Mijn kat laten inslapen omdat ze op de bank plast

D
Dours24 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Dit is vast een titel waar veel mensen van schrikken, maar ik trek het echt niet meer. We wonen nu al bijna 14 jaar samen met een Heilige Birmaan en ze heeft al zeker 4 banken en 4 fauteuils gesloopt, die allemaal naar de stort zijn gegaan. Ze plast er namelijk regelmatig op, en na een tijdje moet je het ding wel weggooien. We straffen haar niet, want we weten dat dat geen zin heeft. We houden de kattenbak goed schoon en we zijn ook al van grit gewisseld wanneer we dachten dat daar het probleem lag. Maar als je met z'n drieën in een stadsappartement van 60 vierkante meter woont en de enige leefruimte — die sinds corona ook nog eens je werkplek is — continu door je kat wordt bevuild, ja, dan wil je hem op een gegeven moment wel wat aandoen. Ik wil namelijk geen nieuwe bank meer kopen voordat ze dood is, dus ik kijk geen tv meer omdat die tegenover de bank staat. En als we een gezellig momentje willen, tja... dan gaan we maar in bed liggen, met die kat die dan bij ons komt plakken en soms zelfs haar behoefte op het bed doet... het is zó stressvol. Er is nierinsufficiëntie (nierfalen) vastgesteld, dus ze krijgt speciale brokjes en een laxerende pasta. Dat is het zo'n beetje. Ik vergeet nog te zeggen dat we daar ook eten, en als verantwoordelijke voor het gezin vraag ik me echt af wat die pluizenbol ons allemaal laat doormaken. Ik weet dat we het nooit over ons hart zullen verkrijgen om haar te laten inslapen, maar ik heb het onverdraaglijke gevoel dat ik nog ik weet niet hoeveel jaar 'veroordeeld' ben. Ik trek het niet meer, ik weet niet meer wat ik moet doen. Bedankt voor het luisteren en misschien kunnen jullie me helpen.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

20 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • T
    Trifouillette Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik geloof niet dat je je kat wilt laten inslapen, anders had je dat al lang gedaan en was je niet naar dit forum gekomen.

Naast alles wat er al gezegd is – de slaapkamerdeur dichtdoen, zijn behandeling, de kattenbakken, beschermhoezen voor de bank, enz. ...

Heeft hij dit altijd al gedaan of is het pas sinds hij ziek is?

Vertaald Frans
    Landoras
    Landoras Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Oh ja, bedankt voor je hulp! Mijn enige ervaringen met twee katten liepen uit op een drama, dus ik was best wel zenuwachtig!

Bedankt! En ja hoor, ze zijn prachtig, mijn boefjes! Net als Odessa heeft Rangoon een egale vacht, op EÉN wit haartje op zijn staart na! 😁 Odessa heeft een piepklein plukje van (letterlijk) vier witte haartjes op haar zij. Ik zou ze eigenlijk gewoon moeten epileren, dan gaan ze zo door voor raskatten. 😁

We delen het bed met ze (ja, echt...), maar vaak vinden ze dat we te veel ruimte innemen en gaan ze op de meubels eromheen liggen slapen! Nou ja zeg. We dwingen echt respect af, hoor...!

Groetjes en tot snel!

Vertaald Frans
    L
    Lyzzza Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Landoras 🙂

Wat fijn om ze zo op elkaar ingespeeld te zien! Ik ben blij dat ik je destijds een beetje gerust heb kunnen stellen, toen je je zorgen maakte en vraagtekens zette bij elk gebaartje en elk gedragje van ze. 🤪

Ze zijn gewoon te schattig, zo uitgestrekt op bed zonder een greintje schaamte. Het is duidelijk dat ze de rollen hebben omgedraaid en het voor het zeggen hebben. Slapen jullie zelf nog in bed, of liggen jullie op de grond ernaast? 😁😁

Rangoon is zééér mooi, ik ben dol op zwarte katten, ze komen bij mij net na roodharige in de ranglijst. lool

Als hij geen enkele witte vlek heeft, is hij een afstammeling van een overlevende uit de Middeleeuwen... zwarte katten zonder ook maar één wit haartje zijn zeldzaam.

