Mijn kat is depressief sinds de komst van de nieuwe

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Mijn vriendin heeft al een jaar of 3 à 4 een kat, die dus inmiddels tussen de 4 en 5 jaar oud moet zijn. Sinds we samen zijn, is haar kat echt mijn kat geworden, want hij is dol op me. Ik breng namelijk veel tijd met hem door: spelen, grapjes maken, een beetje plagen en natuurlijk knuffelen (wanneer hij dat wil).

Door de tijd heen is hij me steeds meer genegenheid gaan tonen, zo erg zelfs dat hij eigenlijk alleen nog maar bij mij wil zijn. Ik ben bijvoorbeeld de enige bij wie hij op schoot komt liggen en die hem mag aaien.

Zeven maanden geleden nam onze buurman ook een kat in huis. Die kwam vaak op ons terras kijken. Mijn kat is helemaal niet sociaal naar andere katten, maar ik heb hem geleerd om dat wel te zijn. Na een maandje begonnen ze samen te spelen.

Dat was het begin van een mooie vriendschap. Ze speelden de hele tijd samen, en tussen de rustmomenten door kwam mijn kat naar mij toe om te spelen of even te knuffelen.

Maar twee maanden geleden is de buurman verhuisd.

Onze kat begon steeds meer aandacht te vragen. Soms kon ik even niet voor hem zorgen en dan zag ik hem sip in een hoekje gaan liggen... Dat brak m'n hart, maar het kon op dat moment niet anders. Omdat we willen dat hij gelukkig is, hebben we een tweede kat in huis genomen. Een kitten van 3 maanden.

De kitten werd vanaf de eerste dagen goed ontvangen. Behalve wat blazen van de eerste kat, gebeurde er niets bijzonders. Na twee weken begonnen ze samen te spelen, maar onze kat was heel voorzichtig omdat hij wist dat het een kitten was, en speelde maar kort met hem.

Alleen begon mijn kat te veranderen. Hij is wat zwaarder geworden, vraagt niet meer om aandacht, slaapt niet meer bij ons en speelt ook niet meer met mij... Kortom, onze oude gewoontes zijn er niet meer. Erger nog: de kitten probeert met hem te spelen, maar hij wijst hem meestal af. Of als hij ergens ligt en de kitten komt hem lastigvallen, dan gaat hij liever weg en laat hij de plek aan de kitten over. Nu wil hij alleen nog maar alleen slapen, het grootste deel van de dag. Ik heb het gevoel dat hij depressief is.

Nu vraag ik me af of dit tijdelijk is, tot de kitten wat groter is en zijn plekje heeft gevonden, of dat dit samenwonen te zwaar voor hem is en we voor de nieuwe kitten een ander huisje moeten zoeken.

Hebben jullie anders nog tips zodat ik mijn kat van vroeger weer 'terugkrijg'?

Bedankt dat je de tijd hebt genomen om dit te lezen, en alvast duizendmaal dank voor de hulp.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

6 antwoorden
Sorteren op:
  • N
    Noisettebaton Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi allemaal, mijn kat van twee jaar speelt niet meer sinds we terug zijn van vakantie. Hebben jullie tips of ideeën? Hij heeft thuis superveel speeltjes, maar op het moment doet hij er helemaal niets mee. Alvast bedankt!
    Vertaald Frans
    R
    Ragnar Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik zou beginnen met het eerste advies van Proveto op te volgen. Als hij rustiger is geworden, minder of zelfs helemaal niet meer speelt en veel meer slaapt, let dan goed op dat het geen ziekte of iets anders is.

Vertaald Frans
    M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je kunt feromonensprays proberen, dat werkt bij sommige katten goed, maar anderen zijn er totaal ongevoelig voor.

Ik heb zelf een kat met een 'apart' karakter. Als hij geërgerd is, doet hij een beetje hetzelfde als die van jou. Hij zondert zich af, blijft buiten, komt niet als ik hem roep, enz...

Eigenlijk wil hij zich een beetje laten smeken. Als ik doorzet en hem 'vang' voor een knuffel, is hij hartstikke blij! Het is een beetje alsof hij test of ik hem nog wel wil.

Ik snap natuurlijk wel dat niet alle katten zoals de mijne zijn, maar het is het proberen waard.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Ik heb zelf twee poezen die ik niet op hetzelfde moment heb gekregen.

Mijn eerste gedroeg zich in het begin ook zo, dus heb ik besloten om aparte plekjes voor ze te maken, met daarnaast ook gemeenschappelijke ruimtes.

Ze hebben elk hun eigen voer- en waterbakje en eigen slaapplekjes.

Ik heb er heel goed op gelet dat de ene de andere niet ging overheersen en ik zorgde dat ik met allebei speelde en ze allebei evenveel knuffels gaf.

