Mijn kat is van de 2e verdieping gevallen, wat moet ik doen?

M
Mjxn Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Vandaag rond 10:30 uur is mijn kat uit het raam van de 2e verdieping van mijn appartement gevallen. Ik had het raam opengezet om mijn kamer te luchten en was mijn bed aan het opmaken toen ik een schuivend geluid hoorde. Ik draaide me om en zag mijn kat vallen. Ik had hem niet binnen horen komen en wist niet dat hij bij me in de kamer was. Normaal gesproken springt hij wel vaker op de vensterbank, maar dan ben ik er altijd bij om hem in de gaten te houden; ik laat hem dan geen seconde uit het oog. Ik ben meteen naar buiten gerend. Hij lag een paar meter van de plek waar hij was neergekomen. Ik heb hem opgepakt en ben direct met spoed naar de dierenarts gegaan. De dierenarts heeft hem onderzocht en zei dat het niet ernstig was (hij loopt mank met één poot, maar volgens de arts is die niet gebroken). Ik vroeg nog of er geen kans was op interne bloedingen of iets dergelijks, maar hij antwoordde dat de kat er niet zo 'goed' aan toe zou zijn als dat het geval was. Hij heeft naar zijn kaak en zijn pootjes gekeken (ook die waar hij mank mee loopt), en mijn kat reageerde er niet echt op. Hetzelfde gold voor zijn buik. Hij liep gewoon wat rond in de praktijk en keek nieuwsgierig om zich heen. Ik was best wel opgelucht. De dierenarts heeft hem niks gegeven tegen de pijn aan zijn poot.

Ik ben dus met hem naar huis gegaan. Toen hij uit zijn reismandje kwam, kroop hij meteen in een hoekje om zich te verstoppen. Ik heb hem maar even gelaten en ben om de tien minuten gaan kijken om hem te aaien. Na een half uurtje klom hij zonder veel moeite in zijn krabpaal. Hij heeft ongeveer 20 minuten geslapen en begon daarna vaak van plek te wisselen: dan weer op de bank, dan op de grond, dan weer in de krabpaal. Uiteindelijk ging hij in een hoekje zitten en gaf hij over. Ik dacht dat het niet zo erg was, vast de stress van de val en het ritje in de auto. Maar nu is hij weer begonnen met overgeven, echt om het half uur. Hij heeft veel moeite met lopen en loopt nu echt heel erg mank. Hij heeft niet gegeten of gedronken en is ook niet op de kattenbak geweest. Op dit moment slaapt hij naast me op de bank. Ik weet dat de val pas een paar uur geleden is gebeurd en dat de dierenarts zei dat het niet ernstig was, maar ik ben doodsbang. Het gaat niet goed met hem. Ik snap dat het de shock kan zijn, maar het breekt mijn hart om hem zo te zien.

Wat moet ik doen? De dierenarts nog een keer bellen of hem met rust laten? Ik ben bang dat ik morgen wakker word en hem dood aantref door inwendig letsel. Ik was geruster geweest als de dierenarts een echo of een foto (röntgenfoto) had gemaakt, of hem in ieder geval iets had gegeven. Wat denken jullie?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

11 antwoorden
Sorteren op:
  • Yuna La Ficelle
    Yuna la ficelle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je kat is prachtig! Iets minder mooi dan die van mij natuurlijk, maar daar valt over te discussiëren! 😁

Eerlijk gezegd ben ik ook geen expert, maar ik heb wel wat verstand van natuurkunde en EHBO. Dus ik zou zeggen dat puur op basis van de kinetiek, het onmogelijk is dat er zo'n probleem is. In feite 'zweven' de hersenen in de schedel. Een hersenschudding houdt simpelweg in dat de hersenen tegen de schedel (het bot) aan klappen, maar daar is zelfs bij een botsing tegen een hard voorwerp een hoge snelheid voor nodig. Volgens jouw beschrijving is dat dus onmogelijk.

Aan de andere kant moet je natuurlijk niets uitsluiten. Het is mogelijk dat zijn reactie niets met de val te maken heeft, of dat de val juist een symptoom van iets anders is. Een kat is van nature super stabiel, dus zelfs als hij schrikt, heeft hij normaal geen coördinatieproblemen. Ik zeg dit niet om je bang te maken; een schedeltrauma is echt heel onwaarschijnlijk, maar dat gebrek aan coördinatie is misschien wel iets om rekening mee te houden.

