Mijn kat lijkt astma-aanvallen te krijgen door het stof uit de kattenbak
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Hoi,
Als je onlangs van kattenbakvulling bent gewisseld en je kat had deze aanvallen hiervoor niet, dan lijkt de vulling inderdaad de oorzaak van de ademhalingsproblemen te zijn en kun je er beter mee stoppen.
Bovendien, zoals eerder al is gezegd, geeft dit type vulling wel minder stof maar is het zeker niet stofvrij. Het kan zelfs gevaarlijk zijn en leiden tot ontstekingen aan de longen.
De kattenbakvulling die het meest geschikt lijkt om geen last te hebben van stof of nare geurtjes is plantaardige vulling (zoals houtvezel, wat wel lichter is en aan de pootjes kan blijven plakken, of korrels).
Als het probleem na het veranderen van de vulling aanhoudt, is het verstandig om even contact op te nemen met een dierenarts, want het zou ook een medische oorzaak kunnen hebben.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt,
Anais
Silicastof is niet bepaald goed voor de gezondheid van katten, het kan zelfs allergieën veroorzaken...
Ik raad je een plantaardige kattenbakvulling aan; die zijn meestal minder stoffig dan de minerale varianten en klonteren net zo goed.
Voor mijn poes, die soortgelijke problemen had als die van jou, gebruik ik deze (en ik heb totaal geen last van nare geurtjes):
https://www.zooplus.nl/shop/katten/kattenbakvulling/cats_best/original/19225
Als je de uitwerpselen elke dag goed verwijdert, hoef je de vulling maar één keer per maand volledig te verversen, zonder dat mijn katten er last van hebben – en dat terwijl ze best wel kieskeurig zijn.
Bovendien kun je de drollen, als je het schepje goed uitschudt, gewoon door de wc spoelen (niet meer dan 2 plasjes per spoelbeurt).
Vroeger kocht ik altijd de grootste verpakking (40L), omdat die goedkoper is dan de andere. Maar het viel me op dat die vulling ook fijner en stoffiger was dan die uit de kleinere zak (20L), die bijna geen stof afgeeft. Dus ook al is het iets duurder, ik koop nu alleen nog maar die van 20L.
Ik raad je aan om over te stappen op kattenbakvulling voor gevoelige katten of eentje die 99,9% stofvrij is, en dan te kijken of je verschil merkt.
Ik heb laatst als noodoplossing silicavulling gebruikt, maar ik vond die echt veel te stoffig. Dat hangt natuurlijk ook wel van het merk af.
Maar silicastof is schadelijker dan sommige andere soorten, ik weet alleen niet meer precies waarom.
Waarschijnlijk ademt je kat bij het graven in de bak te veel stof tegelijk in, waardoor hij moeite krijgt met ademhalen.
Is je kattenbak open of dicht? Als hij dicht is, is dat niet best, omdat hij dan nog meer stof inademt.
Een open bak en stofvrije vulling, dat is wat ik je adviseer.
Ga anders even naar de dierenarts; die kan hem onderzoeken om te zien of hij inderdaad astmatisch is of niet.
3 reacties van 3