Mijn kat gebruikt zijn mandje niet meer - Help!
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Bedankt voor jullie reacties
Mijn katten wisselen steeds van plek wanneer ze maar willen, dus ik heb de mandjes helemaal de deur uitgedaan.
Ze liggen op het bed, de kast, planken, stoelen, onder het schuine dak, op de bank, in de fauteuil en op het dak van het tuinhuisje.
Geen enkele kat gaat er meer in, behalve soms wanneer ik de twee mandjes buiten op een stoel zet, lekker uit de wind en in het zonnetje.
Ja, maar let wel op: je moet de juiste plek en de juiste richting kiezen. Denk niet dat het zomaar even geregeld is. Bovendien vinden katten het heerlijk om af en toe van plekje te wisselen. Ze hebben hun momenten in een mandje hoog boven de grond, onder een tafel, in een hoekje, op de fauteuil of de bank, en dat verandert ook nog eens per uur. Die van mij wisselen echt constant af. Dicht bij de verwarming als het koud is of voor een raam op het zuiden, daar zijn ze gek op.
Ulalie, je hebt echt geluk, bij mij werkt het niet, misschien heb ik niet genoeg handigheid met mijn katten
De enige truc om ze in hun mandje te krijgen is door hem op een andere plek te zetten. Soms is een metertje verschuiven al genoeg en dan werkt het weer. Ik wissel hier zelf ook vaak de plek van de manden af als ik merk dat ze links worden gelaten, en dan gaan ze er zo weer in.
Hoi!
Ik heb geen tips voor je, je hebt nou eenmaal een kat en geen hond.
Een kat bepaalt zelf wat hij doet; het heeft geen zin om hem te dwingen, want je kat trekt uiteindelijk toch aan het langste eind.
Ik woon zelf met 4 katten en het gebeurt regelmatig dat ze een ander plekje zoeken voor de nacht of voor een dutje.
Geen enkele kat heeft één vaste plek om te slapen, in tegenstelling tot ons mensen (bed) of honden (mand).
Het is volkomen normaal dat je kat buiten de mand slaapt, ook al verplaats je die mand naar een andere plek.
Misschien ligt hij liever ergens anders omdat het daar warmer is, die van mij slapen ook gewoon op de vloer als het warm is.
Het beste is om meerdere manden of kussens te hebben.
Je kunt de mand het beste verplaatsen naar de plek waar hij nu slaapt, dat is vast een rustig en beschut plekje.
Goedenavond,
Je kunt een kat onmogelijk dwingen (en het heeft ook geen zin) om op een plek te gaan liggen waar hij geen zin (meer) in heeft. Alleen de kat bepaalt dat zelf, en die voorkeuren kunnen na verloop van tijd veranderen. Bovendien laten sommige katten hun mandje links liggen als het net gewassen is, omdat ze hun eigen vertrouwde geurtje dan niet meer herkennen.
Bedoel je dat je kat niet meer in zijn mandje slaapt?
Bij mij thuis hebben de katten hun favoriete slaapplekjes, en dat is niet per se hun eigen mandje... Ze vinden het fijn om op een rustig plekje te liggen (in een kast) en vooral ergens hoog (bovenop meubels, het bed, de bank, planken, etc.). En lekker warm natuurlijk, dus ook bovenop het aquarium.
Ik weet niet zeker of je een kat kunt dwingen om een bepaalde plek te kiezen (in tegenstelling tot een hond). Katten zijn territoriaal en erg gehecht aan hun omgeving, hun eigen comfort en hun vaste gewoontes.
9 reacties van 9