Mijn kat is geobsedeerd door eten!

K
Krounik Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond!

Ik schrijf dit bericht omdat ik geen oplossing kan vinden voor mijn kat van 8 maanden oud. Ze is 2 maanden geleden gesteriliseerd. Toen we haar kregen met 5 maanden at ze nog vrij rustig en kon ze zichzelf goed reguleren. Na verloop van tijd ging ze haar dagelijkse portie steeds sneller opeten en aan het einde van de dag had ze niets meer over. Daarom hebben we besloten om het eten in meerdere maaltijden te verdelen. Op dit moment is ze gesteriliseerd en krijgt ze 25g brokjes en 50g natvoer (van het merk Ziggy, een Frans merk van erg goede kwaliteit). Alleen is het inmiddels onbeheersbaar geworden. Sinds haar sterilisatie is het nog erger.

Ze is compleet geobsedeerd door eten, zo erg zelfs dat ze alles vreet wat er rondslingert (zelfs dingen die geen eten zijn...). Ze steelt ook veel, we kunnen niets laten liggen (ze likt de olijfolie uit de pan als ik die nog maar 2 minuten koud op het aanrecht laat staan en mijn rug toekeer). Ze verscheurt verpakkingen brood om het op te eten, enzovoort. Het is nog erger als we haar natvoer geven; ze zou bijna onze vingers opeten om maar sneller te kunnen eten. En anders krijg je een heel concert aan gemiauw als zij heeft besloten dat het etenstijd is...

We hebben geprobeerd om haar meer te geven of zelfs onbeperkt te laten eten, maar toen at ze de hoeveelheid van 2 dagen aan brokjes in 15 minuten op, wat resulteerde in 3 dagen diarree...

We weten nu echt niet meer wat we moeten doen.... Hebben jullie tips?

Bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

11 antwoorden
Sorteren op:
  • Yuna La Ficelle
    Yuna la ficelle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Monique ook, maar ze is nog niet helemaal weg 😁 dus geen jaloerse scènes asjeblieft....

Vertaald Frans
    Yuna La Ficelle
    Rapporteren

Inderdaad kalou,

En ik hoop echt dat het goed gaat met jou en je kleine Perzische, want het viel me op dat je de afgelopen maanden minder aanwezig was op het forum.

Je wordt echt gemist! Net als de belevenissen van ulalie, bluecat, landoras of benito; als je er niet bent, valt dat meteen op 🙄

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb altijd onbeperkt brokjes gegeven + natvoer wanneer ze erom vroegen (wat meestal neerkomt op 6 of 8 keer per dag, of zelfs vaker). Ik heb nog nooit een te dikke kat gehad, of het nu een buitenkat of een binnenkat was.

Vertaald Frans
    Landoras
    Landoras Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, welk merk brokjes en natvoer geef je hem/haar?

Vertaald Frans
    K
    Rapporteren

Super, dank je wel! Ik ga ook nog even een ontwormingskuurtje herhalen, je weet maar nooit. Ik ga haar portie ook langzaam verhogen om te kijken of het beter gaat! Ik geef haar ook wat courgette, ze is er dol op dus dat vult haar maagje lekker. Wat die diarree betreft, ja dat is echt een probleem... zodra ze te veel eet (vergeleken met normaal), krijgt ze meteen last van zachte ontlasting. En aangezien ze een semi-angora is, zit het meteen overal in haar vacht... geen pretje hoor haha.

Vertaald Frans
    Yuna La Ficelle
    Rapporteren

Hoi,

Ik was bang dat je beledigd zou zijn, maar gelukkig niet, dus dat is top.

Het is best wel gek dat je bang bent dat ze er diarree van krijgt. Eigenlijk kan te veel eten ervoor zorgen dat ze het weer uitspuugt (overgeven dus 😂), maar het geeft geen diarree BEHALVE.... bij graanvrije voeding!

Verder, in tegenstelling tot een idee dat naar mijn mening iets te veel wordt verspreid, komt verzadiging niet door de hoeveelheid eiwitten die een kat eet, maar puur door het feit dat hun buikje goed gevuld is. Ze hebben geen metertje om calorieën en dierlijke eiwitten te tellen die hen vertelt wanneer ze niet meer geacht worden honger te hebben.

