekbedden, enz.), namen de beheerders van ons gebouw haar tot onze grote opluchting mee toen ze met pensioen gingen. Ze is uiteindelijk 18 geworden en was de hele dag buiten aan het jagen; ze kwam alleen even terug voor wat brokjes en een knuffel en ging dan weer op pad. Ze was zo vast een stuk gelukkiger dan wanneer ze alleen maar van het bed naar de bank had kunnen slenteren.

Vorig jaar heb ik weer een kitten uit de opvang in huis genomen die nog niet zindelijk was. Ze plaste een paar keer op bed, dus ik heb toen snel waterdichte zeiltjes gekocht voor over de bedden en de vloerkleden opgerold (vloerbedekking heb ik gelukkig niet meer...). Ik kreeg de tip om brokjes op het bed te leggen en dat werkte echt super. Behalve een kleine terugval toen m'n neefje een paar maanden bij ons woonde (die ze trouwens erg leuk vond, maar ik heb de zeiltjes toen toch maar weer even gepakt), gaat het sindsdien hartstikke goed!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi!

Ik heb hetzelfde probleem met mijn kat. In het begin was hij gewoon zindelijk, maar nu plast hij overal. Eerst dacht ik nog dat het normaal was omdat het een kater is.

Vertaald Frans
    R
    Roucoulou64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Ik denk niet dat het aan een gebrek aan beweging ligt, tenzij hij voordat hij dit begon te doen gewend was aan meer beweging of om vaker naar buiten te gaan. Misschien heb je ook iets aan zijn spullen veranderd of iets weggehaald?
    Vertaald Frans
    R
    Rapporteren

Hoi, als hij nog nooit van het buitenleven heeft geproefd, denk ik niet dat dat het probleem is. Je moet verder kijken; zelfs de kleinste verandering die in jouw ogen niet belangrijk is, kan dat voor hem wel zijn... Zelfs het verplaatsen van meubels of dat soort kleine dingetjes veroorzaken soms al dit gedrag.

Ga eens goed na of er iets ongewoons is gebeurd (ook al was het maar één keer) voordat hij op je spullen begon te plassen.

Waarom zou je naar de dierenarts gaan? Die kan namelijk helemaal niets doen om dit gedrag te veranderen. De kern van het probleem is dat er iets ongebruikelijks is gebeurd... (een verhuizing, een nieuw gezinslid, een nieuwe voerbak, mand... kortom, het kan van alles zijn).

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik ga zo snel mogelijk naar de dierenarts. Wat betreft het feit dat ze misschien niet lekker in haar vel zit, weet ik niet zo goed waar dat vandaan zou kunnen komen. Misschien door de afgesloten omgeving? Omdat ik overdag niet thuis ben vanwege mijn studie? Te weinig beweging?

Ik dacht dat het nemen van een tweede kat haar misschien zou helpen om zich minder alleen te voelen en haar de kans zou geven om met een soortgenootje te spelen, maar bij mijn moeder thuis hadden we een hond en een andere kat waar ze mee speelde, en toen plaste ze ook nog steeds in huis...

Vertaald Frans
    R
    Rapporteren

Hoi, door buiten de kattenbak te plassen wil je kat je laten zien dat hij last heeft van angst of onvrede... Je moet de kern van het probleem zien te vinden en dit oplossen om het plassen overal in huis te stoppen...

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Tegen het overal plassen kun je een afstotende spray proberen die je bij de dierenarts of in de dierenwinkel kunt kopen. Spuit dit op de plekken waar ze vaak plast (de bank, het tapijt, enz.).

Maak het vooral niet schoon met bleekmiddel. Dit trekt katten juist aan, waardoor ze juist weer op dezelfde plek zal gaan plassen.

Je kunt ook een feromonenverdamper proberen, die vind je ook bij de dierenwinkel of dierenarts. Het succes is niet gegarandeerd, maar bij veel katten werkt dit product erg goed.

Zorg er tot slot voor dat dit onzindelijke gedrag geen medische oorzaak heeft. Bespreek het even met je dierenarts bij de volgende controle. Het is namelijk mogelijk dat nierproblemen of een blaasontsteking de oorzaak zijn van deze "wildplasjes".

Groetjes,

Lucille

Vertaald Frans
  • 9 reacties van 9

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer