Mijn kat komt alleen 's nachts tevoorschijn. Komt ze ooit nog tevoorschijn waar ik bij ben?

E
Emilie_idf Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik heb de mooie Odyssée :) nu bijna 3 weken geleden geadopteerd. Ze is een poes van bijna 2 jaar oud die ongeveer een jaar buiten heeft geleefd en een jaar in het asiel zat.

Toch heb ik haar nog nooit echt gezien... behalve op de dag dat ik haar mee naar huis nam.

Ze blijft onder het bed en wacht tot ik naar bed ga om tevoorschijn te komen, te eten, het huis te verkennen, te spelen en haar behoefte te doen.

Ik heb gelukkig geen problemen met zindelijkheid, gesloopte spullen of krabben.

Ik zie haar 's avonds vanuit de gang naar me kijken als ik in bed lig, en ik weet dat ze op het bed is gesprongen terwijl ik "sliep".

Ik kan haar zonder problemen aaien, maar wel onder het bed... ze weet dat als ik mijn hand uitsteek, het tijd is voor knuffels. Ze kronkelt dan soms helemaal omdat ze het zo heerlijk vindt.

Vanavond spon ze heel veel vergeleken met andere dagen, toen ze meer met haar pootjes speelde door ze uit te strekken en te krabbelen aan de ondergrond waar ze op ligt.

Mijn andere zorg is dat ze helemaal niet tevoorschijn komt als ik de hele dag op kantoor ben (ze raakt haar eten dan niet of nauwelijks aan, en ik heb een camera die me een melding geeft als ze wel tevoorschijn komt). Ze komt soms wel uit haar schuilplaats als ik er niet ben, maar dat is vaker als ik 's avonds weg ben.

Ik kan haar zonder problemen benaderen als ze onder het bed ligt, en ze komt zelfs naar de rand zodat ze geaaid kan worden zoals zij dat wil.

Voor nu heb ik het gevoel dat de enige plek waar ze zich fijn voelt onder het bed is. De weinige keren dat ze me ziet (omdat ik eerder opstond dan gepland of omdat ze me ziet als ik in de badkamer ben) of wanneer ik 's nachts opsta zonder haar te zien, schiet ze er vliegensvlug vandoor om zich te verstoppen...

Ik heb heel veel geduld, maar ik ben bang dat ze voor altijd onder het bed blijft... ik wilde juist een kat adopteren en haar redden uit het asiel om haar liefde te geven en er ook een beetje voor terug te krijgen.

Ik heb wat hulp nodig: denken jullie dat ze ooit nog onder het bed vandaan komt...?

De dierenarts heeft me een Feliway-verstuiver gegeven en een capsule (alleen het poeder) om door haar voer te mengen om haar te helpen ontspannen.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

11 antwoorden
Sorteren op:
  • M
    Misspalomino03 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Ik heb net een jonge Maine Coon in huis gehaald die op dit moment nog onbenaderbaar is.

Ze verstopt zich en valt alles aan wat in haar buurt komt.

Ik heb het al met wat lekkers geprobeerd, maar zolang ze me ziet, raakt ze het niet aan.

’s Nachts komt ze wel tevoorschijn om het huis te verkennen en te spelen, maar overdag verstopt ze zich.

Ik weet niet of het normaal is, maar in de binnenhoeken van haar ogen zie je een stukje van haar derde ooglid.

Komt dit door de angst, de stress of is het een ziekte?

Bedankt voor jullie hulp!

Isa

Vertaald Frans
    Yuna La Ficelle
    Yuna la ficelle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je moet gewoon even geduld hebben!

Normaal gesproken, als ze uit een fokkerij komt, zou ze gewend moeten zijn aan mensen om zich heen en aan reuring, maar op dit moment kent ze je gewoon nog niet, dat is alles!

Je kunt proberen om overdag op de grond te gaan liggen en te wachten tot ze naar je toe komt, maar er is vooralsnog niets ongewoons aan de hand hoor.

