Hoi allemaal,
Mijn vriendin heeft al een jaar of 3 à 4 een kat, die dus inmiddels tussen de 4 en 5 jaar oud moet zijn. Sinds we samen zijn, is haar kat echt mijn kat geworden, want hij is dol op me. Ik breng namelijk veel tijd met hem door: spelen, grapjes maken, een beetje plagen en natuurlijk knuffelen (wanneer hij dat wil).
Door de tijd heen is hij me steeds meer genegenheid gaan tonen, zo erg zelfs dat hij eigenlijk alleen nog maar bij mij wil zijn. Ik ben bijvoorbeeld de enige bij wie hij op schoot komt liggen en die hem mag aaien.
Zeven maanden geleden nam onze buurman ook een kat in huis. Die kwam vaak op ons terras kijken. Mijn kat is helemaal niet sociaal naar andere katten, maar ik heb hem geleerd om dat wel te zijn. Na een maandje begonnen ze samen te spelen.
Dat was het begin van een mooie vriendschap. Ze speelden de hele tijd samen, en tussen de rustmomenten door kwam mijn kat naar mij toe om te spelen of even te knuffelen.
Maar twee maanden geleden is de buurman verhuisd.
Onze kat begon steeds meer aandacht te vragen. Soms kon ik even niet voor hem zorgen en dan zag ik hem sip in een hoekje gaan liggen... Dat brak m'n hart, maar het kon op dat moment niet anders. Omdat we willen dat hij gelukkig is, hebben we een tweede kat in huis genomen. Een kitten van 3 maanden.
De kitten werd vanaf de eerste dagen goed ontvangen. Behalve wat blazen van de eerste kat, gebeurde er niets bijzonders. Na twee weken begonnen ze samen te spelen, maar onze kat was heel voorzichtig omdat hij wist dat het een kitten was, en speelde maar kort met hem.
Alleen begon mijn kat te veranderen. Hij is wat zwaarder geworden, vraagt niet meer om aandacht, slaapt niet meer bij ons en speelt ook niet meer met mij... Kortom, onze oude gewoontes zijn er niet meer. Erger nog: de kitten probeert met hem te spelen, maar hij wijst hem meestal af. Of als hij ergens ligt en de kitten komt hem lastigvallen, dan gaat hij liever weg en laat hij de plek aan de kitten over. Nu wil hij alleen nog maar alleen slapen, het grootste deel van de dag. Ik heb het gevoel dat hij depressief is.
Nu vraag ik me af of dit tijdelijk is, tot de kitten wat groter is en zijn plekje heeft gevonden, of dat dit samenwonen te zwaar voor hem is en we voor de nieuwe kitten een ander huisje moeten zoeken.
Hebben jullie anders nog tips zodat ik mijn kat van vroeger weer 'terugkrijg'?
Bedankt dat je de tijd hebt genomen om dit te lezen, en alvast duizendmaal dank voor de hulp.