Mijn kat gaat steeds naar de buren, wat moet ik doen?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi / Goedenavond

Mijn kat hebben we uit het asiel gehaald toen hij ongeveer 6 maanden oud was. Hij komt uit Frans-Guyana en is een kat die echt niet graag binnen blijft.

Mijn kat is nu bijna 2 jaar en hij heeft er sinds een maand of 3 à 4 een handje van om vaak naar de buren te gaan. Eerst wisten we niet waar hij was, soms zagen we hem een paar dagen niet en dan verscheen hij ineens weer als bij toverslag. Tijdens een wandelingetje zag ik hem ineens bij de buren in de veranda liggen slapen. Ik ben naar ze toe gegaan en heb uitgelegd dat hij gechipt is en bij ons hoort, en dat we ons veel zorgen maakten. Schijnheilig als ze zijn, zeiden ze toen dat het geen probleem was en dat ze hem niet meer binnen zouden laten.

Een tijdje later begon het weer, hij bleef steeds vaker weg, tot wel een week lang. We hebben toen briefjes geprint en bij alle huizen in de buurt in de bus gedaan met een foto van onze kat, waarin we schreven dat we hem enorm misten en hoopten hem snel weer te zien.

Kort daarna ben ik toch maar even bij de buren gaan kijken omdat ik het niet vertrouwde. Hij lag weer in hun veranda te slapen. Ik dacht toen nog dat ze hem vast niet gezien hadden en dat ik me geen zorgen hoefde te maken, ik was allang blij dat ik hem weer zag. Maar toen ik weer langsliep, zag ik dat mijn buurvrouw hem binnen zat te knuffelen. Dat was de druppel. Om het zeker te weten liep ik de volgende dag weer langs en hij lag er nog steeds.

Ik ben toen nogal geïrriteerd naar de buren gegaan en heb ze gezegd dat ze mijn kat meteen naar buiten moeten jagen als hij langskomt. Het probleem is niet dat hij daarheen gaat, maar dat zij hem binnen laten.

Een tijdje later weer hetzelfde liedje: onze kat was weer weg (iets korter dit keer), maar ik zag hem wel weer in de veranda liggen slapen. Ik ben weer naar ze toe gegaan.

Ze zeiden doodleuk dat het niet hun schuld was dat hij kwam, maar de onze. En dat terwijl we hem altijd supergoed behandelen: we wisselen vaak van voer om te kijken wat hij het lekkerst vindt, spelen heel veel met hem en geven hem veel aandacht. Volgens hen is het ons probleem. Ik heb ze toen vriendelijk gevraagd om onze kat onmiddellijk weg te jagen. Toen ik 20 minuten later weer langsliep, zat hij er nog steeds.

We hebben onze kat ook opgesloten gezien in hun veranda terwijl er niemand thuis was. Mijn moeder is er bijna ziek van en denkt dat het aan ons ligt. We betalen wel bijna elke maand de dierenarts en dat tikt behoorlijk aan. We hebben er al over nagedacht om aangifte te doen of de Dierenbescherming of de politie te bellen.

Mijn buren willen nergens naar luisteren. Wat vinden jullie ervan?

Bedankt voor jullie reactie

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

26 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Gabyn
    Gabyn Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het is niet aan jou om je buren te vertellen wat ze in hun eigen huis moeten doen met jouw kat (hem wegjagen, de boel dichthouden zodat hij niet binnenkomt, je op de hoogte houden, enz.). Uiteindelijk ben jij degene die je dier bij hen (of bij wie dan ook) laat rondstruinen, dus jij moet voor de oplossing zorgen. Je hebt geluk dat ze hem goed behandelen, want bij mijn ouders in de buurt vergiftigen buren katten of zetten ze klemmen in hun tuin.

Dus óf je laat hem naar buiten en hij gaat waar hij wil wanneer hij wil; als hij daarheen gaat, is dat omdat hij zich er fijn voelt en goed wordt behandeld. Dan moet je je burenperikelen daar niet bij betrekken.

