Mijn kat heeft een zwarte vlek in zijn bek, is dit ernstig?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, sinds gisteren doet mijn kat een beetje vreemd. Vandaag rende hij achter me aan omdat hij wilde eten, maar het lukt hem niet om iets door te slikken. Hij vergaat van de honger...

Ik heb in zijn bek gekeken en hij kwijlt een beetje. Zoals je op de foto kunt zien, heeft hij een grote, nogal verdachte zwarte vlek die hij eerst niet had... Wanneer hij ademt, hoor je kleine geluidjes die hij eerst niet maakte, een beetje zoals een "astma-aanval".

Ik maak me best wel zorgen en hoop op een snelle reactie.. alvast bedankt.

Mijn kat heeft een zwarte vlek in zijn bek, is dit ernstig?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

15 antwoorden
Sorteren op:
  • D
    Del2244 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Het zou handiger zijn om te weten wat jouw kat precies heeft.

Dit soort plekjes zijn erg zorgwekkend, zeker als ze ervoor zorgen dat je kat niet meer kan eten.

Daarvoor is er maar één oplossing: even naar de dierenarts gaan.

Laat je weten hoe het gaat? 😺

Vertaald Frans
    S
    Soulisso Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, mijn kat heeft sinds kort precies hetzelfde. Ben je er uiteindelijk achter gekomen wat hij mankeerde? Bedankt!

Vertaald Frans
    T
    Toutitouti69 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ben naar een dierenkliniek gerend voor een röntgenfoto en medicijnen zodat mijn kat een paar dagen kon bijkomen en haar pootje in ieder geval een week minder pijnlijk zou zijn. Daarna liep ze weer prima. Een dierenarts aan de telefoon zei dat ik ook gewoon een afspraak bij mijn eigen dierenarts had kunnen maken. De rekening van de kliniek was circa € 1.500, vergeleken met zo'n € 140 tot € 190 bij de gewone dierenarts. Luister dus niet zomaar naar iedereen; ik heb mijn hele budget voor de huur en m'n eten erdoorheen gejaagd. Die tarieven slaan echt nergens op... 😮

Vertaald Frans
    T
    Rapporteren

Ik weet niet of die persoon na een jaar nog gaat reageren, zeker omdat dit het enige bericht in een jaar tijd was...

En ik weet niet eens of ze wel naar een dierenarts is geweest...

Ga er maar vanuit dat die kat is overleden aan een ernstige ziekte waardoor hij niet meer kon eten. Als jouw kat dezelfde symptomen heeft, laat dan alsjeblieft je muis en toetsenbord los en pak je telefoon om direct een dierenarts te bellen!

Vat dit niet aanvallend op, maar zoals een jaar geleden ook al is gezegd: we kunnen via internet geen dieren genezen of diagnoses stellen, tenzij je een dierenarts bent. Maar zelfs al zou ik een dierenarts zijn, dan nog zou mijn enige advies zijn om naar een collega te gaan voor een bevestiging van de diagnose en vooral voor de juiste behandeling. Het doel is immers om je kat te genezen, niet alleen om te weten wat hij heeft!

Vertaald Frans
    T
    Rapporteren

Ik weet niet of diegene na een jaar nog wel reageert, zeker omdat dit het enige bericht was in een jaar tijd...

En ik weet niet eens of er wel een dierenarts is geraadpleegd...

Ga er maar vanuit dat die kat is overleden aan een ernstige ziekte waardoor hij niet meer kon eten. Als je kat dezelfde symptomen heeft, laat dan je muis en toetsenbord liggen en pak je telefoon om de dierenarts te bellen, alsjeblieft!

Vat dit niet verkeerd op, maar zoals een jaar geleden ook al is gezegd: we kunnen via internet niet behandelen of diagnoses stellen, tenzij je een dierenarts bent. Maar zelfs al zou ik een dierenarts zijn, dan zou mijn enige advies zijn om naar een collega te gaan, zodat die de diagnose kan bevestigen en je vooral de juiste behandeling kan geven. Het doel is namelijk om je kat te genezen, niet alleen om te weten wat hij heeft!

Vertaald Frans
    L
    Leonbeloin Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt centpedigree!

Je hebt groot gelijk dat je benadrukt hoe belangrijk het is om zo snel mogelijk een afspraak te maken. Helaas is het financiële plaatje vaak een drempel die mensen tegenhoudt.

Wat de antibiotica betreft heb ik echt alles al geprobeerd: natvoer, melk, vissaus, sterke kaas... Niets werkt, en eerlijk gezegd begrijp ik haar wel. Ik heb zelf een klein beetje van het poeder geproefd na het fijnmaken en het is echt ontzettend bitter. Ik ben dus zeker van plan om binnenkort weer naar de dierenarts te gaan. De voerbakjes zijn van glas en rvs. Wordt vervolgd...

Fijne dag!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Oudere katten krijgen heel vaak van dit soort zwarte vlekjes op de slijmvliezen van hun bek, neus en zelfs op de randjes van hun ogen. Er is meestal niks aan de hand, maar bij twijfel kun je het beste even contact opnemen met je dierenarts. Je kunt immers beter een keer voor niets gaan dan dat je te laat bent.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

We hadden allemaal wel willen weten hoe het met fio83 is afgelopen...