Is hij al gecastreerd op 7 maanden? Hij zal waarschijnlijk rustiger worden naarmate hij ouder wordt, maar zijn neiging tot stelen ga je moeilijk de kop in kunnen drukken.

Maar goed, je vergeeft ze alles als je van ze houdt, zelfs Dours die de plasjes op zijn bank maar gewoon accepteert...

Hopelijk tot ziens hier en een fijne dag!

Liza

Vertaald Frans
    Landoras
    Rapporteren

Hoi, ik gebruik dit, vastgemaakt aan de bank met spanhaken. https://www.zooplus.nl/shop/honden/verzorging_tondeuse/hygiene/44705 Het werkt heel goed, mijn oude rooie slaapt er graag op, het vangt de urineplasjes goed op en het is heel makkelijk te verschonen. Groetjes
    Hoi Landoras, ik heb je link bekeken, dat ziet er heel goed uit. Ik bewaar hem voor de toekomst voor het geval dat ik het nodig heb. Hoe gaat het met je katten? Fijne dag, Liza

Hoi Liza! Wat leuk om je weer te spreken!!

Met mijn twee monsters gaat het uitstekend! Ze zijn inmiddels heel close en delen al hun plekjes... Eigenlijk slapen ze altijd minstens in dezelfde kamer, als het al niet op dezelfde plek is! (op bed, op de stoelen, in de krabpaal...) De spanning tussen hen is de afgelopen weken aanzienlijk afgenomen. Mijn grote Odessa wast de kleine uitgebreid en hij laat het allemaal gebeuren, echt zó schattig! Ze volgen elkaar overal en spelen veel samen, ook al is Rangoon soms nog wat te lomp. Hij leert veel van haar en neemt haar gedrag over. 😁

Ondanks dat hij een enorme knuffelkont en ontzettend lief is, is Rangoon een grote boef van bijna 7 maanden die éééórm veel kattenkwaad uithaalt. Hij stelt ons geduld flink op de proef... zelfs Odessa verliest soms haar geduld! 😒 maar hij is te schattig en heel slim!

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Ik trek het niet meer, ik weet niet meer wat ik moet doen. Bedankt voor het luisteren en misschien voor de hulp.

Hoi,

Ik heb niet helemaal begrepen of ze al van jongs af aan zo dol was op je bank, of pas sinds ze ziek is. Kun je dat even verduidelijken? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je die kat zomaar op de bank laat plassen zonder dat je verschillende manieren hebt geprobeerd om hem te beschermen.

Sinds wanneer heeft ze de diagnose nierfalen (CNZ)? Houd er rekening mee dat deze ziekte helaas vrij snel tot de dood van de kat leidt, zelfs met een behandeling. Kun je de uitslagen van haar laatste bloedonderzoek geven? Graag de creatinine- en ureumwaarden.

Wat ik wil zeggen is dat ze op haar 14e misschien nog een jaar of twee te leven heeft, misschien korter. Dat hangt er helemaal vanaf of de diagnose laat is gesteld en of haar huidige conditie nog goed is of niet. Om je gerust te stellen: je lijdensweg gaat zeker geen veertien jaar meer duren, dat is een feit.

Het is toch de moeite waard om je woonkamer weer een beetje voor jezelf terug te claimen door de bank goed te beschermen, in plaats van hem direct naar de stort te brengen om een nieuwe te kopen...

Wat vind je van de suggesties die hierboven zijn gedaan?

Ook vroeg ik me af waarom ze een laxeermiddel krijgt: heeft ze ook last van haar darmen?

Je bent hier gekomen om je probleem voor te leggen, dus je staat vast open voor oplossingen. Sterkte, en laat je ons weten hoe het gaat?

Liza

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Hoi, ik gebruik dit, met spanners aan de bank vastgemaakt. https://www.zooplus.nl/shop/honden/verzorging_hygiene/honden_toilet/44705 Het werkt echt super, mijn ouwe rooie vindt het heerlijk om erop te slapen, het vangt de plasjes goed op en het is heel makkelijk te verschonen. Groetjes

Hoi Landoras

Ik heb even naar je link gekeken, dat ziet er heel goed uit. Ik bewaar hem voor de toekomst, voor het geval ik het nodig heb.