Eerlijk gezegd vind ik dat brokjes onbeperkt beschikbaar moeten zijn, maar anders kun je in ieder geval de hoeveelheid van zowel de brokjes als het natvoer verdubbelen. Let er ook goed op dat ze regelmatig genoeg drinkt, want omdat ze niet veel natvoer krijgt, moet je dat echt compenseren door haar veel te drinken aan te bieden en haar te stimuleren (water regelmatig verversen, vers water, een drinkfontein...).

Het klopt dat 2,5 kg geen groot formaat is, maar ik denk echt dat ze aan de ene kant gewoon honger heeft en aan de andere kant dat die diarree niet komt doordat ze te veel gegeten zou hebben, maar dat het direct te maken heeft met de graanvrije voeding. Sommige katten (echt heel veel) verteren dat absoluut niet, zelfs niet met een goede overstap en alles zoals het hoort.

Je zou haar maaltijden eventueel kunnen aanvullen met echt vlees, rauw of gekookt: kipfilet, witvis (of roze vis zoals zalm, maar dat is duur), rundvlees (stukjes voor fondue of stoofvlees zijn niet duur). Zo weet je zeker dat ze er niet dik van wordt.

Vertaald Frans
    K
    Rapporteren

Hoi allemaal, bedankt voor jullie reacties!

Ik snap wat jullie zeggen, maar mijn dierenarts zei dat ze maar 25g brokjes + 50g natvoer nodig heeft... Dus ik weet nu niet zo goed wat ik ervan moet denken! Op dit moment krijgt ze brokjes voor gesteriliseerde katten en natvoer van het merk Ziggy (een Frans merk, graanvrij en eiwitrijk).

Mijn poes woont in een appartement en ze is echt een kleintje, ze weegt 2,5 kg (een normaal gewicht voor haar grootte), dus ik ben bang dat ze te dik wordt. Ik ben misschien een beetje bang voor die gewichtstoename omdat mijn vorige kat flinke gewichtsproblemen had en ik wil niet dezelfde fouten maken.

En als ik haar een grotere portie geef, krijgt ze diarree en dat is voor haar natuurlijk ook niet fijn...

Vertaald Frans
    K
    Kelinda Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

HETZELFDE HIER: hij krijgt niet genoeg te eten, dus hij heeft honger.

Je moet brokken geven die rijk zijn aan dierlijke eiwitten, met vlees als eerste ingrediënt en een goed PERCENTAGE van minimaal 25% (en dat is eigenlijk al weinig). Hoe meer dierlijke eiwitten erin zitten, hoe minder hij qua hoeveelheid zal eten, omdat hij sneller zijn benodigde portie eiwitten binnenkrijgt; hij is immers een strikte carnivoor.

Hij zal zichzelf gaan reguleren, dus geen zorgen. Geef hem gewoon onbeperkt brokken voor gesteriliseerde katten (met of zonder granen), plus minstens één portie natvoer per dag voor de nodige vochtinname.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Eens. Je kat heeft honger, wat voor veel stress zorgt. Hierdoor gaat ze schrokken, met eventueel overgeven of diarree als gevolg. Geef haar onbeperkt light-brokjes en minstens een dubbele portie natvoer vergeleken met wat ze nu krijgt. Je kat lijdt hier emotioneel onder, want honger is de grootste angst voor een dier.

Vertaald Frans
    M
    Mike64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ben het eigenlijk wel met Yuna eens, mijn kat is niet zo'n fan van brokjes. Hij kan er onbeperkt bij en eet ze op vrij onregelmatige tijden... laten we zeggen als 'tussendoortje', want hij jaagt ook nog en eet zijn prooien op. Daarentegen eet hij wel 2 tot 3 zakjes natvoer van 85 gram per dag. Hij is 4 jaar oud en weegt 4 kg, zijn gewicht blijft hartstikke stabiel.

Dus ja, ik denk dat je kat inderdaad nog honger heeft... Dat ze zich op al het eten stort, komt daar volgens mij door. Het is normaal dat ze die onbeperkte brokjes in het begin aanvalt... dat doen ze allemaal, maar na een tijdje begrijpen ze dat er altijd eten staat en gaan ze zichzelf reguleren.

Om jezelf gerust te stellen, kun je haar voer voor gesteriliseerde katten geven.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 11

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!