Vertaald Frans
    P
    Polineetmilka Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik heb iets meer dan een week geleden een poesje van 5,5 jaar geadopteerd. Ze komt uit een cattery (een gepensioneerde fokpoes). Ze komt alleen 's nachts uit haar schuilplaats en wacht tot ze zeker weet dat we echt liggen voordat ze tevoorschijn komt. Ze slaapt bij ons en vraagt om knuffels... Maar zodra we opstaan, rent ze meteen weer naar haar verstopplek om te schuilen. Hebben jullie tips om haar wat meer gerust te stellen?

Bedankt!

Vertaald Frans
    Daolia
    Daolia Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik heb net een kat uit het asiel geadopteerd en ik heb hetzelfde probleem als jij... Ik zou graag willen weten of die van jou zich inmiddels niet meer verstopt en of je al een oplossing hebt gevonden?

Hoi Noemie,

Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten als jij. Als het nodig is, ben ik bereikbaar via PB of gewoon hier als je vragen hebt.

Bedankt @Grandchat om me er even bij te roepen 😁😁

Vertaald Frans
    G
    Grandchat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik raad je aan om even contact op te nemen met Daolia, een van de leden hier. Zij heeft in dezelfde situatie gezeten als jij en kan je vast goed adviseren. Lees ook de topics door die zij heeft geplaatst; de adviezen die daarin staan kunnen je goed van pas komen.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik heb net een kat uit het asiel geadopteerd en ik heb hetzelfde probleem als jij... Ik zou graag willen weten of die van jou inmiddels niet meer schuilt en of je een oplossing hebt gevonden?

Hoi!

De antwoorden die hierboven zijn gegeven, zijn nog steeds van kracht.

Ik heb er eentje gehad die zich twee weken lang op een stoel onder de tafel verstopte, maar dat was makkelijker omdat ze toen pas 6 maanden oud was.

Haar zwakke plek: ze kon een spelletje echt niet weerstaan! Ik liep dan in de buurt langs met een touwtje en dan volgde ze me; in het begin maar een paar meter voordat ze zich weer ging verstoppen, maar geleidelijk aan bleef ze steeds langer tevoorschijn komen. Zo heb ik haar vertrouwen gewonnen door te spelen. Omdat elke kat anders is, is het aan jou om te ontdekken hoe je haar het beste kunt benaderen. Een kurk aan een lang touwtje, een propje aluminiumfolie...

Vertaald Frans
    N
    Noemiebaudouin Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik heb net een kat uit het asiel geadopteerd en ik heb hetzelfde probleem als jij...

Ik zou graag willen weten of die van jou zich inmiddels niet meer verstopt en of je al een oplossing hebt gevonden?

Vertaald Frans
    E
    Emilie_idf Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties.

Toen ze in het asiel zat, trok ze zich meteen terug zodra een andere kat met haar wilde spelen. Ze is erg bang aangelegd, dus ik denk dat een andere kat ervoor zou zorgen dat ze 24/7 onder het bed blijft zitten...

Ik blijf haar gewoon knuffelen, snoepjes geven en met haar spelen, maar zelfs met heel veel geduld ben ik bang dat ze overdag van de plek onder mijn bed haar vaste stekkie heeft gemaakt...

Ik ga me dus nog maar eens wapenen met een flinke dosis geduld, in de hoop haar koppie ook overdag eens te zien. Maar als ze onder het bed blijft zitten, maak ik me vooral zorgen over de dag dat er iets mis is met haar en ik dat misschien niet op tijd in de gaten heb...

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Geduld is een schone zaak en dat zul je bij je kat waarschijnlijk nog wel even nodig hebben. Ze lijkt nog wat wantrouwend, maar dat ze zich al laat aaien is echt al een goed teken. Blijf vooral rustig en lief voor haar, bied haar momentjes aan om te kroelen en speel met haar als ze daarvoor openstaat. Stapje voor stapje zal haar vertrouwen in je groeien. Praat zachtjes tegen haar, geef haar wat lekkers uit je hand als dat lukt, en dan zal ze na verloop van tijd vanzelf steeds meer naar je toe komen. Het is een kwestie van je aanpassen aan haar tempo en haar behoefte om de mens op te zoeken.

Floriane

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 11

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!