Hoe gaat het met je katten?

Fijne dag,

Liza

Vertaald Frans
    Landoras
    Rapporteren

Hoi, ik gebruik dit, met spanners aan de bank vastgemaakt.

https://www.zooplus.nl/shop/honden/verzorging_hygiene/hondentoilet/puppy_pads/44705

Het werkt echt super, mijn oude rooie slaapt er heerlijk op. Het vangt de plasjes goed op en het is heel makkelijk te verschonen.

Groetjes

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Heb je nog nooit iets geprobeerd? Een tweede bak, een afschrikmiddel, dat soort dingen?

Zorg om te beginnen dat je sowieso twee kattenbakken hebt staan. Neem voor die tweede vooral een heel simpel model zonder kap of deurtje. Zet hem niet naast de andere bak, maar in een andere kamer of in de gang.

En om een beetje aan te sluiten bij de hoogte van de bank, kun je die bak het beste wat hoger plaatsen (op een salontafel die breder is dan de bak zelf, bijvoorbeeld). Zorg dat het allemaal goed stabiel staat. Als alles klaarstaat, laat je het hem even zien.

Vergeet al die huis-tuin-en-keukenmiddeltjes met feromonen of stinkende spulletjes om de kat weg te jagen, dat haalt echt niets uit.

Gebruik voor het schoonmaken zuiveringszout (baking soda) opgelost in water. Dat verwijdert urinegeurtjes heel effectief. Het is superbelangrijk dat alles wat vies is geworden goed wordt schoongemaakt; als er een geurtje blijft hangen, trekt dat de kat juist weer aan.

Bij een bankzitting die je er niet af kunt halen (bijvoorbeeld!), moet je het mengsel er echt goed doorheen laten trekken om diep te reinigen. Vang het op met een teil eronder en wees vooral niet te zuinig.

Als het kussen daarna opdroogt, komt er een soort poeder vrij dat je gewoon met de stofzuiger kunt weghalen.

Zodra de bank weer helemaal droog en schoon is, dek je hem af met handdoeken met daaronder een halfdoorlatende onderlegger (dat werkt beter dan een gewone). Er zullen vast nog wel wat ongelukjes gebeuren, dus zorg dat je genoeg reserve hebt voor als de rest in de was zit.

Hetzelfde geldt voor het wassen van de handdoeken: laat ze eerst even weken in water met zuiveringszout voordat je ze in de wasmachine doet (gewoon wasmiddel alleen is niet genoeg).

Groetjes

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond

Een paar jaar geleden heb ik precies hetzelfde meegemaakt.

Ik legde een afdekzeil op de bank met daaroverheen een oud hoeslaken om het zeil op zijn plek te houden. Dat was echt een wereld van verschil, want zo was de bank tenminste goed beschermd.

Via mijn buren kon ik 6 oude tweepersoonshoeslakens krijgen, en samen met die van mezelf had ik er dus 7: eentje voor elke dag van de week.

Je kat is ziek. Ik heb zelf ook zieke katten en katten aan het einde van hun leven gehad; het is echt niet elke dag makkelijk en natuurlijk ben je het soms even helemaal zat, maar je bent tenminste hier op het forum om een oplossing te proberen te vinden.

Probeer dat eens met dat afdekzeil en dat oude hoeslaken eroverheen voor de bank.

En wat het bed betreft: houd de deur van je slaapkamer gewoon permanent dicht.

Je kat doet dit echt niet met opzet gezien zijn ziekte. Hij vindt het zelf ook vreselijk en lijdt eronder.

Neem het je kat niet kwalijk.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

« ik vraag me af wat deze pluizenbol ons allemaal aandoet »

Je bent je er toch wel van bewust dat je kat dit niet doet om je te treiteren?!

Hij doet dit vanwege zijn ziekte en/of door stress.

Vanaf daar heb je verschillende opties: leg een reddingsdeken op de bank om hem te ontmoedigen het daarop te doen, gebruik rustgevende feromonen... en waarom geen hulp van een gedragstherapeut? Dat is echt de moeite waard!

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 20

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!