Ik ken katten een beetje en ik hou het eerder op gewone onhandigheid, maar je moet het wel even in de gaten houden. En let ook op je kamerplanten, mocht je die hebben! Dat is zomaar een ideetje.

Vertaald Frans
    S
    Sebdo Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik kan niet met zekerheid zeggen of hij uit zichzelf naar beneden is gekomen. Zoals ik al zei, ik stond met mijn rug naar hem toe en hoorde hem op de grond vallen en overgeven. Ik zag hem een halve meter verderop op een heel onnatuurlijke manier liggen, dat was echt verontrustend. Maar nu, 6 uur later, heeft hij weer eetlust en lijkt hij weer in orde te zijn. Misschien was het iets tijdelijks, maar een hersenschudding lijkt me een aannemelijke verklaring. Het is nog even afwachten hoe het gaat. Hij zit in ieder geval weer op de rugleuning.

Vertaald Frans
    Yuna La Ficelle
    Rapporteren

Ik had de foto nog niet bekeken!

Het is dus goed mogelijk dat toen hij van de stoel sprong, deze naar achteren is gerold omdat er wieltjes onder zitten. Daardoor verloor hij zijn houvast, zeg maar. Misschien was het een buiklanding, maar ik denk echt niet dat hij zich ernstig heeft bezeerd. Katten zijn niet altijd zo handig als wordt beweerd en soms landen ze niet op hun pootjes, maar toch, vanaf deze hoogte... Gezien de spierspanning van een gezonde kat (en die van jou ziet er goed uit), is het in vergelijking een beetje alsof je zelf uit je bed valt in je slaap (geen stapelbed natuurlijk hè). Normaal gesproken ben je dan hooguit een beetje door elkaar geschud of heb je last van je ribben als er toevallig iets in de weg lag.

Maar geen ernstige verwondingen!

Ik gok eerder op iets dat verkeerd is gevallen of iets dat totaal niets met de gebeurtenis te maken heeft!

Houd hem wel even in de gaten; kijk of hij ziek is of problemen heeft met zijn coördinatie. Maar mocht dat het geval zijn, dan is dat waarschijnlijk eerder de oorzaak van zijn val dan andersom.

Vertaald Frans
    Yuna La Ficelle
    Rapporteren

Eerlijk gezegd denk ik van niet, of het zou wel heel bizar moeten zijn. De rugleuning van een stoel is maar zo’n 90 cm en het is onwaarschijnlijk of zelfs gewoon onmogelijk dat hij door zo’n kleine hoogte geblesseerd is geraakt. Zeker omdat je zegt dat hij er zelf uit eigen beweging is afgesprongen. Tenzij het een bureaustoel was en je hem voor de grap hebt rondgedraaid als een carrousel om hem zijn evenwicht te laten verliezen (ik hoop van niet natuurlijk😂🤔), denk ik dat er geen enkel verband is. Misschien een lichte vergiftiging of een tijdelijk kwaaltje?

Om nog even op het oorspronkelijke onderwerp terug te komen, ook al is het al een tijdje geleden: 2 verdiepingen is ongeveer 5,5 meter hoog. Normaal gesproken komt een kat van die hoogte, tenzij de ondergrond heel ongelijk of verraderlijk is, gewoon goed terecht zonder risico op letsel. Dat betekent niet dat ze zomaar van zo'n hoogte zouden springen, maar als ze geen last hebben van overgewicht, zouden ze logischerwijs op hun pootjes moeten landen.

4 verdiepingen is echter een heel ander verhaal, dat is al snel 11 meter...