Maar zoals ik al zei, al een jaar geen enkel bericht meer...

Je kunt erachter komen door op de naam te klikken en naar de Wamiz-geschiedenis te gaan... Je ziet daar een hele lieve foto van haar en haar kat, maar vooral een grote stilte. Dat maakt me echt somber, want ik ben bang dat haar kat waarschijnlijk is doodgegaan door die rotplek bij de mondhoek...

Wat betreft de tweede persoon met een kat met dezelfde symptomen in de bek: die heeft Wamiz verlaten...

Bedankt dat je nog even hebt laten weten hoe het bij de dierenarts was. Ik hoop echt dat jouw kat niet dezelfde ziekte heeft als die van fio...

Wat betreft de antibiotica: je kunt proberen het door het natvoer te mengen door de pil te pletten. Of in wat speciale kattenmelk of babymelk, maar het is echt belangrijk dat je het geeft. Ik weet echter maar al te goed dat een tegenstribbelende kat niet makkelijk is!

Voor de niesziekte heeft die zwarte (rot)plek geen direct verband, maar je moet er wel rekening mee houden. Het grootste probleem van niesziekte is natuurlijk in de eerste plaats dat het dodelijk kan zijn, ten tweede de besmettelijkheid en onbehandelbaarheid, en voor jouw kat als derde het risico op een secundaire infectie!

Eigenlijk slokt die (verdomde) niesziekte het hele immuunsysteem op, zelfs als de kat geen chronische aanval heeft. Als hij dan al wat zwak is en er komt een tweede ziekte bij, dan maakt de kat geen schijn van kans...

Dat geldt ook voor de andere symptomen naast die zwarte plek, die volgens mij niets met de niesziekte of die zwarte plek te maken hebben...

Acne kan komen door het gebruik van een plastic voerbak, als het tenminste bij de kin zit(?)

Nou! Ik hoop dat je hier wat aan hebt... verwacht geen reactie meer van fio of van degene die zijn profiel heeft verwijderd... niet omdat ze egoïstisch zijn ofzo, maar waarschijnlijk is het heel droevig afgelopen en dan heb je natuurlijk wel wat anders aan je hoofd dan forums en discussies!

Ik zeg dit omdat ik me wel besef dat ik soms wat bot kan overkomen door kortaf te zeggen dat je een dierenarts moet raadplegen in plaats van op Wamiz te zitten typen....

Waarom die tweede persoon zo snel van Wamiz is weggegaan? Mijn schuld?

Maar we zien zoveel dierenleed en menselijk verdriet, en we zijn zo machteloos achter een scherm... Eigenlijk denk ik dat, of je nu een dierenarts bent of een gewone burger, een kenner of een totale idioot, "ga naar een dierenarts" altijd het beste gezondheidsadvies blijft dat je op een forum kunt geven.

Vertaald Frans
    L
    Leonbeloin Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal, ik ben ook erg benieuwd naar de uitkomst van je bezoek aan de dierenarts. Mijn kat had een maand geleden ongeveer dezelfde symptomen. Het was echt een drama! Haaruitval, korstjes bij de ogen en neus, acne, astma en die bekende zwarte bultjes op precies dezelfde plek. Maar ze had gelukkig geen gebrek aan eetlust. Zo snel mogelijk naar de dierenarts dus! Even voor de context: het is een binnenkat van 12 jaar die ik pas geleden heb geadopteerd. Sinds een paar maanden ontdekt ze dus de geneugten van het buitenleven op het platteland (haar eerste vlooien!) en het feit dat er ook nog andere soortgenoten rondlopen.

De dierenarts dacht aan verschillende dingen: niesziekte, een heftige reactie op haar eerste vlooienbesmetting of een chronische voedselallergie. Ze kreeg een injectie met cortison en er werden antibiotica en omega 3 als voedingssupplement voorgeschreven. Het lukte me echt niet om die antibiotica te geven, dus ik ben ermee gestopt. Een maand later gaat alles goed, haar haren groeien weer aan en ze is hartstikke levendig! Alleen de acne en de zwarte vlekjes in haar bek zijn er nog... Ik ben dus heel benieuwd naar jouw ervaringen. Bedankt en nog een fijne dag!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik weet niet of diegene na een jaar nog wel gaat reageren, zeker omdat dat het enige bericht in een jaar tijd was...

En ik weet niet eens of diegene wel naar een dierenarts is geweest...

Ga er maar vanuit dat de kat is overleden aan een ernstige ziekte waardoor hij niet meer kon eten. Als jouw kat dezelfde symptomen heeft, laat je muis en toetsenbord dan nu direct voor wat ze zijn en pak je telefoon om een dierenarts te bellen, alsjeblieft!

Vat het niet verkeerd op, maar zoals een jaar geleden ook al werd gezegd: we kunnen via internet niet behandelen of diagnoses stellen, tenzij je een dierenarts bent. Maar zelfs al zou ik een dierenarts zijn, dan zou mijn enige advies zijn om naar een collega te gaan zodat die de diagnose kan bevestigen en je vooral de juiste behandeling kan geven. Het doel is immers om je kat te genezen, niet alleen om te weten wat hij heeft!

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 15

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!