Als je echt niet wilt dat hij naar de buren gaat omdat je ze niet kunt uitstaan, neem dan maatregelen zoals hierboven al is gezegd en houd je kat gewoon thuis door hem te leren binnen te blijven.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als hij gezondheidsproblemen heeft waarvoor hij een behandeling nodig heeft, geef hun dan de medicijnen en zeg dat ze hem moeten verzorgen. Je kunt ze er niet van weerhouden om je kat te voeren, vooruit, maar als ze het zo fijn vinden om hem te voeren en te vertroetelen, kunnen ze hem ook best verzorgen. Vraag ze om je even een appje te sturen zodat je je geen zorgen hoeft te maken. Het is ook de keuze van je kat om naar hen toe te gaan, hij wordt daar tenminste niet slecht behandeld. Als ze de aanwezigheid van je kat accepteren, kunnen ze ook wel een kleine moeite doen om je op de hoogte te houden. Van jouw kant kun je hem hetzelfde voer geven als de buren, een lekker huisje voor hem neerzetten zodat hij graag bij jou blijft, speeltjes... enzovoort. Allemaal leuke dingen waardoor hij minder zin heeft om ergens anders te gaan buurten.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Zelfs via de Dierenbescherming lijkt het een lastig verhaal, omdat je hem niet als gestolen kunt opgeven als de kat zelf naar je buren toe gaat.

Je kunt je buren niet dwingen om hem weg te jagen als ze hebben besloten dat ze dat niet willen doen.

Pas wel op met een officiële klacht, want dat kan zich tegen je keren. Ze zouden namelijk kunnen aanvoeren dat het jouw kat is die 'rondzwerft' en bij hen naar binnen gaat.

De instanties zullen waarschijnlijk zeggen dat je je kat gewoon bij je moet houden en hem niet meer moet laten rondlopen om geen gedoe meer te hebben met je buren.

PS: Dat verhaal over de hond is heel erg sneu, maar staat verder los van deze situatie.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik wil er nog even aan toevoegen dat hun hond twee jaar geleden is afgemaakt omdat hij aan de lopende band mensen beet, totdat er uiteindelijk iemand vijf maanden lang niet kon lopen en aangifte deed. In dertien jaar tijd hebben ze hun hond nooit opgevoed, net zoals ze zelf ook geen manieren hebben.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi!

Klopt, mijn buren mishandelen mijn kat niet. Maar ze doen wel dingen die ik echt hypocriet en kwaadwillig vind. We hebben het de eerste keer vriendelijk gevraagd en toen zeiden ze dat het geen probleem was. Vervolgens houden ze onze kat een week lang bij zich zonder ons te laten weten dat hij daar is, dus totaal zonder respect voor een ander. Zoals ik al eerder zei, heb ik hem meer dan eens bij hen binnen opgesloten gezien. Ze geven mijn kat te eten, wat hem natuurlijk enorm stimuleert om daar te blijven hangen (en dan heb ik het nog niet eens over het feit dat mijn kat twee maanden lang elke dag een medicijnbehandeling moest krijgen die erg onprettig was. Dat hebben we ze verteld, maar daar wilden ze niets van weten).

Het enige wat we vragen is dat ze hem wegjagen als hij bij hen naar binnen glipt, zodat hij de gewoonte afleert om daarheen te gaan. In plaats daarvan voeren ze hem en laten ze hem bij hen slapen.

Jullie zeggen dat het aan mij is om actie te ondernemen door te voorkomen dat mijn kat naar de buren gaat? Maar het probleem is dat we onze kat niet de hele dag binnen willen opsluiten, voor zijn eigen welzijn en geluk. Het enige wat zij hoeven te doen, nogmaals, is hem WEGJAGEN ALS HIJ BIJ HEN BINNENKOMT.

Trouwens, we zijn ook heel schappelijk geweest over het feit dat ze elke zondag hun heg snoeien... Maar we krijgen er niets voor terug.

We zijn drie keer bij hen langsgegaan. Twee keer bleven we heel beleefd en aardig, terwijl we de ene na de andere leugen hoorden: "we geven je kat geen eten hoor, we zullen hem wegjagen, maak je geen zorgen..."

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Als ik je verhaal zo hoor, mishandelen de buren je kat helemaal niet, maar laten ze hem gewoon bij hen naar binnen gaan.

Ik snap best dat het vervelend is dat je kat meer bij de buren rondhangt dan bij jou thuis. Maar het is je kat die zelf bij hen gaat buurten; er is geen sprake van diefstal.

Het is natuurlijk niet aan je buren om zichzelf in hun eigen huis op te sluiten om te voorkomen dat de kat binnenkomt.

Het is aan jou om actie te ondernemen en te zorgen dat je kat niet meer naar de buren gaat.

Zeker omdat je zelf zegt dat je kat niet graag binnen blijft; hij zal vast niet 24/7 bij de buren zitten, maar waarschijnlijk alleen even een dutje doen en een paar knuffels halen voordat hij weer zijn eigen gang gaat.

Persoonlijk: als mijn buurman tegen mij uit zou vallen omdat hun kat bij mij binnenloopt, dan zou hij de wind van voren krijgen.

Vertaald Frans
  • 26 reacties van 26

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!