Vertaald Frans
    S
    Rapporteren

Ik was mijn kat aan het aaien terwijl hij op de rugleuning van de bank zat. Ik draaide me om, hoorde hem naar beneden komen en hij gaf over. Ik vroeg hem of alles oké was en op dat moment zag ik hem helemaal in elkaar gezakt tegen de wieltjes van mijn bureaustoel liggen. Ik heb die stoel snel weggehaald en mijn kat bewoog niet meer. Hij ademde zwaar met zijn bek open en er zat kwijl aan zijn bek, die open bleef staan met zijn tong eruit. Ik heb een spoedafspraak gemaakt bij de dierenarts, maar ik moest twee uur wachten. Ik heb hem ongeveer 25 minuten laten rusten en ben toen gaan douchen. Toen ik terugkwam zat hij in een hoekje en hij zag er niet goed uit, maar ik heb hem nog een goed half uur laten rusten. Ik kon hem wel aaien, maar ik durfde hem niet meteen op te pakken. Ik ben de auto gaan voorverwarmen, want het is winter, en toen ik weer binnenkwam heb ik hem in mijn armen genomen, maar hij wilde weer terug naar de grond. Ik wilde controleren of hij geen pootje had gebroken, maar toen ik hem op de grond zette, begon hij te lopen zonder dat hij pijn leek te hebben. Hij bewoog weer goed, maar leek nog wel een beetje van de kaart. Ik heb de spoedafspraak afgezegd omdat het erg duur was en ik ben met hem op de bank gaan zitten. Hij heeft zeker 2 of 3 uur naast me liggen rusten. Nu lijkt het weer goed te gaan, hij heeft gegeten en gedronken, maar ik probeer te voorkomen dat hij op hoge plekken springt en ik geloof dat hij daar zelf ook geen behoefte aan heeft. Mijn vraag is: kan hij verkeerd gevallen zijn en een hersenschudding hebben opgelopen? Ik hou hem de komende dagen goed in de gaten en als er iets niet klopt, maak ik opnieuw een afspraak bij de dierenarts. Heeft iemand zoiets al eens meegemaakt? Maar zoals ik al zei: ik heb hem niet zien vallen van de leuning, ik zag alleen dat het braaksel helder was en heel dicht bij de bank lag, en dat hij een halve meter verderop opeens zo vreemd in elkaar was gezakt. Alvast bedankt.

Seb

Zo lag hij erbij:

Vertaald Frans
    S
    Rapporteren

Ik was mijn kat aan het aaien die op de leuning van de bank zat. Ik draaide me om, hoorde hem naar beneden springen en hij gaf over. Ik vroeg hem of alles oké was en op dat moment zag ik hem helemaal in elkaar gedoken over de wieltjes van mijn bureaustoel liggen. Ik heb snel de stoel weggehaald en mijn kat bewoog niet meer. Hij ademde zwaar met zijn bek open en er zat kwijl aan zijn bek, terwijl zijn tong naar buiten hing. Ik heb een spoedafspraak bij de dierenarts gemaakt, maar ik moest twee uur wachten. Ik heb hem ongeveer 25 minuten laten rusten en ben gaan douchen. Toen ik terugkwam zat hij in een hoekje en hij zag er niet goed uit, maar ik heb hem nog een goed half uur laten rusten. Ik kon hem wel aaien, maar ik durfde hem niet meteen op te pakken. Ik ben de auto gaan klaarmaken, want het is winter, en toen ik weer binnenkwam heb ik hem in mijn armen genomen, maar hij wilde weer op de grond. Ik wilde checken of hij geen poot had gebroken, maar toen ik hem neerzette, begon hij te lopen zonder zichtbare pijn. Hij bewoog weer goed, maar leek nog wel een beetje van slag. Ik heb de spoedafspraak geannuleerd omdat het erg duur is en ik ben met hem naast me op de bank gaan zitten. Hij heeft een goede 2 of 3 uur naast me liggen rusten. Nu lijkt het goed te gaan, hij heeft gegeten en gedronken, maar ik probeer te voorkomen dat hij op hoge plekken springt en ik geloof dat hij daar zelf ook geen behoefte aan heeft. Mijn vraag is: kan hij verkeerd terechtgekomen zijn en een hersenschudding hebben opgelopen? Ik ga hem de komende dagen goed in de gaten houden en als er iets niet klopt, maak ik opnieuw een afspraak bij de dierenarts. Heeft iemand hier ervaring mee? Zoals ik al zei heb ik hem niet zien vallen van de leuning, ik zag alleen dat het braaksel helder was en heel dicht bij de bank lag, en dat hij ongeveer een halve meter verderop raar in elkaar was gezakt. Alvast bedankt. Seb