Het eerste jaar was mijn eerste poes heel afstandelijk naar ons toe, maar nadat ze zag dat we geen onderscheid maakten, werd alles weer zoals vanouds.

Nu vechten ze nog wel eens af en toe. Als eentje begint, geef ik haar op haar kop, en als ze het allebei tegelijk doen, geef ik ze allebei de volle laag. Daardoor gaat het samenwonen nu hartstikke goed.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi!

Hoe lang zie je deze gedragsverandering nu al? Heb je ook andere signalen gezien (bijvoorbeeld een verandering in de eetlust of het drinkgedrag)? Is hij onlangs nog door de dierenarts nagekeken? Een kat die plotseling anders reageert op iedereen in huis en wat suffer wordt, kan ook een teken van ziekte zijn. Als deze verandering heel plotseling kwam, is een kleine controlebeurt misschien verstandig.

Verder is het in elk geval een goed teken dat ze niet agressief naar elkaar zijn.

Probeer zijn omgeving zo uitdagend mogelijk te maken om hem extra te stimuleren. Maak wat schuilplekjes in de hoogte waar hij zich even kan terugtrekken voor het kitten, dat voor hem misschien wat te druk is. Zorg voor wat eigen plekjes of slaaphoekjes waar alleen je eerste kat kan komen, zodat hij zich af en toe even kan afzonderen.

Trek gerust wat tijd alleen met hem uit, ook al moet je daarvoor even de deur dichtdoen van de kamer waar hij slaapt. Plan echt momentjes voor hem in, ook als hij er zelf niet om vraagt, en daag hem lekker uit.

Houd ook vast aan zijn vaste gewoontes (etenstijden, speeltijd...) en stimuleer hem daarbij.

Probeer ook wat nieuws te vinden dat hem extra motiveert (een superleuk nieuw speeltje of een snack waar hij een moord voor zou doen...).

Er is natuurlijk een verschil tussen even spelen met de buurman en constant zo’n wiebelkont naast je hebben die niet stil kan zitten. De twee boefjes hebben waarschijnlijk gewoon wat tijd nodig om aan al deze veranderingen te wennen.

Maak volop gebruik van positieve bekrachtiging (als ze samen spelen, lief tegen elkaar doen zoals elkaar likken, of tijdens het knuffelen) met een zachte, vrolijke stem, snoepjes, spelletjes of wat hem dan ook maar motiveert...

Mijn kat deed een beetje hetzelfde als de jouwe toen ik een tweede volwassen kat adopteerde. De tweede was erg knuffelig en speels, terwijl mijn eerste dat niet echt was. Ik denk dat de weinige interactie die hij met ons had, naast het contact met de tweede kat, voor hem voldoende was. Na het overlijden van de tweede kat werd hij opeens een enorme plakkerd die constant aandacht vroeg (door 's nachts de boel bij elkaar te miauwen...). Mijn kat was verder helemaal niet sociaal en accepteerde alleen die tweede kat. Misschien was de komst van de tweede kat bij jou een beetje te plotseling? Je zou ze in aparte ruimtes kunnen houden en ze alleen tijdens etenstijd samen in één kamer kunnen laten, zodat ze hun ontmoetingen associëren met iets heel positiefs, en dan eindigen met een speelsessie.

Je kunt ook overwegen om contact op te nemen met een gedragstherapeut als deze gedragsverandering je zorgen baart.

Mélissa - Diergeneeskunde student aan de École Nationale Vétérinaire d'Alfort (EnvA), Projectleider bij ProVéto Junior Conseil, de Junior-Conseil van de EnvA http://proveto.net/

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

De oplossing is volgens mij om het kitten de tijd te geven om te wennen en vooral om echt wat tijd apart door te brengen met je oude kat (al moet je daarvoor even in een andere kamer gaan zitten). Probeer ook een mandje te kopen zodat hij rustig kan slapen en wat speeltjes voor het kitten. Het gebeurt vaak dat een kat ander gedrag laat zien als er een nieuweling bij komt, maar dat is hier geen ramp omdat hij niet agressief is.

Je moet ook de tijd nemen om de energie van het kitten te sturen en door te gaan met de opvoeding, zodat de kleine begrijpt dat rust ook belangrijk is. Wat betreft het territorium: denk eraan om twee kattenbakken neer te zetten en twee verschillende voerbakjes die een stukje uit elkaar staan, zodat je volwassen kat zich niet 'overrompeld' voelt.

Verder lijkt het gedrag me heel normaal; je volwassen kat wil niet meer spelen zoals vroeger en het kitten wil niets anders, dus dat gedrag is helemaal niet gek.

Vertaald Frans
  • 6 reacties van 6

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!