Mijn kat maakt een raar geluid
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Hoi, mijn kitten is 4 maanden oud en ik heb hem al een paar keer heel vreemde geluiden horen maken. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen, maar het komt totaal niet door zijn ademhaling. Hij miauwt gewoon goed en ademt ook prima, maar dit gebeurt af en toe en dat vind ik best wel zorgwekkend. Als het dan weer voorbij is, begint hij weer te spelen alsof er niets aan de hand was.
Bedankt!
Aangezien de post van Kawaii al een jaar oud is, is de kat inmiddels of overleden of hij maakt het juist goed. Wel heel vervelend voor die van jou trouwens, sterkte.
Hoi, mijn kat had precies hetzelfde, maar zij moest ook telkens overgeven als ze gegeten had... We hadden haar nog niet zo lang en we dachten dat ze te snel at of dat het door de voerwisseling kwam. Maar op een avond vonden we haar languit op de grond en ze kreeg bijna geen lucht meer... We zijn met spoed naar de dierenarts gegaan en daar hebben ze foto's gemaakt. Ze bleek een grote prop in haar keel te hebben die er waarschijnlijk al heel lang zat en steeds groter was geworden. Het was uiteindelijk zo groot dat ze niet meer kon ademen en ze is tijdens de operatie bij de dierenarts overleden 😢... Dus ik raad je echt aan om niet te wachten en zo snel mogelijk röntgenfoto's te laten maken!
Hoi, een tijdje geleden had mijn kat ernstige bloedarmoede. We kwamen er pas achter op het allerlaatste, kritieke moment. Als ik nu terugkijk naar aanwijzingen die we misschien gemist hebben: de manier waarop ze miauwde.
De bloedarmoede had hartfalen veroorzaakt en daardoor ook longproblemen.
Ik wil je niet bang maken, maar ik raad je aan om naar de dierenarts te gaan voor onderzoek om de oorzaak te achterhalen.
Mag ik weten wat de dierenarts je verteld heeft?
Mijn kat miauwt echt heel vreemd, maar we hebben verder geen andere symptomen gemerkt. Ik denk zelf dat er een haarbal in zijn keel vastzit, want hij probeert steeds te spugen maar er komt niks uit en hij wast zich ook heel veel.
Bedankt voor jullie reacties, ik ga binnenkort naar de dierenarts.
Hoi,
Vaak is een infectie de belangrijkste oorzaak wanneer een kat niet meer normaal miauwt. In dit geval zien we naast de stemverandering ook andere symptomen: tranende ogen, neusuitvloeiing, hoesten, koorts en niezen.
Heb je nog andere symptomen opgemerkt? (denk aan een veranderde eetlust, overgeven, misselijkheid, anders drinken, koorts, gedragsveranderingen...).
De oorzaak hoeft niet altijd een infectie te zijn; er zijn ook tal van andere mogelijke oorzaken (zoals tumoren...).
Ook de aanwezigheid van een vreemd voorwerp (zoals haarballen) kan het miauwen verstoren. Ter ondersteuning kun je een anti-haarbalmiddel gebruiken (een gel als voedingssupplement) dat helpt om deze kwijt te raken.
Omdat je kat moeite lijkt te hebben met ademhalen (hoorbare bijgeluiden bij het ademen), kun je hem het beste even meenemen naar de dierenarts. Die kan je precies vertellen wat er aan de hand is en hoe ernstig de situatie is.
Veel sterkte!
Mélissa - Diergeneeskundestudent aan de École Nationale Vétérinaire d'Alfort (EnvA) en Projectmedewerker voor ProVéto Junior Conseil, de Junior-Consultancy van de EnvA http://proveto.net/
Hoi, omdat het om de ademhaling gaat, kun je beter niet te lang wachten om even contact op te nemen met een dierenarts. Het kan van alles zijn, van een simpele haarbal tot een probleem met het hart of de longen.
Hij is nog jong, dus het is waarschijnlijk niets ernstigs, maar je kunt hem voor de zekerheid maar beter even laten checken. :)
Nou, misschien zit er iets vast in zijn keel, of is er iets ernstigers aan de hand, of misschien is het wel helemaal niks. De enige die echt kan zeggen of het ernstig is of niet, is de dierenarts.
9 reacties van 9