Mijn kat heeft altijd honger en steelt

Angelaba
Angelaba Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik heb een groot probleem met mijn kat van 6 maanden oud. Ze heeft altijd honger; ik heb het gevoel dat het echt een obsessie voor haar is, zelfs na haar sterilisatie. Ze gaat zelfs zo ver dat ze eten van de borden steelt, prullenbakken leegt en zelf de zakken met brokjes openmaakt. Ze schrokt haar brokjes razendsnel op en rent daarna meteen naar die van mijn andere kat om die ook op te eten... En dat terwijl ik haar al veel meer geef dan de aanbevolen hoeveelheid. Ik heb echt alles geprobeerd om het stelen te stoppen, of het nu met de plantenspuit is, met mijn stem, gebaren of door haar bij haar nekvel de kamer uit te zetten. Ik weet het echt niet meer... Dus als jullie nog ideeën hebben, hoor ik het graag.

(Ik vraag me af of ze als kitten misschien te weinig te eten heeft gehad of te vroeg is gespeend, en of daar dan nog wel iets aan te veranderen is..)

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

11 antwoorden
Sorteren op:
  • Lamèremichelle
    Lamèremichelle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Met 6 maanden is ze nog lang niet uitgegroeid; ze kan een groeispurt hebben, vreetbuien of weet ik veel wat.

Ik heb dat lang geleden ook meegemaakt met een puppy. Omdat hij niet goed was gespeend (eigenlijk had hij gewoon honger tijdens de speenperiode), was mijn oplossing om zijn bakje direct bij te vullen zodra het leeg was. Hij at als een bezetene, tot hij er ziek van werd, moest overgeven en het vervolgens weer opat... Na 2 of 3 dagen was zijn angst verdwenen en was hij anders 'geprogrammeerd': hij at naar behoefte, wetende dat er altijd genoeg zou zijn.

Jouw kat is nog jong, dus ik denk dat dit wel kan werken.

Mijn kat is ongeveer even oud als die van jou. Ze heeft onbeperkt brokjes staan. Hoewel ze op sommige momenten met veel trek eet, eet ze in totaal nog geen half kopje per 24 uur.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

je moet dit even met de dierenarts bespreken, het zou een schildklierprobleem kunnen zijn

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi! Mijn eigen kleine meid, die ik met 6 maanden heb gekregen, is nu anderhalf jaar en het is echt een enorme vreetzak en een diefje.

Zoals ik ook al in sommige reacties las, maken de brokjes echt een groot verschil. Sinds ik ben overgestapt op Nutrivet, eet Maki veel minder (fijn voor de portemonnee!) en ze probeert haar zak voer niet meer leeg te roven. Ik kan haar nu gewoon een hele portie geven zonder dat ze alles in één keer naar binnen schrokt zoals ze eerst deed; soms laat ze het zelfs gewoon staan!

Ze blijft natuurlijk wel een lekkerbek; zodra ik iets uit de koelkast haal, staat ze al met haar neus vooraan. En als ik even niet oplet en mijn rug toekeer, is mijn bord leeg, haha! Ik ben wel altijd consequent gebleven: zonder echt boos te worden, pakte ik het gestolen eten altijd direct weer af en blies ik zachtjes op haar neus. Inmiddels doet ze het veel minder en komt ze gewoon op een stoel naast me aan tafel zitten om mee te kijken (al waagt ze nog wel eens een poging hoor).

Wat betreft de prullenbak: ik heb onderin wat gewichten gelegd zodat ze hem niet meer kan omgooien, en ik laat natuurlijk niks meer op het aanrecht rondslingeren.

Nou, ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar in ieder geval heel veel succes! ^^

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Allereerst bedankt voor je reactie,

ze was 2 maanden oud en werd gevonden in een stapel hout, dus het is inderdaad heel goed mogelijk dat dit een van de redenen is.

Ik geef haar Virbac, dat zijn de brokken die de dierenarts verkoopt en die zijn dus van zeer goede kwaliteit.

😈

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Angelaba... Welkom bij de club! Bij mij duurt het inmiddels al bijna tien jaar... ^^ Sinds ik hem als kitten heb, is het een bizar fenomeen waar ik nog steeds met open mond naar sta te kijken. Mijn kat wil de hele dag door eten, we kunnen echt helemaal niets laten slingeren, maar dan ook echt NIETS. Ik weet niet of dat bij jou ook zo is, maar die van mij kan zich natuurlijk totaal niet inhouden, dus het is onmogelijk om onbeperkt brokjes te laten staan zoals veel andere eigenaren doen. lol

Ik heb het idee dat die van jou wel eens dezelfde kant op zou kunnen gaan als die van mij. Als dat zo is: je moet gewoon goed op de hoeveelheid voeding letten (zeker als je meerekent wat hij allemaal pikt). Ik probeer zelf altijd op het oog mijn kat op een gezond gewicht te houden. Het is ook belangrijk om voor goede kwaliteit brokjes te kiezen en veel met hem te spelen, zodat hij zijn energie kwijt kan. Maar maak je geen zorgen, de kat is er echt niet minder gelukkig om en het baasje ook niet. Je kat is waarschijnlijk net als die van mij en net als miljoenen mensen: een echte levensgenieter die van lekker eten houdt :)

Het baasje van Jack

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Het zou kunnen dat ze ziek is en haar brokjes daarom te snel verteert.