Vertaald Frans
    S
    Rapporteren

Ik was mijn kat aan het aaien terwijl hij op de rugleuning van de bank zat. Ik draaide me om, hoorde hem naar beneden springen en toen gaf hij over. Ik vroeg hem nog of alles oké was en op dat moment zag ik hem helemaal in elkaar gedoken bij de wieltjes van mijn bureaustoel liggen. Ik heb de stoel snel weggehaald en mijn kat bewoog niet meer. Hij ademde zwaar met zijn bek open en er hing kwijl uit zijn mond, die open bleef staan met zijn tong naar buiten. Ik heb een spoedafspraak gemaakt bij de dierenarts, maar ik moest nog twee uur wachten. Ik heb hem ongeveer 25 minuten laten rusten en ben toen gaan douchen. Toen ik terugkwam zat hij in een hoekje en hij leek zich niet lekker te voelen, maar ik heb hem nog een goed half uur laten rusten. Ik kon hem wel aaien, maar ik durfde hem niet meteen op te pakken. Omdat het winter is, ben ik de auto gaan voorbereiden en toen ik weer binnenkwam nam ik hem in mijn armen, maar hij wilde weer terug naar de grond. Ik wilde controleren of hij geen pootje had gebroken, maar toen ik hem neerzette begon hij te lopen zonder dat hij pijn leek te hebben. Hij bewoog weer goed, maar leek nog wel een beetje van de kaart. Ik heb de spoedafspraak afgezegd omdat het erg duur is en ik ben met hem op de bank gaan zitten. Hij heeft zeker 2 of 3 uur naast me liggen rusten. Nu lijkt het weer goed met hem te gaan, hij heeft gegeten en gedronken, maar ik probeer te voorkomen dat hij ergens op klimt en ik heb het idee dat hij daar zelf ook geen zin in heeft. Mijn vraag is: kan hij verkeerd terechtgekomen zijn en een hersenschudding hebben? Ik hou hem de komende dagen goed in de gaten en als er iets niet klopt, maak ik weer een afspraak bij de dierenarts. Heeft iemand van jullie al eens zoiets meegemaakt? Maar zoals ik al zei, ik heb hem niet zien vallen van de leuning, ik zag alleen dat het braaksel helder was en heel dicht bij de bank lag, en dat hij een halve meter verderop ineens raar in elkaar zakte. Alvast bedankt.

Seb

Zo lag hij erbij:

Vertaald Frans
    M
    Mike64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Zelfde antwoord... Om je gerust te stellen en voor de zekerheid: vraag even of je de dierenarts die je hebt gezien kunt spreken. Vertel hem vooral over dat overgeven, zeker als het blijft aanhouden.

Wat de rest betreft: hij heeft waarschijnlijk pijn en kan daarom geen fijne houding vinden... maar als hij slaapt, betekent het dat hij zich nu even wat beter voelt. Het is ook heel normaal dat hij anders is... het was een zware dag voor hem, je moet hem echt even laten bijkomen.

Vertaald Frans
    M
    Mjxn Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ongeveer tien jaar geleden is ons hetzelfde overkomen met onze kleine Pacha, die toen 2 jaar oud was. Hij was alleen van de 4e verdieping gevallen; mijn vriendin vond hem beneden, helemaal in shock, en toen ze hem weer mee naar boven nam, kroop hij meteen weg in een kast waar hij normaal nooit kwam. We besloten even af te wachten voordat we naar de dierenarts gingen, want lichamelijk leek er niks aan de hand, behalve dat hij zijn brokjes niet meer at. Dus kochten we wat natvoer voor hem en dat ging er wel in. Maandag zijn we toch naar de dierenarts gegaan en die stelde vast dat hij niks mankeerde, behalve een gebroken kaak. Blijkbaar vangt de kaak de klap op als een kat van grote hoogte valt. Dus buiten de enorme schrik voor hem en voor ons, en een paar dagen waarin hij zich wat raar gedroeg, ging het eigenlijk prima met onze Pacha. Vandaag de dag komt hij nog steeds lekker knuffelen en haalt hij van die typische kattentrucs uit; ik hoop dat jouw kat er ook zo goed vanaf komt, en als je je echt zorgen maakt, bel dan gewoon je dierenarts, daar zijn ze voor. Als mijn hond zich niet lekker voelt, aarzel ik niet en bel ik gewoon😎

Bedankt voor je berichtje, gelukkig heeft mijn kat geen gebroken kaak of iets anders. Mijn kleine Maiko ligt heerlijk te slapen op de bank, zijn ademhaling is rustig en hij heeft al een uur niet meer overgegeven. Ik denk dat de autorit hem een beetje heeft aangegrepen (ik woon in het buitengebied en de weg naar de dierenarts is een 90 km/u-weg waar je zo'n 20 minuten over doet), volgens mij was hij gewoon een beetje misselijk! Ik blijf hem goed in de gaten houden en als ik merk dat er iets niet klopt, bel ik de dierenarts weer 😋

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 11

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!