Gaat ze vaak naar de kattenbak?

Als dat zo is, moet je even naar de dierenarts gaan, want ze kan er echt ziek van worden.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Dat dacht ik ook al. Het gaat er niet om dat je maar blijft voeren, maar dat je kwaliteit geeft. De brokjes die je geeft bevatten maar heel weinig vlees en een hoop troep, dus het is logisch dat je kat om meer blijft vragen...

Vergeet niet om haar ook natvoer te geven. Natte voeding is onmisbaar als aanvulling op onbeperkt vers water.

Vertaald Frans
    Healthy Pets
    Healthy pets Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Inderdaad, ze is waarschijnlijk niet goed gespeend, vandaar die obsessie met eten.

Virbac (net als alle brokken die je bij de dierenarts koopt) is, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, absoluut niet geschikt voor het dieet van een kat.

Aangezien een kat een strikte carnivoor is, net als een tijger of een leeuw, hangt zijn voedingsbehoefte af van de inname van vlees (dierlijke eiwitten).

Wat we terugvinden in de brokken van Virbac:

- Granen => erg slecht voor katten vanwege het hoge gehalte aan koolhydraten, en potentieel giftig door mycotoxines

- Dierlijke eiwitten van meer dan twijfelachtige kwaliteit en een relatief laag percentage (waarschijnlijk minder dan 30%)

- Plantaardige bijproducten

Naast dat ze te rijk zijn aan koolhydraten (meer dan 30% is echt enorm), zijn ze simpelweg niet geschikt en niet voedzaam genoeg.

Kortom, als je kat deze brokken eet, is het alsof je zelf enorme honger hebt en pinda's gaat eten om verzadigd te raken: het stilt de trek voor even, maar het voedt je niet echt. Het voldoet totaal niet aan de voedingsbehoeften van je lichaam, het vergroot de kans op gezondheidsproblemen (diabetes, overgewicht, alvleesklierontsteking...) en je krijgt al snel weer honger.

Dat is precies wat er met je kat gebeurt als je brokken geeft die hoofdzakelijk uit granen en dierlijke eiwitten van slechte kwaliteit bestaan!

Om echt verzadigd te raken, heeft je kat voeding nodig met veel meer vlees en vooral minder koolhydraten. Die worden namelijk slecht opgenomen omdat katten geen enzymen daarvoor in hun speeksel hebben. Eigenlijk zijn granen schadelijk en totaal niet nuttig in de voeding van een kat (en van een hond trouwens ook niet).

Ik raad je aan om eens te kijken op de blog "Dur à Avaler" van Jérémy Anso, de schrijver van het boek "Ce poison nommé croquettes" (Dit gif genaamd brokken).

Daarom adviseer ik je om van merk te veranderen en over te stappen op een lijn die beter bij je kat past, zoals Orijen, Power of Nature, Go!, Porta 21 Feline Finest Sensible, Purizon of Nutrivet...

Zorg er wel voor dat je de overstap geleidelijk aanpakt, desnoods via tussenmerken om het aantal koolhydraten stap voor stap te verlagen. Zo voorkom je dat je de darmflora van je kat overhoop haalt.

Zulke brokken geven haar de voedingsstoffen die haar fysiologie echt nodig heeft, waardoor ze sneller een verzadigd gevoel krijgt. Ik denk dat dit de enorme eetlust van je kat wel zal temperen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi Angelaba,

Niet alle katten stelen, maar bij sommige is instinct de reden waarom ze dat doen. Zelfs een goed gevoede kat die altijd kwalitatief goede brokjes tot zijn beschikking heeft, kan nog steeds de drang hebben om iets te pikken.

Voor sommige katten geeft eten waar ze moeite voor hebben moeten doen veel meer voldoening dan het voer dat je ze elke dag geeft.

Goed om te weten is dat stelen echt in de natuur van de kat zit.

Dit kan door instinct komen, maar een kat kan ook eten gaan stelen simpelweg omdat hij een lekkerbek is.

Hij is ook erg ondeugend en vindt het heerlijk om zijn intelligentie en vaardigheden te testen met een flinke uitdaging.

Probeer hem niet op zijn kop te geven, behalve als je hem op heterdaad betrapt. Je kat zal dan wel begrijpen dat het niet de bedoeling is (maar dat zal hem er niet van weerhouden om het weer te doen). Omdat het een natuurlijk instinct is, is het niet iets wat je hem zomaar kunt afleren. Het enige wat je kunt doen, is hem zo min mogelijk in de verleiding brengen. Zet hem bijvoorbeeld in een andere kamer terwijl je aan het koken bent. Zonder verleiding zal hij niets doen. Laat ook niets rondslingeren, sluit je prullenbak goed af, enzovoort...

Niet echt prettig, dat begrijp ik! Ik heb het geluk gehad dat ik dit probleem zelf nooit heb meegemaakt.

Vertaald Frans
    Angelaba
    Angelaba Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Allereerst bedankt voor je reactie,

ze was 2 maanden oud en is gevonden in een stapel hout, dus het is inderdaad heel goed mogelijk dat dit een van de redenen is.

Ik geef haar Virbac, dat zijn de brokken die de dierenarts verkoopt en die zijn dus van erg goede kwaliteit.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 11

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!